رصد وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کردستان




سنندج - رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست کردستان گفت: با توجه به فصل مهاجرت و فرود پرندگان مهاجر در آبگیرهای این استان، رصد وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری دامپزشکی به طور مداوم در طول سال انجام می‌شود.
به‌گزارش ایسنا، حیدر ویسی افزود: در طول سال بویژه با آغاز ورود پرندگان به کشور و استان، رصد و پایش زیستگاه‌های آبی نظیر سدها، تالاب‌ها، آب بندها، آبگیرها و رودخانه‌ها با هدف پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار محیطبانان یگان حفاظت و تیم‌های بازرسی مشترک محیط زیست و دامپزشکی قرار می‌گیرد.
ویسی ادامه داد: تیم‌های گشتی و محیطبانان در صورت مشاهده لاشه پرندگان آبزی و کنار آبزی و هر پرنده دیگری موضوع را به دامپزشکی برای بررسی علت مرگ اطلاع‌رسانی می‌کنند و تیم‌های دامپزشکی با ورود بموقع و نمونه‌برداری از لاشه حیوانات تلف شده، با تدابیر و اقدامات لازم، از شیوع بیماری و سرایت آن به دیگر پرندگان جلوگیری می‌کنند تا تلفات بیشتری رخ ندهد. وی افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی پرندگان است و ویروس‌های آنفلوانزا دارای ۳ نوع تیپ است که علاوه بر طیور، انسان و سایر حیوانات از جمله خوک و اسب را درگیر می‌کند. رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست کردستان یادآور شد: از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مشاهده لاشه پرندگان بویژه مرگ دسته جمعی، موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط‌ زیست اطلاع‌رسانی کرده و از لمس و دست زدن به این قبیل پرندگان پرهیز کنند چرا که احتمال سرایت بیماری از پرنده به انسان وجود دارد.
پیش از این نیز مجتبی ورمقانی، مدیرکل دامپزشکی کردستان هشدار داده بود که موارد جدیدی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بر اساس عملیات انجام گرفته رصد و پایش برنامه ملی کنترل و پیشگیری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در دو روستای دیواندره شناسایی شده است.
وی افزود: دو کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در روستاهای جعفرآباد و عزیزآباد وزمان از توابع شهرستان دیواندره شناسایی شد و اقدامات مرتبط با مهار و مختومه کردن آن در جریان است. به گفته مدیرکل دامپزشکی استان کردستان، بیش از ۲۵ قطعه طیور بومی (شامل مرغ، خروس و بوقلمون) در روستای عزیزآباد وزمان و بیش از ۶۰ قطعه در روستای جعفرآباد تلف شده‌اند و این تعداد رو به افزایش است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7577/16/570779/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها