به نام تاریخ


۲۸ بهمن
سیصد و سی و چهارمین روز سال روز نویسنده هاست. صادق هدایت و بزرگ علوی از بنیانگذاران گروه ادبی ربعه امروز سالروز تولد و درگذشت‌شان است.
تولدها
صادق هدایت: نویسنده معاصر و یکی از پدران داستان‌نویسی مدرن ایران سال ۱۲۸۱ در چنین روزی متولد شد. صادق هدایت در مدرسه سن لویی فرانسوی‌ها به ادبیات جهان علاقه‌مند شد و آن را دنبال کرد. اولین مقاله‌اش در روزنامهٔ هفتگی (به مدیریت نصرالله فلسفی) منتشرشد و پس از آن با مجله ترقی همکاری کرد. در سال ۱۳۰۳ یک کتاب کوچک به ‌نام «انسان و حیوان» منتشر کرد که درباره مهربانی با حیوانات بود. سال ۱۳۰۲ تصحیحی از رباعیات خیام را منتشر کرده بود و یک سال پس از آن در سال ۱۳۰۳ نخستین داستان کوتاهش با نام «شرح حال یک الاغ هنگام مرگ» در مجلهٔ وفا از او منتشر شد. «مازیار؛ تاریخ زندگی و اعمال او»، «زنده به گور»، «اوسانه»، «انیران»، «سه قطره خون»، «سایه روشن»، «علویه خانم»، «وغ وغ ساهاب» و «ترانه‌های خیام» کتاب‌هایی بود که قبل از «بوف کور» نوشت. «بوف کور» سال ۱۳۱۵ منتشر شد و مورد توجه قرار گرفت. «سگ ولگرد» و «حاجی آقا» کتاب‌های دیگری است که هدایت نوشت. کتاب‌های «گجسته ابالیش»، «گزارش گمان شکن»، «گروه محکومین» و «مسخ» هم با ترجمه او منتشر شدند. هدایت به‌دلیل داستان‌هایش همراه محمدعلی جمالزاده و بزرگ علوی و صادق چوبک به‌عنوان یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی شناخته می‌شود. او سال ۱۳۳۰ درگذشت.
شهرام صارمی: نوازنده کمانچه سال ۱۳۴۲ در چنین روزی به دنیا آمد. شهرام صارمی مقدمات موسیقی را از برادرش جهانشاه صارمی یاد گرفت و از سال ١٣۶٢ کمانچه را از هادی منتظری آموخت و پس از آن شاگرد اصغر بهاری شد. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ١٣۶٧ آغاز کرد و تاکنون اجراهای زیادی در داخل و خارج از کشور داشته و اجرای موسیقی گروه قشقایی «حاوا» در ترکیه و اجرای موسیقی در جشنواره نمایش عروسکی «کارلوا» در کشور چک از کارهای او است.
علیرضا کهن دیری: آهنگساز ایرانی سال ۱۳۵۳ در چنین روزی به دنیا آمد. علیرضا کهن دیری را بیشتر با موسیقی پاپ و موسیقی‌هایی که برای فیلم‌ها ساخته می‌شناسیم. او ساخت موسیقی فیلم را از سال ۱۳۷۴ با فیلم «عاشق فقیر» آغاز کرد و پس از آن موسیقی فیلم‌هایی چون «برج مینو»، «شب روباه، »، «رنگ خدا»، «سینما سینماست»، «عینک دودی»، «دفتری از آسمان»، «سینه سرخ»، «روز سوم»، «حیران»، «سیزده ۵۹» و «میهمان داریم» و سریال‌های «وفا»، «شکرانه»، «گل‌های گرمسیری»، «یه تیکه زمین»، «هفت سین»، «آوای باران» و «رهایم نکن» را ساخت. آلبوم‌های «شکوه»، «بی واژه»، «برکت»، «ماه غریبستان»، «فاصله» و «سلام آخر» هم با آهنگسازی کهن‌دیری منتشر شده‌اند. او تاکنون ۴ بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بوده است.
رضا بانگیز: نقاش و مجسمه‌ساز ایرانی سال ۱۳۱۶ در چنین روزی متولد شد. رضا بانگیز رشته نقاشی را در دانشکده هنرهای زیبا خواند و با آثارش که در آنها تکنیک چاپ و نقاشی را همزمان به کار می‌برد شناخته شد. موضوع بیشتر آثار بانگیز از داستان‌های فولکلور برمی‌آید و ارجاعات بسیاری به فرهنگ مردم کوچه و بازار و داستان‌های عاشقانه‌ای چون لیلی و مجنون دارد. او در همه دوسالانه‌های نقاشی تهران و در بیش از ۱۵۰ نمایشگاه انفرادی در سراسر ایران شرکت کرده و آثارش در کشورهای مختلف جهان به نمایش درآمده و بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. او جوایز دومین و سومین بی‌ینال نقاشی تهران و مدال طلا از وزارت فرهنگ و هنر را گرفته است.
   سالروز تولد داوود دانشور کارگردان و مترجم، یدالله انوری بازیگر، حسین ذوالقدر شاعر، ایرج صف شکن شاعر و فرزانه کرم‌پور داستان نویس هم امروز است.
‌درگذشت ها
عماد خراسانی: غزلسرا و قصیده سرای شاخص سال ۱۳۸۲ درگذشت. عماد خراسانی متولد ۱۳۰۰ بود و از ۹ سالگی شعرخوانی و سرودن شعر را آغاز کرد. در جوانی با تخلص‌های شاهین و شاخص شعر می‌گفت و پس از آن فریدون مشیری برای او تخلص عماد خراسانی را انتخاب کرد. دیوان اشعار عماد خراسانی با مقدمه‌ای از مهدی اخوان ثالث، بارها تجدید چاپ شده‌ و بعضی از شعرهای او به ضرب‌المثل تبدیل شده یا توسط خوانندگانی چون اکبر گلپایگانی، محمدرضا شجریان، عبدالوهاب شهیدی و بنان خوانده شده است.
بزرگ علوی: نویسنده رمان «چشم‌هایش» سال ۱۳۷۵ در چنین روزی درگذشت. بزرگ علوی متولد ۱۲۸۳ بود و نخستین داستان مطرحش یعنی «سرباز سربی» در ۱۳۰۰ منتشر شد. او سال ۱۳۱۰ با صادق هدایت آشنا شد و همراه او و مسعود فرزاد و مجتبی مینوی گروه نوگرای ربعه را در برابر ادیبان و نویسندگان سنت‌گرا پایه‌گذاری کرد. مجموعه داستان «انیران» را هم با همکاری هدایت و شین پرتو در همان سال نوشت. او از سال ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۰ به جرم پیروی از کمونیسم در زندان بود و پس از آن «ورق پاره‌های زندان» را نوشت و بنیانگذار ادبیات داستانی زندان در زبان فارسی شد. «چشم‌هایش» با داستانی سیاسی و رمانتیک در سال ۱۳۳۱ منتشر شد و او را بیشتر به شهرت رساند. «سالاری ها»، «موریانه»، «چمدان»، «میرزا»، «گیله مرد» و «روایت» دیگر آثار برجسته او است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7568/20/569735/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها