نگاهی به چند فیلم مهم سال 2021

چه رؤیاهایی می‌آیند


سید حسام فروزان
مترجم
همین بیست و هشتم دسامبر 2020 که گذشت، سینما ۱۲۵ ساله شد. اصلاً حواسمان بود؟ نه، بحران همه‌گیری کرونا دیگر هوش و حواسی برایمان باقی نگذاشته است. فکرش را بکنید، اگر کرونا نبود، چه جشن‌ها که به مناسبت تولد سینما برگزار نمی‌شد، هفت روز و هفت شب شهرها را آذین می‌بستیم... معقول رسم بر این بود که اول سال میلادی، فهرست‌های اکران جهانی و اخبار و خلاصه همه منابع را زیر و رو می‌کردیم تا کنجکاوی‌هایمان را پاسخ دهیم و بدانیم امسال آینه جادو چه رؤیاهایی را برایمان به ارمغان خواهد آورد. آخرین فیلم فیلمساز محبوبمان کی رنگ پرده نقره‌ای را خواهد دید...؟ اما کرونا تمام عادت‌های مألوف ما را بر هم زده است. تکلیف بازگشایی سینماهای جهان هنوز معلوم نیست. اکران برخی از فیلم‌های بزرگ سال گذشته تا امروز به تعویق افتاده‌ است و باید در جدول اکران فشرده جایی برایشان پیدا شود. اگرچه پخش آنلاین فیلم‌ها در خانه‌ها بخشی از خلأ فیلم‌های جدید را پُر کرده است، اما کدام تماشاگر علاقه‌مندی هست که نداند میان فیلم دیدن در خانه و سینما رفتن تفاوت از زمین تا آسمان است... حالا در آستانه‌ دهه تازه‌ای از قرن بیست و یکم هستیم. سینمای جهان، دو دهه اول قرن را خوب پشت سر گذاشت و به دستاوردهای بی‌نظیری رسید. اکران جهانی فیلم‌ها در سال جاری، می‌تواند چشم‌اندازی از آنچه در این دهه خواهیم دید بدست دهد. امسال هم از بزرگانی همچون رایدلی اسکات و اسپیلبرگ فیلم داریم هم از فیلم‌ اولی‌های کنجکاوی‌برانگیز و هم کلی بازسازی و دنباله و اسپین-آف. بنظر می‌رسد علی‌رغم همه ناملایمات، دست سینما امسال پُر است، گوش شیطان کر! مرور کوتاهی داریم بر چند فیلمی که احتمالاً مشتاقان جدی سینما در انتظار دیدنشان هستند.
بازی بزرگان
گزارش فرانسوی (وس اندرسون)
وس اندرسون از آن دست فیلمسازانی است که آدم آرزو می‌کند سالی چند فیلم بسازند. کمدی رومانتیک «گزارش فرانسوی» که با عنوان «نامه عاشقانه‌ای به ژورنالیست‌ها» هم معروف شده قرار است اولین بار در جشنواره کن نمایش داده شود. وس اندرسون از نوجوانی به مجله ادبی «نیویورکر» علاقه‌مند بوده‌  و حالا در تازه‌ترین فیلمش مجله‌ای ادبی به سبک نیویورکر درست کرده که حاوی سه داستان کوتاه است. خلاقیت داستانی و بازیگوشی در لحن و روایت، از ویژگی‌های سبکی جناب اندرسون هستند که در «هتل بزرگ بوداپست» در حد اعلی بودند و منتقدان و تماشاگران را به تحسین وا داشت. ترکیب بازیگران گزارش فرانسوی هم بسیار غبطه‌برانگیز است: فرانسیس مک‌دورماند در نقش اول، بنیچیو دل تورو، تیلدا سوینتون، بیل مورای، آدریان برودی و...
 داستان وست ساید (استیون اسپیلبرگ)
اسپیلبرگ اهل چالش است و بی‌خودی به سراغ بازسازی فیلمی نمی‌رود! استاد کهنه‌کار هالیوود این بار به سراغ نمایشنامه معروف «داستان وست‌ساید» رفته است که رابرت وایز نیز در سال 1961 نسخه موزیکال آن را با شرکت ناتالی وود ساخت. خود نمایشنامه هم البته اقتباسی از «رومئو ژولیت» بود. اسپیلبرگ به جای استفاده از ستاره‌های مشهور، به جوان‌ها میدان داده و از دو چهره تازه‌کار به نام‌های ریچل زگلر و انسل الگورت استفاده کرده. فیلمنامه اقتباسی را تونی کوشنر نوشته است که در فیلم‌های «مونیخ» و «لینکلن» هم با اسپیلبرگ همکاری داشته است.
آخرین دوئل (ریدلی اسکات)
درامی تاریخی از محصولات دیزنی به کارگرانی استاد ریدلی اسکات که داستانش در قرون وسطی می‌گذرد. اقتباسی از رمان «آخرین دوئل» نوشته اریک جاگر. اسکات از آن فیلمسازانی است که هرچه بسازند تأمل‌برانگیز است. ضمن اینکه قبلاً با ساخت درام حماسی «گلادیاتور» تبحر خود را در این ژانر اثبات کرده است.  جالب اینجاست  مت دیمون و بن افلک علاوه بر بازی در کنار آدام درایور و جودی کومر در نوشتن فیلمنامه هم نقش داشته‌اند. داستان در زمان پادشاهی شارل ششم در فرانسه اتفاق می‌افتد و روی مناسبات اشراف‌زادگان و دربار و یکی از دوئل‌های مرگبار بر سر حیثیت تمرکز دارد. می‌دانید که دوئل بر سر مرگ و زندگی در آن عصر بسیار رایج بوده است و نجیب‌زادگان اگر در مسائل ناموسی به بن‌بست می‌خوردند سریع به سراغ دوئل می‌رفتند!
کنجکاوی‌ها
ببر سفید (رامین بحرانی)
رامین بحرانی فیلمساز ایرانی-امریکایی که با فیلم‌هایی مانند «۹۹ خانه» یا «خداحافظی سولو» خوش درخشیده است این‌ بار به هندوستان رفته است و فیلمی ساخته که حال و هوای «انگل» (ساخته بونگ جون هو)  را به ذهن می‌آورد. شکاف طبقاتی در جامعه شهری دهلی و آمال و آرزوهای فروخورده‌ طبقات فرودست. فیلم اقتباسی است از رمان «ببر سفید» نوشته اراویند ادیگا نویسنده هندی که در سال 2008 بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دیگر فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیز


شهر بابل (دیمین شزل)
بایوس (میگوئل سپوچنیک)
فیلم بی‌نام الویس (باز لورمان)
قدرت سگ (جین کمپیون)
کروئلا (کریگ گیلسپی)
وقتی برای مردن نیست (کری فوکوناگا)
دنباله‌ها
مأموریت غیرممکن ۷ (کریستوفر مک‌کوری)
ماتریکس ۴ (لانا واچوفسکی)
سریع و خشمگین ۹ (جاستین لین)
یک مکان ساکت ۲ (جان کرازینسکی)
بتمن (مت ریوز)
لیگ عدالت، نسخه زک اسنایدر (زک اسنایدر)



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7580/19/571198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها