اخبــــار



دامنه «دات ایران» افتتاح شد

«راه‌اندازی دامنه «. ایران»  یک گام بزرگ در توسعه زبان فارسی در فضای مجازی و البته تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات است.»
به گزارش «ایران» ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان مطلب فوق افزود: ثبت این دامنه می‌تواند به از بین بردن شکاف دیجیتال برای بخشی از جامعه که با زبان انگلیسی آشنا نیستند کمک کند.
فیروزآبادی گفت: در فضای مجازی و حتی در فضای واقعی همه به زبان انگلیسی آشنا نیستند. نباید به این دلیل آنها از استفاده از فضای مجازی دور بمانند. امیدواریم با ورود بیشتر زبان فارسی به فضای مجازی، شاهد بکارگیری زبان فارسی در میان زبان‌های پیشرفته در دنیا باشیم.
در ادامه دبیر شورای عالی فضای مجازی از ایجاد کمیته نظارت بر مقررات ثبت نام دامنه «. ایران» در مرکز ملی فضای مجازی خبر داد و گفت: این کمیته تنظیم‌گری نام دامنه «. ایران» و استفاده از آن را سرعت می‌بخشد. براساس اظهارات او در این زمینه پیش‌نویسی در مرکز ملی فضای مجازی تهیه شده و برای بررسی به سازمان فناوری اطلاعات ارسال شده است.
فیروزآبادی افزود: پس از بررسی سازمان فناوری اطلاعات، این پیش‌نویس به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی ارسال خواهد شد. فیروزآبادی همچنین به تشکیل کارگروهی برای استفاده از «. ایران» توسط دستگاه‌های حاکمیتی اشاره کرد و گفت: کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد تا سند و دستورالعمل استفاده دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از دامنه «. ایران» با همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانه‌هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صمت تدوین شود.
گفتنی است دامنه (Domain) آدرسی هست که کاربران با وارد کردن آن در مرورگر وارد سایت می‌شوند. این آدرس اجازه می‌دهد کاربران بتوانند آن را جست‌وجو کنند.

ابر رایانه سیمرغ از زیرساخت‌های مهم شبکه ملی اطلاعات است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ابررایانه یکی از زیرساخت‌های مهم اطلاعاتی مورد نیاز کشور است که با تکمیل آن، ایران در جمع کشورهای صاحب این فناوری قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، حسین فلاح جوشقانی در بازدید از پروژه ابررایانه سیمرغ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص «نقش ابررایانه سیمرغ در اکوسیستم حوزه ICT کشور»، افزود: همه سرویس‌هایی که در دنیا وجود دارند مبتنی بر پردازش‌های فوق سریع هستند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در حال حاضر همه چیز وابسته به زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی است و یکی از اجزای مهم شبکه ملی اطلاعات نیز سیستم‌های فوق سریع با قدرت پردازش بسیار بالاست که ابررایانه سیمرغ یک زیرساخت اصلی شبکه ملی اطلاعات بوده و همین‌طور در بحث‌های اقتصادی نیز دخیل است.
معاون وزیر ارتباطات به حضور مؤثر پژوهشگاه در پروژه ابررایانه سیمرغ اشاره کرد و گفت: طی سال‌های اخیر پژوهشگاه با تغییر رویکرد خود و حرکت به سمت مدیریت پژوهش، تحول بسیار خوبی را رقم زده است و پژوهشگاه با مدیریت مناسب و نگاه پژوهشی - کاربردی که داشته، طی همکاری با مراکز دانشگاهی موضوع ساخت ابررایانه سیمرغ را بخوبی پیش برده است.وی خاطرنشان کرد: تنها مجموعه‌ای که می‌توانست موضوع پروژه ابررایانه سیمرغ را بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و حوزه‌های دانشگاهی پیوند دهد، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. ظرفیت‌های پژوهشگاه و دانشگاه هر کدام به تنهایی کافی نبوده و تلفیق این دو مجموعه و مدیریت پژوهش توسط پژوهشگاه باعث شد تا از ظرفیت‌های علمی و کاربردی هر دو مجموعه بهترین بهره حاصل شود و پروژه ابررایانه نتیجه مطلوب را به‌دست آورد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد: ما در این پروژه صرفاً با یک پژوهش علمی روبه‌رو نیستیم و در آینده نزدیک کاربردهای آن را لمس خواهیم کرد.
فلاح جوشقانی افزود: تیم توانمندی روی این پروژه در حال فعالیت است و با توانمندی که وجود دارد کار در زمان مناسب به سرانجام خواهد رساند.

 در راستای حمایت از کسب و کارهای مجازی صورت می گیرد
 آغاز طرح هفته های خرید اینترنتی در کشور

اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، هفته‌های خرید اینترنتی را از ابتدای اسفندماه، در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین در کشور آغاز می‌کند.
به‌گزارش ایسنا، اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در راستای حمایت از کسب‌وکارهای فعال در زمینه ارائه خدمات و فروش آنلاین و استفاده از این ظرفیت برای پشتیبانی از کسب‌وکارها و اصناف در استان‌ها و همچنین تشویق عموم مردم به خرید اینترنتی در نظر دارد تا از ابتدای اسفند ماه طرح «هفته‌های خرید اینترنتی» را در کشور آغاز کند.
هفته‌های خرید اینترنتی ایران، عنوان رویدادی است که می‌کوشد با فراهم‌سازی بستر مناسب برای ارائه خدمات به سراسر شهرهای ایران، نه تنها گستره سرویس‌های اینترنتی در حوزه‌های مختلف را برای همه مردم ایران دسترس‌پذیر سازد، بلکه فرصتی مناسب برای تمامی کسب‌وکارهای مجازی و کسب‌وکارهای استانی است تا در یک هم‌افزایی سازنده، خدمات خود را به مخاطبان وسیع‌تر و متنوع‌تر عرضه کنند.
هدف از برگزاری این طرح حمایت از کسب‌وکارها و اصناف محلی هر استان، حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده در کرونا، ترویج فرهنگ خرید اینترنتی در همه بخش‌های کشور، دسترسی کسب‌وکارهای محلی به بازاری به وسعت ایران، تأکید بر تمرکززدایی از سرویس‌های اینترنتی، قطع زنجیره ویروس کرونا و عدم محدود ماندن به پایتخت است.
گفتنی است هر هفته یکی از استان‌های ایران میزبان تمامی کسب‌وکارهای مشارکت‌کننده در این رویداد خواهد بود. این یک فرصت مناسب برای تمامی ذی‌نفعان در عرضه محصولات و ارائه خدمات به تمام ایران و برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان است.

اروپا و سرمایه‌گذاری 250 میلیون یورویی برای شهر هوشمند

گروهی متشکل از ۳۴ نهاد، دولت و شریک از سراسر اروپا با یک سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون یورویی (۳۰۲ میلیون دلاری) برای ایجاد شهر‌های مشترک هوشمند با یکدیگر متحد شده‌اند.
به‌گزارش انتخاب، ارقام تازه منتشرشده نشان می‌دهد که لندن و پنج شهر شریک اروپایی از طریق برنامه شهر‌های مشترک در فناوری‌های هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
پروژه شهر‌های مشترک که در سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد، ۳۴ شریک از سراسر اروپا اعم از دولت، صنعت و دانشگاه را گرد هم آورده تا استفاده از فناوری و داده‌های هوشمند را برای مقابله با چالش‌های شهری و پشتیبانی از انتقال به ساختمان‌های کم کربن و ساختمان‌های سبز بررسی کنند.
لندن، لیسبون و میلان شهر‌های مهمی هستند که در این طرح مشارکت دارند، هدف این شهر‌ها ایجاد راه حل‌های دیجیتال، خدمات‌گذاری الکتریکی مشترک، سیستم‌های مدیریت انرژی، برق‌رسانی هوشمند و سیستم عامل‌های اشتراک داده را اجرا کرده‌اند. بوردو، بورگاس و ورشو شهر‌های دیگری هستند که راه حل‌های مشابه را تکرار می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7564/10/569224/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها