نمایش اقوام ایرانی درپارک «ایران کوچک» کرج


گروه ایران زمین- استان البرز و شهر کرج را سال‌هاست به‌عنوان ایران کوچک می‌شناسند. حالا این توصیف مصداقی عینی هم پیدا کرده است چراکه آداب و رسوم و فرهنگ قومیت های مختلف استان‌های کشور در پارک «ایران کوچک »به مردم معرفی می‌شود.
 به گزارش رسانه‌ها ،این پارک که روز پنجشنبه گذشته توسط رئیس جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد ۷ هکتار وسعت دارد. برای ایجاد این پارک بیش از ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش واقعی این پارک بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. ۸۰ درصد المان‌ها و فضاهای ایجاد شده در این مجموعه به حوزه فرهنگ و هنر مربوط می‌شود که از میان آنها می‌توان به زیستگاه‌های اقوام مختلف ایرانی اشاره کرد. تمام این زیستگاه‌ها در مقیاس یک‌دوم و با هنر دست استادکاران استان‌های مختلف ساخته شده تا گوشه‌ای از فرهنگ ساکنان مناطق مختلف کشور در این مجموعه معرفی شود.
شبیه‌سازی سکونتگاه‌های اقوام ایرانی شامل سکونتگاه‌های استان‌های یزد، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، بندر ترکمن، خراسان، فارس، خوزستان، البرز و دیگر استان‌ها است. «عزیزالله شهبازی» استاندار البرز در حاشیه بهره‌برداری از بوستان ایران کوچک گفت: این مجموعه 7 هکتاری با برنامه‌ریزی شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج به پارک اقوام تحت عنوان بوستان ایران کوچک تبدیل شد تا 12 قومیت و فرهنگ ایرانی بتوانند آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود را به نمایش بگذارند. وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی جاده زیبای کرج-چالوس، طالقان، محوطه تاریخی ازبکی و... جهت توسعه گردشگری استان در دستور کار است.
 وی تصریح کرد: استانداری البرز با جلب توجه ملی برای پروژه‌های مدیریت شهری توانست اقدامات بزرگی را در استان انجام دهد.
«علی‌اصغر کمالی‌زاده» شهردار کرج نیز در آیین افتتاح بوستان ایران کوچک گفت: این طرح خاستگاه و زیست‌بوم ۱۲ منطقه مهم فرهنگی و گردشگری کشور از سیاه‌چادرهای بختیاری، ارگ بم کرمان، روستای ابیانه، روستای شاهسون اردبیل، کندوان تبریز، آب‌انبار یزد، ارگ بم، بازار سعد السلطنه قزوین، آسیاب بادی خراسان جنوبی و ساباط مناطق مرکزی اجرا شده است.
وی تأکید کرد: این پروژه قابلیت ارتقا دارد و چندین المان از جمله تپه ازبکی در آن لحاظ شده و سایر موارد با برنامه‌ریزی‌های انجام شده با توجه به اینکه کرج ایران کوچک است به بهره‌برداری می‌رسد. «غفور قاسم‌پور» فرماندار کرج اظهار کرد: پیوند هویت باغ شهری کرج در آستانه روز درختکاری با فرهنگ ایرانیانی از سراسر ایران‌زمین با افتتاح پارک ملی ایران کوچک جوانه زد.
وی خاطرنشان کرد: هر یک از سنگ‌فرش‌های این پارک نمادی از یک فرهنگ و سکونت‌گاه از سراسر ایران است؛ شبیه‌سازی معماری استان‌های اصفهان، یزد، خوزستان، گیلان و... همگان را به تماشای ضیافتی از معماری، فرهنگ، هنر و هویت باغ شهری می‌برد که سال‌ها در جست‌و‌جوی آن بودیم.
اکبر سلیم‌نژاد، رئیس شورای شهر کرج نیز تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب کرج را ایرانی کوچک نامیدند امروز شاهدیم که پارک ملی ایران کوچک سعی در تثبیت همین هویت و نام‌گذاری دارد و امیدواریم آغازی برای اقدامات کلان‌تر در این حوزه باشد، چراکه به معنی واقعی کلمه مردمانی از قومیت‌ها و گویش‌های گوناگون با صلح و آرامش در البرز و تهران سکونت دارند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/6/571376/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها