اخبـــــار




گزارش گاردین درباره امکان احیای برجام
امیدواری هست اما فرصت نامحدود نیست

روزنامه گاردین در گزارشی تحلیلی با تأکید بر اینکه زمان غرب و امریکا برای حفظ برجام نامحدود نیست، تأکید کرد: باتوجه به اراده سیاسی جدید در دولت امریکا و ایران، هنوز امیدهایی برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد.
به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارش خود در این‌باره نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا تلاش کرد تا توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را از بین ببرد اما اکنون باید دید جو بایدن (رئیس جمهور جدید امریکا) و ایران می‌توانند راه‌حلی برای نجات آن بیابند. به نوشته گاردین، اخبار خوب لزوماً به اشکال مرسوم از راه نمی‌رسند. شش سال پیش، توافق هسته‌ای یک پیروزی دیپلماتیک بود که در نتیجه یک فرایند طولانی و سخت به دست آمد. اخیراً در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، پیروزی دیپلماتیک دیگری البته در ابعاد کوچکتری حاصل شد. اگرچه ایران بتازگی از میزان دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاسته است اما گروسی گفت که این توافق صرفاً شرایط را برای مدتی محدود حفظ می‌کند. با این حال، نگرانی اصلی طرف‌های غربی این است که اقدامات احتمالی آتی ایران می‌تواند شدیدتر باشد و تبعات گسترده‌تری را به دنبال داشته باشد. توافق ایران با آژانس پس از گذشت چهار سال از بدترین اقدامات ترامپ علیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که با هدف نابود کردن این توافق انجام شد، در نوع خود مثبت است. این مسأله نشان می‌دهد که ایران و امریکا از انعطاف‌پذیری و اراده سیاسی جدید جهت حل‌و‌فصل اختلافات در قالب برجام برخوردار هستند. در شرایط فعلی، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره انجام گفت‌و‌گوهای غیررسمی میان ایران و گروه ۱+۵ با میانجیگری اتحادیه اروپا مطرح است. با این حال در این معادله یک چیز کاملاً مشخص است: زمان نامحدودی وجود ندارد.
گاردین همچنین نوشت: محتمل‌ترین گزینه برای تلطیف شرایط میان ایران و غرب این است که دو طرف به یک توافق کوتاه‌مدت دست یابند که راه را برای توافقی بلندمدت هموار کند. از سمت امریکا، دولت بایدن در چارچوب سیاست‌های ظاهری و انتصاب‌های خود در عرصه سیاست خارجی و همچنین تعاملاتش با تروئیکای اروپایی از تمایل خود جهت انعقاد توافق با تهران خبر می‌دهد. طرف‌های غربی باید بدانند که برای نجات توافق برجام کارهای زیادی باید انجام شوند. مشکل اینجاست که دولت امریکا نمی‌خواهد تصویری را از خود نمایش دهد که انگار در مورد ایران، سختگیری‌ها را کنار گذاشته است. با این حال دولت بایدن می‌تواند اقداماتی نظیر موافقت با اعطای وام پنج میلیارد دلاری جهت مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا به تهران و همچنین آزادسازی منابع ارزی ایران در دیگر کشورهای جهان به طریقی کنترل شده و محدود را در دستور کار قرار دهد. گاردین با بیان اینکه دولت ایران کاملاً به اهداف و نیات دولت بایدن بدبین است نوشته: آنچه برای غرب در این میان مهم است، این نکته است که باید از دیدگاه‌های کوته‌فکرانه ترامپ درخصوص برجام درس گرفت. شاید برجام برای طرف‌های غربی کافی نباشد، اما راه تعامل با ایران از بازگشت آنها به این توافق می‌گذرد.

واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به ادعاهای حقوق بشری

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مقامات سه کشور غربی در نشست شورای حقوق بشر، واکنش نشان داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر، علی باقری‌کنی در توئیتر نوشت: «در نشست شورای حقوق بشر، سه کشور درباره وضعیت حقوق بشر ایران سخن‌پراکنی کردند؛ امریکا: دایره‌المعارف تاریخ تروریسم؛ آلمان: تروریسم‌شویی حرفه‌ای که هنوز سلاح‌های شیمیایی‌اش در ایران قربانی می‌گیرد؛ آلبانی: زباله‌دان و خدمتکار تروریست‌هایی که 17 هزار ایرانی بی‌گناه را به شهادت رساندند.» ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در این‌باره اعلام کرده است: «اشاره دبیر حقوق بشر جمهوری اسلامی به سابقه تاریخی ایالات متحده در ایجاد گروه‌های تروریستی و انجام اقدامات تروریستی است. چنان که به زعم کارشناسان حقوق بین‌الملل، ترور سردار سلیمانی توسط امریکا مصداق بارزی از تروریسم دولتی سازمان یافته است و به گفته فیلسوفانی چون چامسکی، امریکا سردمدار تروریسم است. از سوی دیگر، کشور آلمان که خود را مدعی حقوق بشر می‌داند، در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سلاح‌های شیمیایی رژیم صدام بود؛ سلاح‌هایی که به قتل بسیاری از مردم بی‌گناه منجر شد و هنوز، جانبازان شیمیایی دفاع مقدس، بر اثر عوارض این تسلیحات به شهادت می‌رسند. بر همگان آشکار است که کشور آلبانی با وجود اطلاع از جنایت‌های بی‌شمار گروهک تروریستی منافقین با اسکان این گروه در خاک خود موافقت کرد؛ گروهکی که 17 هزار زن و کودک و غیرنظامی را به شهادت رسانده‌اند و اسناد این جنایات بارها به جهان عرضه شده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7577/3/570821/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها