اخبار



لایحه بودجه تا یکشنبه نهایی می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از نهایی شدن اصلاحیه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، تا یکشنبه هفته آینده (۲۶ بهمن) خبر داد.
فرهاد دژپسند با اشاره به درآمد ۸۰ هزار میلیارد ریالی امسال ایران از فروش نفت گفت: افتتاح طرح‌های اقتصادی در کشور ثمره مقاومت و تلاش مردم در مقابل زیاده‌خواهی و فشار دشمنان است و نباید فراموش کنیم که مردم در این سختی‌ها و مشکلات با همدلی و وحدت، دشمن را به زانو درآوردند. وی درباره وضعیت حاکم بر بورس نیز افزود: بازار سرمایه تکیه‌گاه بخش خصوصی برای تأمین منابع مالی است و دولت هیچ وابستگی به درآمدهای آن ندارد؛ مردم از بورس استقبال خوبی کردند، اما مداخله غیرحرفه‌ای حقوقی‌ها باعث ایجاد تبعات و نوسان در بازار سرمایه شد و سهامداران حقیقی را دچار مشکل و نگرانی کرد. دژپسند اضافه کرد: نگاه مردم به بورس باید در قالب برنامه میان مدت و بلند مدت باشد و اگر این رویکرد در بازار سرمایه مورد توجه قرار نگیرد فشار و بار روانی شدیدی ایجاد خواهد کرد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: فرهنگ سهامد‌اری و حضور در بورس از سوی مردم و بنگاه‌داران یکی از مجاری اصلی تأمین مالی پایدار بازار سرمایه است و با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در شورای عالی بورس، بازار سهام به شرایط مطلوب باز خواهد گشت.
وی در ادامه به اختصاص بودجه عمرانی کشور اشاره کرد و گفت: با وجود کاهش درآمد نفتی و اعمال تحریم‌های ظالمانه امریکا تاکنون 76.5 درصد بودجه عمرانی کشور به بخش‌های گوناگون پرداخت شده و مابقی آن نیز تا پایان سال مالی اختصاص خواهد یافت.
دژپسند افزود: بودجه عمرانی امسال کشور ۸۰۰ هزار میلیارد ریال بود که تاکنون ۶۱۰ هزار میلیارد ریال آن تأمین و پرداخت شد. وی با اشاره به این که رویکرد انقلاب اسلامی توسعه و آبادانی همه مناطق کشور بویژه روستاها و مناطق محروم و دستیابی به خودکفایی در محصولات کشاورزی و استراتژیک بوده، گفت: اقدامات زیربنایی دولت یازدهم و دوازدهم در راستای تحقق این اهداف است. وزیر امور اقتصادی و دارایی به آسیب شیوع کرونا در بخش اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: این ویروس به اشتغال و تولید بسیاری از کشورها آسیب جدی وارد کرد، اما رشد اقتصادی ایران از ابتدای سال تاکنون در بخش نقدی و غیرنقدی مثبت و امیدوارکننده بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص تأمین کالای اساسی عید گفت: براساس گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت کالاها به مقدار کافی تأمین شده و اعتبار لازم برای این بخش نیز اختصاص یافته است./مهر

افتتاح 213 پروژه ساختمانی به ارزش 949 میلیارد تومان

وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل مسکن مهر در پایان دولت دوازدهم، ۳۰ هزار و ۶۶۶ واحد مسکونی مهر و ۲۱۳ پروژه در این بخش با اعتبار هزینه شده ۹۴۹ میلیارد تومان را افتتاح می‌کند.
 پروژه‌های قابل افتتاح وزارت راه و شهرسازی در دهه فجر ۹۹ در ماه‌های پایانی امسال و چند ماه مانده به پایان دولت تدبیر و امید در بخش مسکن مهر، اعلام شد.
از مجموع ۳۰ هزار و ۶۶۶ واحد مسکونی مهر که در دهه فجر قابل افتتاح است، ۲ هزار و ۹۷۴ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت، در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت یکهزار و ۸۰۳ واحد و در شهرهای جدید ۲۵ هزار و ۸۸۹ واحد است.همچنین در مجموع ۲۵ هزار و ۸۸۹ واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید در ۱۹ استان در حال افتتاح است./ایرنا

 یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به استان تهران است

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده، بدون احتساب درآمدهای نفتی، یک چهارم تولید ناخالص داخلی کشور در این استان محقق و کسب می‌شود.
واقف بهروزی اعلام کرد: وضعیت اقتصادی استان تهران با دیگر استان‌ها قابل مقایسه نیست و این موضوع را می‌توان در شاخص‌های اقتصادی و در عملکرد مشاهده کرد.وی یادآور شد: بیشتر درآمدهای استان تهران مربوط به درآمدهای مالیاتی است و استان تهران به تنهایی ۵۲ درصد این رقم در کل کشور را کسب می‌کند. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: میزان درآمد این استان در سال ۹۸، ۶۸ هزار میلیارد تومان با سهم ۵۲ درصدی از درآمدهای کشور بود در حالی که سایر استان‌ها به‌طور متوسط فقط ۲ هزار میلیارد تومان را کسب و محقق کردند. وی خاطرنشان کرد: نرخ با سوادی در استان تهران ۹۳ درصد و جمعیت فعال این استان نزدیک ۸۰ درصد است و آخرین عدد ثبت شده برای مشارکت اقتصادی آن به 39.3 درصد می‌رسد در حالی که این رقم برای کشور به 41.4 درصد می‌رسد و متأسفانه این نرخ برای کشور و این استان مطلوب نیست. معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: نرخ بیکاری استان تهران در پاییز امسال به 6.8 درصد رسید که نسبت به پاییز سال ۱۳۹۸، 2.6 درصد کاهش دارد. وی در عین حال اعلام کرد: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کشور ۹ درصد است، در حالی که در تهران این عدد به کمتر از ۲ درصد می‌رسد./ایرنا

برنامه ۲ ساله بنیاد مسکن برای بازسازی منازل سیل زده خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان گفت: برنامه ۲ ساله بنیاد مسکن استان برای بازسازی کامل منازل آسیب دیده از سیلاب آذر ماه امسال هدف‌گذاری شده است.
مسعود انصاریان با اشاره به اهتمام دولت تدبیر و امید برای جبران خسارات وارده به منازل مردم شهرهای بندر امام خمینی (سربندر)، ماهشهر، شهر شهید چمران و بخش‌هایی از اهواز افزود: دولت در مصوبه اخیر خود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی منازل مردم در این شهرها اختصاص داده است. وی گفت: این اعتبار برای بازسازی یکهزار واحد مسکونی، چهار هزار واحد تعمیری، ۶ هزار بسته معیشتی و ساخت یکصد واحد مسکونی آسیب دیده در اهواز هزینه خواهد شد. انصاریان افزود: بازسازی منازل آسیب دیده از سیل بر اساس اصول صحیح ساختمانی به گونه‌ای انجام خواهد شد تا در صورت بروز سیلاب مجدد، آسیبی به منازل مردم وارد نشود./ایرنا


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7564/9/569220/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها