موسیقی برای همه


امروز اولین روز اجرای سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر است. این دوره با اعلام ستاد برگزاری جشنواره تمامی اجراها ضبط و به شکل برخط (آنلاین) پخش خواهد شد. هرچند که اجرای آنلاین چه در جشنواره‌های هنری و چه در اجراهای هنری جدید نیست اما این دوره همه اجراها به شکل رایگان برگزار می‌شود تا دسترسی برای همه مخاطبان امکانپذیر باشد. این اجراها از طریق سایت‌های جشنواره موسیقی فجر(fajrmusicfestival.com)، انجمن موسیقی ایران(nay.ir) و تیوال (tiwall.com) پخش خواهند شد.

‌ ساعت 17؛ ایستَم موسیقی نواحی کرمانجی
گروه هنرهای آیینی ایستَم با هدف احیای مراسم آیینی کردهای کرمانج، بر زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم تأسیس شد. این گروه در طول بیست سال فعالیت هنری خود در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است. شاهین علیزاده: رهبر گروه و نوازنده دایره و مهرداد باغچقی نوازنده قُشمه از هنرمندان حاضر در این گروه هستند.

 ساعت 18.30؛ سویت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی رسپینا
کوراتت زهى رِسپینا به سرپرستی بهزاد عبدی در سال ١٣٩٥ فعالیت خود را با هدف ایجاد فرهنگ شنیدارى جدیدی از طریق اجراى آثار کمتر اجراشده در ایران با رویکردى نو در انتخاب آثار موسیقى آغاز کرد. رسپینا تا به امروز، رپرتوارى از آهنگسازان بزرگ و مهم غربی و ایرانی را به‌روی صحنه برده است.در این گروه شیما شاه محمدی (کمانچه و قیچک)، صدا صدیفی (قانون)، آرش اسد‌نژاد و آرمین قضاوتی (ویلن)، دانیال جورابچی (ویلا)، ارسلان علیزاده (ویلنسل) و پورنگ پورشیرازی (کنترباس) همکاری دارند.

 ساعت 20؛  دوئت ویلا مادلنا(اتریش)
نیکولا زاریچ، نوازنده آکاردئون، به‌ شیوه نوازندگی پُرشور و هنرمندانه‌اش شهره است و فرانز اوبرتالر، نوازنده زبردست و پرتجربه کلارینت و ساکسیفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌اش می‌شناسند.
موسیقی این گروه، حال ‌و هوایش کاملاً متأثر از محله کولی‌نشینان برزیلی و اجتماعی چندفرهنگی است. اجرای دوئت ویلا مادلنا(اتریش) به‌صورت اختصاصی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضبط شده است.

 ساعت 21.30 کوارتت زهی نَماد
کوارتت زهی «نماد»، به‌سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) ویلن و با همراهی مازیار ظهیرالدینی: ویلن/ بابک کوهستانی: ویلن/ نوید حمیدی: ویلنسل در زمینه موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند.  هدف اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای این گروه ارائه برنامه‌ای در سطح یک آنسامبلِ تأثیرگذار در کشور است.
 ساعت 23، گروه ژاو
گروه ژاو به سرپرستی سیاوش کامکار در سال ۱۳۹۰ به‌منظور اجرای آثاری در زمینه موسیقی ملی ایرانی تأسیس شد. نخستین اجرای رسمی این گروه در آبان ماه ۱۳۹۱، با اجرای آثاری از بیگجه‌خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شوربه آهنگسازی سیاوش کامکار به روی صحنه رفت. این گروه علاوه بر  انتشار آلبوم «رو» در مرکز فرهنگی Alibijaz واقع در منطقه پیکاردی کشور فرانسه به اجرای برنامه پرداخته است. نوید نوروزی (خواننده)، امیرناصر رنجبر(کمانچه و آهنگساز)، پارسا شرافتی (کمانچه)، صابر محمدی (کمانچه آلتو)، سامرند فقیه‌زاده (ویونسل)، شادی رحمانی (سنتور) محمدجواد محمدشاهی و نیریز کامکار (تار)، مرتضی مؤمنیان (تمبک)، احسان امامی و امیررضا نصیری (عود)، اعضای گروه موسیقی «ژاو» هستند.‌‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/19/569719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها