به نام تاریخ



10 اسفند
می‌توان گفت سیصد و چهل و ششمین روز از سال روز ادبیات است. به دلیل مشاهیر بزرگ شعر و داستان ایران و جهان که در این روز متولد شده یا درگذشته‌اند و اینجا آثارشان را مرور می‌کنیم.
‌تولدها
مهدی اخوان ثالث: شاعر مشهور معاصر ایران که با شعر «زمستان است» شناخته می‌شود سال 1307 در چنین روزی به دنیا آمد. مهدی اخوان ثالث از کودکی به موسیقی علاقه داشت و از سلیمان روح افزا نواختن تار را آموخت. علاقه‌اش به شعر در کنار موسیقی باعث شد به انجمن ادبی خراسان راه پیدا کند و در این انجمن با شاعران بزرگ آن دوران آشنا شد. او ابتدا اشعاری به سبک کلاسیک و در قالب قصیده و غزل می‌سرود و پس از آن به سبک نو و شیوه نیمایی روی آورد. اولین مجموعه شعرش به نام «ارغنون» در سال 1330 منتشر شد و «زمستان» به عنوان مشهورترین مجموعه شعر اخوان ثالث سال 1335 عرضه شد. «آخر شاهنامه»، «از این اوستا»، «منظومه»، «پاییز در زندان»، «عاشقانه و کبود»، «زندگی می‌گوید: اما باز باید زیست»، «در حیاط کوچک پاییز در زندان»، «دوزخ اما سرد» و «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» دیگر آثار اوست. اشعار اخوان ثالث بیشتر زمینه اجتماعی داشتند و با لحن حماسی‌شان شناخته می‌شدند. اخوان ثالث داستان‌هایی برای کودکان مانند «آورده‌اند که فردوسی»، «درخت پیر و جنگل» و «پیر و پسرش» هم منتشر کرده است. او سال 1369 درگذشت.
حسن انوری: استاد زبان و ادبیات فارسی و از حافظ پژوهان ایران سال 1312 متولد شد. حسن انوری دکترای ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت و پس از آن به عنوان استاد دانشگاه مشغول به کار شد. او پژوهش‌های زیادی درباره حافظ و سعدی انجام داد و  مصحح گلستان سعدی بود. انوری سرپرستی تألیف فرهنگ بزرگ سخن را برعهده داشته و «یک قصه بیش نیست»، «دستور زبان فارسی»، «راهنمای تدریس فارسی»، «رزمنامه رستم و سهراب»، «صدای سخن عشق»، «غمنامه رستم و سهراب»، «گزیده اشعار رودکی» و «شوریده و بی قرار درباره سعدی و آثار او» از تألیف‌های انوری است. جالب است بدانید نام خانوادگی او به علت علاقه پدرش به شاعران ایرانی انتخاب شده است و چون اجازه استفاده از نام خانوادگی فردوسی و سعدی داده نشده بود او نام انوری، شاعر قرن ششم را انتخاب کرد. تدوین بعضی حروف لغتنامه دهخدا هم برعهده انوری بوده است.
   عمران صلاحی شاعر، علی اصغر دشتی کارگردان، سید عظیم موسوی نمایشنامه‌نویس و کارگردان، نبی احمدی شاعر، مهدی افروزمنش داستان نویس، سالم پوراحمد شاعر، محمدرضا رحمانی شاعر، مهدیه لطیفی شاعر، ‌هادی حاجی آقاجانی معمار خوشنویس و فؤاد حسینی خواننده موسیقی کردی هم متولد امروز هستند.
 درگذشت‌ها
یاشار کمال: پدر ادبیات ترکیه سال 2015 در چنین روزی درگذشت. یاشار کمال متولد 1923 بود و زندگی سختی را در کودکی با مرگ پدرش گذراند. در دوران جوانی هم چند بار به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه دولت ترکیه به زندان رفت و در این سال‌ها داستان‌نویسی هم می‌کرد. نخستین مجموعه داستانش به نام «گرمای زرد» سال 1952 منتشر شد و پس از آن در سال 1955 رمان «اینجه ممد» را نوشت که او را به شهرت رساند. کتابی که تاکنون به 20 زبان ترجمه شده است. «زمین آهن است و آسمان مس»، «گیاه بی زوال»، «جنایت بازار آهنگران»، «اربابان آکچاساز»، «پرندگان همه رفتند»، «خروسخوان»، «یاغی»،«افسانه کوه آغری»و«سه افسانه آناتولی» دیگر آثار یاشار کمال است. او سال 2008 جایزه بزرگ ادبیات ترکیه را به دست آورد. آخرین کتاب کمال سال 2013 با نام «پرنده‌ای با یک بال» منتشر شد. کتابی که 40 سال پیش از انتشار نوشته و آن را در کشوی میز خود نگه داشته بود.
آلفونس دولامارتین: شاعر و نویسنده فرانسوی سال 1869 درگذشت. آلفونس دولامارتین متولد 1790 بود و نخستین کتابش را با نام «اندیشه‌های شاعرانه و مذهبی» سال 1820 منتشر کرد و سال 1823 با شعر فلسفی «اندیشه‌های تازه» و به دلیل سبک جدیدش مورد توجه مردم قرار گرفت. «هماهنگی‌ها»، «سقوط یک فرشته»، «ژوسلین»، «برگزیده» و «رافائل»، دیگر آثاری بود که از دولامارتین منتشر شد و البته مشهورترین اثرش شعر «دریاچه» است. او حوادث و اتفاقات عادی زندگی را به زبان ساده و با دید شاعرانه می‌نوشت و به همین دلیل هم شهرت پیدا کرد. آثار دولامارتین فقط شعر نبودند و او کتاب‌هایی مانند «مرگ سقراط»، «تاریخ روسیه»، «مردان بزرگ خاور»، «رازهای جدید»، «زندگی میکل آنژ»، «تاریخ ژیروندون‌ها»، «مشاور ملت» و «زندگی اسکندر کبیر» را هم نوشته بود.
   سالروز درگذشت یونس دردشتی خواننده هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7577/20/570853/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها