شهروند مجـــازی


یگانه خدامی

#واکسن

آغاز واکسیناسیون در کشور و برای کادر درمان موجی از خوشحالی را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد. عکس‌ها و فیلم‌های اولین اعضای کادر درمان که واکسن زدند دست به دست می‌چرخید و خیلی‌ها از اینکه با دیدن این عکس و فیلم‌ها گریه کردند نوشتند.
سؤال درباره واکسن همچنان در شبکه‌های اجتماعی زیاد است اما امید به بازگشت به زندگی عادی دوباره ایجاد شده است: «‏هر کادر درمانی که واکسن میزنه من گوله گوله اشک شوقم میاد براشون. یعنی میشه دیگه بی کابوس و استرس برن سر کار؟»، «‏واکسن کرونا از شیر مادر حلال‌تر باشه براتون ای کادر درمان عزیز»، «‏برای تمام سختی‌هایی که در طول این یک سال تحمل کردید و زحماتی که کشیدید ازتون ممنونیم. امیدوارم این واکسن خوب عمل کنه، کادر درمان به سرعت واکسینه بشن و این روند در ایران تا آخرین شهروند ایرانی با موفقیت ادامه پیدا کنه»، «‏باید پاکبان‌ها و رفتگرها رو هم بذارن در اولویت واکسن، وقتی کف خیابونا پر از آدامس و ماسکای آلوده‌‌ هموطنان غیورمونه.»،  «واکسن گوارای وجودتان همکاران عزیز.»، «‏دکتر قاضی اولین کادر درمانی که واکسن کرونا رو زد همون کسی است که چندین روز توی بخش ICU موند و خونه نرفت برای مداوای مجروحان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد تهران. در پاسخ به سؤالات دانشجویان حوصله و دقت رو به خرج می‌ده و کلاً آدم حسابی روزگار ماست.»، «واکسن بزنیم؟ بله. هر نوع؟ هر نوعی که کارآزمایی‌های سه‌گانه نشان‌دهنده ایمنی و اثر است. صبر نکنیم واکسن بهتر بیاید؟ خیر. چرا؟ این ویروس با هر بار گردش در هر انسان خطرناکتر می‌شود، سوش‌های جدیدتر معلوم نیست چه خطراتی داشته باشند. با واکسیناسیون قطع کنید این گردش ویروس را.»، «‏فکر می‌کردم وقتی خودم واکسن‌ می‌زنم نتونم جلوی گریه‌م‌رو بگیرم، اما امروز با دیدن فیلم تزریق واکسن همکارانم گریه کردم. چقدر خوشحالم براشون و امیدوارم برای همگی بدون عارضه باشه و خستگی این یک سال از تن همه ما بیرون بیاد.»، «‏شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم. ما را به سخت جانی خود این گمان نبود. خوشحالم از واکسیناسیون همکارام و امیدوارم روزهای بدون استرس کار کردنمون زودتر برسه»،: ‏«بعد از ‎کادر درمان، لطفاً به ‎قشر کارگر واکسن بزنین. اونا توان خرید ماسک و الکل و ویتامین و... رو ندارن.»، «‏یارو اومده زیر توئیت یکی از اعضای کادر درمان که واکسن کرونا زده نوشته شما اولویت واکسن نیستین. ببخشید پس کی قبل از کادر درمان اولویت واکسن باید باشه؟ حالا بنده خداها درواقع دارن امتحان اون واکسنو هم پس میدن»، «‏من با دیدن عکس تک تک پرستارها و دکترهایی که امروز واکسن زدن بغض کردم. سرتون سلامت. سرتون سلامت.»، «‏چقدر خوبه که عکسای پزشکای ایرانی رو در حال واکسن زدن میبینم. ‏یعنی ممکنه با زدن واکسن همه چی خوب بشه و به حالت زندگی عادی برگردیم؟ یعنی میشه؟»، «آقا من عکسای کسایی که واکسن زدن رو دیدم از ذوقم اشکی شدم. امیدم به روزهای روشن برگشت.»

امارات در مریخ

‏فضاپیمای امارات به نام «امل» در مدار مریخ قرار گرفت و این خبر بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی داشت. کاربران ایرانی از این موفقیت و تأثیرش می‌نوشتند و البته خیلی‌ها از این می‌گفتند که امارات تنها هزینه این کار را پرداخته است؛ بخش مهمی که در اخبار مربوط به این فضاپیما مورد توجه قرار گرفت حضور ساره امیری زن ایرانی‌الاصل به عنوان وزیر فناوری و  رئیس گروه اکتشافات مریخ و شورای دانشمندان امارات در این پروژه بود: «‏امارات همزمان با پنجاهمین سالروز تأسیس اش، ورود کاوشگر امید در مدار مریخ‌ رو ‌جشن گرفت، ساره امیری یکی از ۹وزیر زن کابینه دولت امارات و وزیر فناوری پیشرفته این کشور که ریاست این تیم اکتشاف رو داشته که اصالتاً بلوچ ایرانیه ...»، «‏با اینکه اوضاع حقوق بشرى خوبى ندارند ولى داشتن برنامه‌ریزى باعث شده که این کشور نوپا در جهان امروز، حرفى براى گفتن داشته باشد. ٢١ بهمن ماه سال ١٣٥١ رأس‌الخیمه به امارات متحده عربی پیوست و شمار امیرنشین‌ها را به هفت رساند و امروز فضا پیمایشان به مریخ رسید.»، «‏فضاپیمای «امل» (امید) امارات متحده عربی با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت. این اولین مأموریت از این نوع توسط امارات متحده عربی است»، «‏داستان مریخ و امارات منو یاد فوتبال امارات می‌ندازه، کشوری که به زور پول می‌خواد معتبر بشه»، «امارات متحده عربی امروز ‎فضاپیما فرستاده ‎مریخ. مدیونید اگر فکر کنید جز ‎دلار خرج کردن کار دیگه‌ای کرده باشه، حتی فکر کردن، طرح ریختن و ساختن یک پیچ»، «‏فضاپیمای «امل» امارات امروز در مدار مریخ به گردش درآمد، فرماندهی این مأموریت فضایی، با ساره امیری وزیر فناوری پیشرفته امارات بود که اصالتی از بلوچستان ایران دارد.»، «‏جا داره بگم رئیس گروه اکتشافات مریخ و شورای دانشمندان امارات ساره امیری هست که اصالتاً بلوچه و اهل نیکشهر بلوچستانه»، «‏من شخصاً خوشحال می‌شم این پروژه امارات به یه جایی برسه. بالاخره ممکنه چهار تا عکس بفرسته و ما یه چیزهایی از مریخ یاد بگیریم که قبلاً نمی‌دونستیم. ‏ولی دیگه امارات‌رو لازم نیست تو سر ایران بزنید. بدون اغراق تمام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌علاوه عراق‌رو هم به اندازه ایران توان علمی و فنی مهندسی ندارن.»، «‌‎درسته امارات هیچکار به غیر از پول دادن انجام نداد ولی به این فکر کنید که با این کارش اسمشو سر زبان‌ها انداخت و کل خبرگزاری‌های دنیا دارن ازش حرف میزنن و کلی واسه خودش اعتبار علمی حتی به دروغ خرید.کی وقتشو میزاره بفهمه خودش ساخته یا نه. طرف سرخط خبرو میبینه که امارات به مریخ رفت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7564/16/569258/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها