روایت محسن رضایی از گام‌های پایانی بررسی لوایح پالرمو و CFT

FATF تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود


گروه سیاسی/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که بررسی FATF مراحل پایانی را طی می‌کند و به احتمال قوی تا پایان سال، نتیجه بررسی موضوع در این مجمع اعلام خواهد شد. بررسی ای که در ماه‌های اخیر برای بار دوم انجام می‌شود. پیش از شروع مجدد این بررسی‌ها، چهره‌های مخالف FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این نکته اصرار داشتند که دو لایحه پالرمو و CFT در دور جدید بررسی‌ها نیز رد خواهند شد. افرادی چون مصباحی مقدم، احمد توکلی، مجتهد شبستری و مصطفی میرسلیم از این دسته بودند. اما روز 19 بهمن‌ماه لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری در یک نشست رسانه‌ای، خبر از پیشنهاد راهکارهای جدید توسط دولت به اعضای مجمع برای اقناع آنها در رابطه با این موضوع داد. راهکاری در خصوص مدل ارائه شده در رابطه با تحریم‌ها، امکان دادن تحفظ جدید یا بیانیه تفصیلی.
به گزارش ایسنا، محسن رضایی وضعیت این دو لایحه را اینگونه توضیح داده است: «موضوع FATF که بنا به دستور رهبر معظم انقلاب تمدید مهلت شد، آخرین بررسی‌هایش در مجمع دارد به پایان می‌رسد، سؤالات کارشناسی که اعضای مجمع داشته‌اند هم باید از طریق پژوهشگران کامل می‌شد. قبلاً کار شده بود ولی کامل نبود، هم از سوی مقامات دولتی و هم نمایندگان محترم مجلس جدید، که در حقیقت آنها این اختلافی را برای ما فرستاده‌اند، باید بررسی می‌شد و تقریباً می‌توانم بگویم که در این روزهای آخر، بررسی‌ها تکمیل می‌شود و به پایان می‌رسد.» وی افزوده است: «اسفندماه فرصت خوبی است که ما در کمیسیون مشترک مجمع که از ترکیب اعضای سه کمیسیون تشکیل شده این بررسی‌ها را به شور می‌گذاریم و پیشنهاد نهایی را تهیه می‌کنیم تا در صحن مجمع مطرح کنیم. احتمال قوی می‌دهم که تا پایان سال، بتوانیم نتیجه را اعلام کنیم.»
 رضایی درباره نتیجه احتمالی این بررسی‌ها توضیح داده: «نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که سرانجام بررسی‌ها چه می‌شود. آقای دکتر روحانی پیشنهاد دادند که یک شرطی اضافه بشود که ما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به طرف مقابل ندهیم و این باید بررسی شود که آیا این شرط امکانپذیر است که ما همه اطلاعات را در اختیار دبیرخانه FATF قرار بدهیم اما اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را می‌توانیم در اختیارشان قرار ندهیم یا نه؟ لذا این هنوز بحث نشده است و به نتیجه نهایی در موردش نرسیده‌ایم.» او افزوده:«بررسی‌های ما می‌گوید که دو فرضیه وجود دارد. بعضی‌ها که در اقلیت هستند می‌گویند می‌شود که اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم‌ها را به دبیرخانه FATF نگوییم و اکثریت در کمیسیون مشترک معتقدند که چنین کاری نمی‌شود. باید منتظر باشیم ببینیم در صحن مجمع هم ترکیب اقلیت و اکثریت همین گونه است یا اقلیت و اکثریت دیگری شکل می‌گیرد.»
در هفته‌های اخیر که بررسی‌های کمیسیون مشترک به‌صورت جدی‌تر آغاز شده کمتر خبری درباره اینکه در آن جلسات، رویکرد اعضا چگونه است، منتشر شده. محسن رضایی هم هر چند تعیین تکلیف نهایی این موضوع را به آینده موکول کرده و درباره آن هیچ پیش‌بینی را مطرح نکرده اما اینکه گفته گروه موافقان راهکار دولت در کمیسیون ویژه در اقلیت هستند، احتمالاً همان آدرسی است که می‌خواهد درباره فضای درون مجمع درباره این موضوع بدهد.
اینها در حالی است که دیروز همزمان، مرتضی نبوی یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایسنا گفته است: «در حالیکه ما در لیست سیاه قرار گرفتیم، بنا به ادعای دولت فروش نفت بیشتر و تولید در سال 98 و 99 راه افتاده و این شرایط به نفع اقتصاد کشور شده است یعنی چون درآمد ارزی کم شده است، تولید در کشور رونق گرفته است. اصلاً سی درصد مشکل اقتصادی ما به تحریم مربوط است و هفتاد درصد آن مربوط به عواملی است که من پیشتر به آنها اشاره کردم.» این حرف او معنایش این است که از نظر وی توجیهی برای تأیید کنوانسیون‌های پالرمو و CFT وجود ندارد.
 محمد صدر دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اما پیش از این در گفت‌و‌گو با «ایران» بر خلاف نظر نبوی گفته بود:«حدس اینکه حجم مخالفت‌ها در این دور کمتر باشد، با توجه به شرایط کشور و اینکه حضور ایران در لیست سیاه تبعات خود را نشان داده، حدس دور از ذهنی نیست. به هر حال شرایط کشور روشن است و الان بخشی از نتایج معطل گذاشتن FATF خود را نشان داده است. در این دور اگر دولت بتواند دفاع خوب و مستدلی داشته باشد امیدواریم موضوع حل شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/3/569662/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها