در وبینار «عرفان در سینمای ایران» مطرح شد

نگریستن به جهان و تماشای خویش در سینمای مجیدی


گروه فرهنگـــــی/ «سینمای مجیدی با رویکرد عرفانی منحصر به فرد، مخاطبش را همزمان به نگریستن به جهان از یک سو و به اندیشیدن و تماشای خویشتن از سوی دیگر فرا می‌خواند.» این عبارت بخشی از صحبت‌های حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در وبینار ششمین کنگره بین‌المللی سینمای ایران در اسپانیاست. همایش سه‌روزه‌ای که با موضوع «عرفان در سینمای ایران» هفته گذشته به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا و با مشارکت دانشگاه کمپلوتنسه مادرید و بنیاد سینمایی فارابی و خانه آسیا به‌صورت وبینار و با پخش فیلم‌هایی از مجید مجیدی برگزار شد. رئیس سازمان سینمایی در این همایش به اهمیت «چشم» در عرفان شرقی برای نگریستن به جهان تأکید کرد که در نگاه ابن عربی نیز تجلی یافته است و با آن می‌توان خدا را نگریست. او از سینما به‌عنوان چنین چشمی در جهان امروز یاد کرد که کارکردی دوگانه دارد. از سویی آینه جهان بیرونی برای انسان است و از سوی دیگر چشم دل را برای جست‌و‌جو در جهان درونی و خویشتن باز می‌کند. انتظامی در این وبینار به اهمیت سینمای مجید مجیدی از همین منظر پرداخت.
علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز با اشاره به زبان تصویری غنی و عرفانی مجیدی در آثارش او را فیلمسازی عنوان کرد که با زبان سینما با تمامی انسان‌ها سخن می‌گوید: «مجیدی مخاطب خود را با وجه انسانی روبه‌رو می‌کند که فارغ از تفاوت‌ها، وجه مشترک تمامی نظام‌های ارزشی و فرهنگی است. به این ترتیب تماشاگران سینمای مجیدی چشم خود را بر جهان بیرونی و تفاوت‌های آن می‌بندند و انسانیت را در درون خود به تماشا می‌نشینند.»
مجید مجیدی اما با تأکید بر «سینمای فطرت» به‌جای سینمای عرفانی برای توصیف فیلم‌هایش، حلقه مفقوده جهان امروز را همین فطرت انسانی عنوان کرد: «مفاهیمی مثل عشق، محبت، فداکاری، همیاری و... یک زبان مشترک انسانی و فطری را می‌سازند که برای همه قابل فهم است. فکر می‌کنم جهان امروز که پر از خشونت و بحران شده است بیش از هر زمانی از این زبان مشترک انسانی خالی است.» او گفت که از این منظر سینما با به‌کار گرفتن این زبان قابل فهم برای همگان می‌تواند نقش خیلی مهم و اساسی در نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر بازی کند. این فیلمساز در ادامه صحبت‌های خود به نقل خاطراتی از همراهی گروهی از بچه‌های نابینا و سفر به شمال کشور و در دل طبیعت پرداخت و گفت که چطور در این سفر همه گروه او تحت تأثیر مواجهه عمیق و درونی بچه‌های نابینا با جهان و طبیعت قرار گرفتند و این اثر چنان عمیق بود که منجر به ساخته شدن فیلم «رنگ خدا» شد.
گارسیا گارسیا استاد سینما در دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، محمد مهدی احمدی رایزن فرهنگی کشورمان، مننه گراس مدیر جشنواره‌های بین‌المللی خانه آسیا، خوزه آنتونیو روییس معاون بین‌الملل دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، و... از دیگر سخنرانان این همایش بودند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7577/19/570791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها