رکوردشکنی قیمت نفت با حفظ سطح تولید اوپک پلاس در ماه آوریل

نفت 68 دلاری شد


گروه اقتصادی/روز گذشته بازار جهانی نفت خام به نتیجه چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای تولیدکننده عضو و غیرعضو اوپک (اوپک پلاس) پاسخ مثبت داد و قیمت هر بشکه نفت در معاملات آتی شاخص برنت از مرز 68 دلار عبور کرد. رکوردی که از 3 ژانویه 2020 تاکنون، یعنی طی 14 ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.
علت این افزایش 2 درصدی قیمت نفت، تغییر نکردن حجم تولید نفت خام اعضای اوپک پلاس برای ماه آوریل بود که عرضه را محدود می‌کند. در زمان تنظیم این گزارش؛ هر بشکه نفت خام برنت در نرخ 68.17 دلار و هر بشکه نفت خام شاخص WTI در نرخ 65.09 دلار معامله می‌شد. هر دو شاخص بیش از یک دلار افزایش را نسبت به معاملات روز پنجشنبه یعنی روز نشست چهاردهم اوپک پلاس تجربه می‌کردند.
بیانیه پایانی چهاردهمین نشست وزارتی اوپک پلاس
چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک پلاس به ریاست عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی و همکاری الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه با این بیانیه به کار خود پایان داد که ۲۳ کشور عضو رقم تولید نفت خود در ماه مارس را برای ماه آوریل ۲۰۲۱ هم ادامه دهند. اما در عین حال اعضا به روسیه و قزاقستان به‌دلیل ادامه الگوی مصرف فصلی، اجازه دادند که به ترتیب تولید خود را ۱۳۰ هزار بشکه و ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.
به گزارش دبیرخانه اوپک، در این نشست بر نقش مثبت توافقنامه همکاری کاهش تولید در ۱۲ آوریل ۲۰۲۰ (۲۴ فروردین‌ماه) در حمایت از بازگشت توازن به بازارهای جهانی نفت برای کاهش عرضه دسته‌جمعی نفت خام و تصمیم‌های بعدی تأکید شد و عربستان نیز اعلام کرد که در ماه آوریل بازهم به کاهش تولید داوطلبانه خود در حجم روزانه یک میلیون بشکه ادامه خواهد داد.با این تصمیم، مقدار کاهش تولید اعضای اوپک پلاس بر مبنای رقم کاهش تولید ماه مارس سال ۲۰۲۱ میلادی، در ماه آوریل به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. رقم پایبندی کلی به توافق کاهش تولید نیز در ماه فوریه ۱۰۳ درصد عنوان شد و در بیانیه آمده است که اوپک پلاس تا پایان ژانویه ۲۰۲۱، از ورود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بشکه نفت مازاد به بازار جلوگیری کرده‌ است. در این نشست به‌طور ویژه از نیجریه برای پایبندی کامل به سهمیه تولیدش در ژانویه ۲۰۲۱ و جبران کل تخلف‌هایش قدردانی شد و به کشورهایی که هنوز این تخلف‌ها را جبران نکرده‌اند تا پایان جولای سال ۲۰۲۱ میلادی فرصت داده شد. همچنین به همه کشورهای مشارکت‌کننده هشدار داده شد که با توجه به شرایط بحران کرونا و نامطمئن بازار، هوشیار و انعطاف‌پذیر باشند و در مسیری که داوطلبانه در آن گام گذاشتند و از عواید آن بهره‌مند شدند، باقی بمانند.
بازار باثبات است
ایران یکی از اعضای بنیانگذار اوپک است که به سبب تحریم‌های امریکا از توافق کاهش تولید معاف شده است. وزیر نفت پس از پایان چهاردهمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس، با مثبت ارزیابی کردن این نشست، گفت: وضع بازار هم‌اکنون باثبات است.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه با اشاره به این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اذعان کرد: نسبت به جلسات قبل که معمولاً طولانی می‌شد، نشست خوبی برگزار شد. تصمیم اصلی این بود که در عمل روسیه و قزاقستان در آوریل روزانه ۱۵۰ هزار بشکه به تولید خود می‌افزاید و نشست بعدی اوپک‌پلاس نیز یکم آوریل (۱۲ اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود. نماینده ایران در هیأت عامل اوپک نیز نشست اوپک‌پلاس را مطلوب خواند و گفت: براساس تصمیم این نشست، روزانه یک میلیون بشکه‌ای که عربستان به صورت داوطلبانه تنها برای فوریه و مارس کاهش داده بود، برای ماه آوریل نیز ادامه می‌یابد. امیرحسین زمانی‌نیا به یکی از نکات مهم این نشست اشاره کرد و افزود: برای ماه مه، دوباره در یکم ماه آوریل نشست برگزار می‌شود که تصمیم گرفته شود تولید برای ماه مه افزایش یابد یا تثبیت شود. زمانی‌نیا گفت: عربستان به شرط اینکه دیگر اعضا تخطی از سهمیه خود را تا پایان ماه جولای جبران کنند، رقم تولید روزانه یک میلیون بشکه را بتدریج پس از ماه آوریل امسال وارد بازار می‌کند تا تعادل بازار نفت نیز به هم نخورد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7582/9/571390/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها