جمال عرف: انتخابات ریاست جمهوری الکترونیکی نیست




گروه سیاسی/ در حالیکه حضور ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در انتخابات سال آتی در سایه اخبار ضد و نقیض قرار دارد؛ یک عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که رئیس مجلس به نفع رئیس دستگاه قضا از کاندیداتوری خودداری خواهد کرد. به‌گزارش ایسنا، محسن پیرهادی از نزدیکان به رئیس مجلس شامگاه جمعه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دکتر قالیباف در پاسخ به توصیه‌ها برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ گفته بر مجلس تمرکز داشته و بنای کاندیداتوری ندارند. نیروهای انقلاب تلاش کنند ظرفیت خود را متمرکز بر موفقیت گزینه ‌واحد کنند. برداشت من این است که با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رئیسی، دکتر قالیباف آمادگی کمک به او را دارد».
این اعلام وضعیت از سوی یک چهره نزدیک به قالیباف در حالی است که پیشتر گمانه‌زنی‌های قوی از احتمال کاندیداتوری رئیس مجلس برای ریاست جمهوری وجود داشت. بر همین اساس محمد مهاجری از فعالان سیاسی رسانه‌ای اصولگرا در توئیتی به آنچه از سوی پیرهادی اعلام شده بود اینگونه واکنش نشان داد «‌هرچند این گفته یکی از نزدیکان آقای ‎قالیباف مبنی بر اینکه او در ‎انتخابات 1400 نامزد نمی‌شود، تقریباً محال است، اما بر فرض که درست باشد، تنها تصمیم درست او در 16 سال گذشته است.»
اما احتمال انصراف قالیباف دست‌کم از سوی برخی اعضای نهادهای ائتلافی اصولگرایان استقبال شد. چنانکه حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی از احزاب عضو شورای وحدت اصولگرایان کناره‌گیری قالیباف به نفع سید ابراهیم رئیسی را زمینه‌ساز وحدت دانست. او همچنین در اظهار نظری ماجرای ادعای محمود احمدی‌نژاد علیه حداد عادل و تنش بروز یافته را مصداق وجود اختلاف در این جریان سیاسی ندانست، بلکه گفت: «اینکه احمدی‌نژاد با حداد عادل مشکل پیدا کرده نشان‌دهنده اختلاف در میان جریان اصولگرایی نیست، بلکه اختلاف بین اصولگرایان و جریان انحراف در کشور است». او اختلاف میان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان را غیرواقعی و حاصل بزرگ‌نمایی‌هایی که از بیرون انجام شده عنوان و ابراز امیدواری کرد که بزودی میان این دو طیف وحدت ایجاد شود.
در سوی دیگر، آذر منصوری سخنگوی نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان با اعلام اینکه این نهاد هنوز هیچ بحثی درباره حمایت از کاندیداهای مختلفی که تاکنون اعلام آمادگی کرده‌اند نداشته است، گفت: اصلاح‌طلبان اگر بخواهند بدنه جامعه همراه را ترغیب به مشارکت در انتخابات کنند باید ثابت کنند که به هر قیمتی حاضر به شرکت فعال در انتخابات نیستند. به گزارش خبرآنلاین، منصوری دیروز در گفت‌و‌گویی با این رسانه تأکید کرد که آنچه قطعی است این است که اگر کاندیدای اختصاصی اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شد، آنوقت مانند انتخابات مجلس یازدهم اصلاح‌طلبان کاندیدا نداشتن‌شان در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام خواهند کرد. منصوری اتخاذ چنین تصمیمی در چنان موقعیتی را منوط به اجماع همه اصلاح‌طلبان عضو نهاد ائتلافی این جریان دانست.
در بخش اجرایی و نظارتی انتخابات هم روز گذشته جمال عرف رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزیر کشور به همراه علیرضا نیلچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان از روند طراحی تعرفه‌های اخذ رأی انتخابات ۱۴۰۰ بازدید کردند. به گزارش فارس، مدیر کل انتخابات شورای نگهبان در جریان این بازدید بر موضوع امنیت و سلامت انتخابات تأکید کرد و گفت: «تضمین‌های لازم درخصوص امنیت و سلامت تعرفه‌های انتخابات به ما داده شده و از این بابت هیچ نگرانی نداریم و همه مؤلفه‌های امنیتی در طراحی و چاپ تعرفه‌ها پیش‌بینی شده است و امکان جعل وجود ندارد».
عرف هم با تأیید این موضوع و در حاشیه این بازدید به سؤالی درباره احتمال کامل الکترونیک شدن انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد و گفت: انتخابات الکترونیک ۲۸ فرایند دارد که یک فرایند آن صندوق الکترونیک است و دوستان ما در شورای نگهبان سؤالاتی درباره این دستگاه داشتند که البته ما پاسخ دادیم، اما به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نمی‌رسد. او در عین حال گفت: البته ما با مجلس شورای اسلامی مذاکره کرده‌ایم که انتخابات الکترونیکی در شوراها به تعداد صندوق‌هایمان در ۸ کلانشهر انجام شود و رأی‌دهندگان به نامزدان انتخابات شوراها می‌توانند با خیال راحت به‌صورت الکترونیکی رأی دهند.
روز گذشته شکرالله حسن بیگی رئیس ستاد انتخابات استان تهران هم از پیش‌بینی 7609 شعبه اخذ رأی در استان تهران برای انتخابات روز 28 خرداد سال 1400 خبر داد و گفت در انتخابات سال آتی ٥٣١ روستا در استان تهران با داشتن ٢٠ خانوار یا حداقل ١٠٠ نفر جمعیت واجد شرایط برگزاری انتخابات شوراها هستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7577/3/570818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها