از اکران‌های تازه تا حضور «خورشید» در بین نامزدهای اولیه اسکار

فرکانس‌های مثبت سینما


گروه فرهنگی/ اگر خبرهای یکی دو ماه گذشته را مرور کرده باشید آنچه بر پیشانی اخبار حوزه سینما قرار داشت جشنواره فیلم فجر و حواشی آن بود، اگر چه سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر همچنان خبرساز است و احتمالاً تا چند روز آینده بحث‌ها حول محور برگزیدگان این دوره از جشنواره ادامه خواهد یافت اما انتشار دو خبر مهم در روزهای پایانی این هفته، فرصتی فراهم کرد تا دیگر اخبار این حوزه در تیررس نگاه مخاطبان قرار بگیرد. اولین خبر مربوط به موضوع اکران بود و دومی حضور سینمای ایران در مجامع بین‌المللی.
«خورشید» در جمع نامزدهای اولیه اسکار
روز چهارشنبه و همزمان با برگزاری آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر، انتشار خبری درباره فیلم «خورشید» مجید مجیدی برای ساعاتی نگاه‌ها را از مهم‌ترین رویداد سینمایی کشورمان به سمت مهم‌ترین رویداد سینمایی جهان یعنی اسکار جلب کرد؛ با اعلام نامزدهای اولیه نود و سومین دوره جوایز سینمایی اسکار، فیلم «خورشید» مجید مجیدی به عنوان یکی از ۱۵ فیلم راه یافته به این فهرست معرفی شد؛ در سال‌های گذشته از میان فیلم‌های معرفی شده به اسکار، 10 نامزد اولیه معرفی می‌شد و پس از آن لیست کوتاه 5 نامزد نهایی اعلام می‌شد تا اعضا از میان آنها به اثر محبوبشان رأی دهند. امسال با شیوع کرونا، روند انتخاب این آثار متفاوت شده است و در فهرست اولیه نام 15 نامزد اولیه اعلام شده است. «خورشید» با قرار گرفتن در این فهرست یک گام به اسکار نزدیکتر و  امیدواری‌ها برای تجربه چهارمین نامزدی سینمای ایران در اسکار جدی تر شد، البته فارغ از نامزدی دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی که امسال به عنوان بهترین فیلم بین‌الملل تغییر نام داده است طبق گزارش ایسنا اصغر فرهادی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی هم نامزد کسب جایزه شده بود. پیش از این مجید مجیدی با «بچه‌های آسمان» (۱۹۹۸) و اصغر فرهادی با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» (۲۰۱۱) و «فروشنده» (۲۰۱۶) به جمع نامزدهای نهایی اسکار بین‌المللی راه یافته بودند که فرهادی 2 بار سینمای ایران را صاحب مجسمه طلایی اسکار کرد؛ در نگاه نهایی به 14 فیلم دیگر راه یافته به این فهرست به نظر می‌رسد «خورشید» رقابت سختی  پیش‌  رو داشته باشد. حال باید تا 25 اسفندماه منتظر ماند و دید آیا در مرحله بعدی هم فیلم مجیدی در بین 5 نامزد نهایی اسکار ۲۰۲۱ قرار می‌گیرد.
اکران روی موج مثبت جشنواره
استقبال از پیش فروش بلیت‌های جشنواره در اکران مردمی و اختصاص سانس‌های فوق‌العاده آن هم در ساعات پیش از ظهر نشان داد که جشنواره و سینما همچنان مقبولیت لازم را برای سینماروهای حرفه‌ای حفظ کرده است؛ پیش از این بارها از سوی صاحبنظران سینما اعلام شده بود که بازگشت دوباره مردم به سینما به موج تازه و حتی ورود شوک به اکران نیاز دارد.
حالا با برگزاری جشنواره این شوک به سینما وارد شده است و آنطور که از چیدمان تازه اکران برمی‌آید به نظر می‌رسد برای تداوم آشتی مخاطب با سالن‌های سینما برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است. اکران عمومی «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی تورج منصوری که قرار بود نوروز سال ۹۹ روی پرده سینماها بیایند
بعد از جشنواره اکران چند فیلم اغاز می‌شود. «شنای پروانه» بهترین فیلم جشنواره فجر سال ۹۸ از نگاه مخاطبان پس از اکران کوتاه در تیرماه امسال و تجربه فروش دو میلیارد و 375 میلیون تومان دوباره از روز سه شنبه 21 بهمن‌ماه به سینماها بازگشت. اولین تجربه کارگردانی محمد کارت که با استقبال مخاطبان و منتقدان همراه بود و ۶ سیمرغ جشنواره سال گذشته از جمله بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (امیر آقایی) و بهترین بازیگر نقش مکمل زن (طناز طباطبایی) را از آن خود کرد، از حضور جواد عزتی هم بهره برده است؛ در خلاصه داستان این فیلم آمده است: فیلمی از زنی به نام پروانه (طناز طباطبایی) در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود و حالا هاشم شوهر پروانه (امیر آقایی) و برادرش حجت (جواد عزتی) به دنبال انتقام گرفتن از کسی هستند که این فیلم را منتشر کرده است. فیلم پر حاشیه «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد نیز از ۲۹ بهمن وارد چرخه اکران عمومی خواهد شد. یکی از جنجال‌های پربحث «لاله» حمایت مالی ۹ میلیاردی (۲میلیارد و چهارصد میلیون تومان در دولت فعلی و ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیونی در دولت احمدی نژاد) از ساخت فیلم است.
این فیلم درباره لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، نیکی کریمی، همایون ارشادی، میترا حجار و سام قریبیان از جمله بازیگرانی هستند که در آن ایفای نقش کرده‌اند. «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه‌کنندگی شهاب حسینی هم که برای اولین‌ بار در جشنواره سال گذشته از آن رونمایی شد از  تاریخ ۶ اسفندماه وارد سینماها خواهد شد. «آن شب» که در امریکا فیلمبرداری شده اولین فیلم بلند کوروش آهاری با بازی شهاب حسینی و نیوشا جعفریان است. داستان فیلم در مورد زوج جوانی است که به همراه دختر یک ساله‌شان خود را محبوس در هتلی قدیمی می‌یابند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7564/15/569248/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها