اولین پیروزی «بایدن» در سنا


بنفشه غلامی/ مجلس سنای امریکا سرانجام پس از چالش‌های بسیار به اولین طرح ابتکاری «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا رأی مثبت داد و با بسته کمکی 1.9 میلیارد دلاری به اقتصاد کرونا زده امریکا موافقت کرد. این طرح باید به تصویب مجلس نمایندگان نیز برسد اما با توجه به اینکه اکثریت این مجلس در دست دموکرات‌ها است، تصور نمی‌شود مشکلی بر سر راه آن باشد.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، چالش‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سنای امریکا تا لحظه‌های آخر ادامه داشت. این لایحه یکی از مهمترین اولویت‌های «جو بایدن» در 45 روزی که از ریاست جمهوری‌اش می‌گذرد، بوده است. زیرا یکی از وعده‌های انتخاباتی او اجرای برنامه‌ای برای مقابله با شیوع کرونا و حمایت مالی از اقتصاد شهروندان آسیب‌دیده از کرونا بود. او از همین‌رو از هم‌حزبی‌های خود خواسته بود تا هرچه سریع‌تر بسته کمکی درخواستی او را ولو بدون حمایت جمهوری‌خواهان تصویب کنند و در پی اقناع آنان نباشند.
پس از تصویب این بسته کمکی، «چاک شومر»، رهبر اکثریت سنا خطاب به مردم امریکا گفت: «کمک در راه است. در حال حاضر کار ما کمک به کشورمان است تا از توفان عبور کنند و به آینده‌ای امیدوار کننده برسند.»
بر مبنای این مصوبه هر امریکایی 1400 دلار کمک اقتصادی بلاعوض از دولت دریافت می‌کند، مزایای بیمه بیکاری تمدید می‌شود، دولت هزینه‌های مربوط به واکسن و تست‌های کرونا را تقبل می‌کند و علاوه بر این به خانواده‌های کم‌درآمد تخفیف‌های مالیاتی می‌دهد.
به گزارش «سی‌ان‌ان»، تصویب بسته کمکی مورد درخواست جو بایدن در واقع نخستین پیروزی او در همکاری قوه مقننه و قانونگذاران امریکایی با او است. اما این پیروزی برای او چنان شیرین نبود. زیرا این بسته کمکی با 50 رأی موافق و 49 رأی مخالف به تصویب رسید که کاملاً معنادار است. سنای امریکا متشکل از 48 سناتور دموکرات، 50 سناتور جمهوری‌خواه و دو سناتور مستقل شامل «برنی سندرز» و «آنگوش کینگ» است که هر دو گرایش‌های دموکرات دارند و در تعیین اکثریت و اقلیت سنا، به کرسی‌های دموکرات‌ها اضافه می‌شوند. بنابراین مشخص است که در تصویب این بسته کمکی جمهوری‌خواهان نقشی نداشته‌اند. این پیروزی زمانی برای او بیشتر شیرینی خود را از دست خواهد داد که در نشست مجلس نمایندگان برای تصویب این بسته کمکی دیگربار جمهوری‌خواهان از تأیید کنار بکشند و بسته تنها با رأی دموکرات‌ها که اکثریت مجلس نمایندگان را دارند، تأیید شده و به دست «جو بایدن» برسد تا آن را امضا کند. او در حالی این بسته را امضا خواهد کرد که می‌داند آرای داده شده، آن دموکراسی که او در جریان سخنرانی‌اش در مراسم سوگند ریاست جمهوری وعده آن را داد، نیست و شکاف‌ها آنقدر عمیق هستنند که راه خود را تا کنگره امریکا نیز باز کرده‌اند. با این حال او نیز همانند همه دموکرات‌های کنگره امریکا امیدوار است که این مصوبه به جمهوری‌خواهان اثبات کرده باشد که بهتر است به جای کناره‌گیری آنها نیز وارد بازی شوند و در پیشبرد اهداف «بایدن» که در نهایت کمک به مردم است، با دموکرات‌ها همسو شوند. زیرا گام بعدی که رئیس جمهوری دموکرات امریکا خواهان برداشتن آن است، ایجاد اصلاحات بنیادین و زیرساختی است که بدون شک باید با همراهی جمهوری‌خواهان که نیمی از کشور را رهبری می‌کنند، برخوردار باشد. زیرا طرح‌هایی که قانونی را تغییر می‌دهند، باید حداقل رأی 60 سناتور را داشته باشند. بنابراین همسو نشدن سناتورهای جمهوری خواه با «بایدن» می‌تواند طرح‌های آتی او را با خطر جدی مواجه کند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/1/571542/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها