ایران در ایران


«چارک» بوشهر به عنوان دهکده قرآنی ثبت ملی می‌شود

بوشهر- معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «چارک» استان بوشهر ابتدا به عنوان نخستین روستای قرآنی کشور معرفی و در مرحله بعد به عنوان دهکده قرآنی ثبت ملی می‌شود. به گزارش ایرنا، عبدالهادی فقهی‌زاده در برنامه «بر خوان قرآن» در روستای چارک شهرستان دشتی اظهار داشت: معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری دو طرح ملی بزرگ شناسایی و معرفی پایتخت‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را احیا کرد. وی اضافه کرد: سومین برنامه شناسایی، معرفی و تعیین پایتخت قرآنی کشور است که استان بوشهر با فعالیت مؤثر و متنوع می‌تواند نخستین پایتخت قرآنی ایران لقب گیرد.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تعیین روز قرآنی استان بوشهر زمینه درخشش فعالیت‌های قرآنی در این استان است که رشد و بالندگی منطقه را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه برگزاری چنین مراسم فاخر نویدبخش تقوا و گفتمان قرآنی است، اظهار کرد: قرآن بزرگ ترین سرمایه معنوی استان بوشهر، شهرستان دشتی و روستای چارک است و با فرد فرد اهالی این روستا گره خورده است.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه چارک، شناسنامه قرآنی استان بوشهر و شهرستان دشتی است، افزود: این مهم به وجود سادات و اهمیت و عجین بودن اهالی روستا بویژه کودکان و نوجوانان به کتاب قرآن است. وی اضافه کرد: جوانان و نوجوانان مستعد و خلاق قرآنی زیادی در این روستا هستند که در کنار پیشکسوتان این حوزه توانسته‌اند فعالیت‌های مؤثری را در ارتباط با ترویج فرهنگ قرآنی انجام دهند.
امام جمعه شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی گفت: دشتی از دیرباز به لحاظ سابقه دیرینه فرهنگی، درهمه حوزه‌ها پیشگام بوده است
حجت‌الاسلام عبدالحسین مصلح اظهار کرد: روز قرآنی بزرگ ترین رویداد دینی و مذهبی استان بوشهر است که به مناسبت ارتحال آیت‌الله میرزا معتقد اهرمی نام گرفته است.   مصلح بیان کرد: صدا و حنجره طلایی در بین اهالی روستای چارک وجود دارد که این مهم به وجود نظر ویژه خداوند متعال و تلاش اجداد و نیاکان سادات است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۴ سالروز ارتحال آیت الله میرزا معتقد اهرمی کاتب قرآن متقارن را برای پاسداشت این عالم به نام روز قرآنی نام‌گذاری کرد.
روستای چارک با ۸۰۰ نفر جمعیت در فاصله ۱۶ کیلومتری غرب خورموج مرکز شهرستان دشتی و ۹۶ کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.


بهره‌برداری از بزرگترین طرح مقابله با بیابان در گلستان

گرگان - بزرگ‌ترین طرح مقابله با بیابانی شدن استان گلستان، در بخش مرزی داشلی‌برون به بهره‌برداری رسید. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس با اعلام این خبر گفت: گنبدکاووس با مساحت بیش از ۵۳۱ هزار هکتار بزرگترین شهرستان استان به لحاظ وسعت است که ۳۴۱ هزار و ۹۴۹ هکتار از این مساحت در اراضی ملی با پوشش مرتعی قرار دارد.
فرشید رحمانی افزود: عملیات ذخیره نزولات جوی به مساحت ۱۰۰ هکتار از محل اعتبارات اصلاح و احیای مراتع، بوته‌کاری به مساحت ۳۰۰ هکتار از مراتع داشلی‌برون در قالب طرح‌های مشارکتی، اجرای پروژه کپه‌کاری حوزه ماسانکوپ به مساحت ۱۵۰ هکتار از محل اعتبارات اصلاح و احیای مراتع، اجرای پروژه هلالی آبگیر به‌همراه بوته کاری به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از محل اعتبارات مقابله با بیابان، بوته‌کاری مراتع بخش مرزی به مساحت ۶۰۰ هکتار از محل اعتبارات مقابله با بیابان و اصلاح و احیای مراتع و بازنگری ۲۷ طرح مرتعداری از جمله فعالیت‌های امسال منابع طبیعی شهرستان است. وی  گفت: در بزرگترین ایستگاه استان گلستان واقع در چپر قویمه گنبدکاووس یک میلیون اصله نهال‌ مرتعی گونه‌های اترپیلکس، لئوکوکلادا، النگاتوم و قره‌داغ تولید و پرورش یافته است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس همچنین از در حال اجرا بودن طرح کاداستر و تثبیت اراضی ملی به مساحت ۱۶۵ هزار و ۴۰۰هکتار در شهرستان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم که این طرح را تا پایان سال به اتمام رسانده و جشن پایان پروژه کاداستر را برگزار کنیم.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:
بند دره بیرجند پارک آبخیز می‌شود

بیرجند -  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به موقعیت بند دره بیرجند گفت: شرایط بند دره در حال حاضر مانند یک پارک آبخیز است. به گزارش ایسنا، علیرضا نصرآبادی اعلام کرد: مشارکت شهرداری بیرجند، شرکت برق، اداره کل ورزش و جوانان، اداره‌ کل حمل و نقل جاده‌ای در این منطقه باعث خواهد شد ما در بیرجند یک پارک آبخیز متفاوت در کشور داشته باشیم. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در منطقه بند دره حدود ۹ سازه آبخیزداری بزرگ و کوچک ایجاد شده است، افزود: شرط همکاری شهرداری و دیگر نهادها در دیگر شهرهای استان به طور حتم می‌توانیم پارک‌های آبخیز دیگری نیز در استان راه‌اندازی کنیم.


افتتاح بزرگ‌ترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه در استان زنجان

زنجان - بزرگ‌ترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهرستان خرم‌دره افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بزرگ‌ترین باغ گردوی کشت بافت خاورمیانه به وسعت ۲۰۰ هکتار و ۴۵ هزار اصله نهال در شهرستان خرم‌دره افتتاح شد که حجم سرمایه‌گذاری این طرح بیش از ۸۰ میلیارد تومان است که در حدود ۴۰۵ نفر اشتغالزایی دارد. با به بار نشستن این باغ گردو(که نسبت به دماهای پایین مقاوم تر است) هزار تن به ظرفیت تولید گردو در کشور اضافه خواهد شد. مجتمع کشت و صنعت خرم‌دره در محدوده‌ای به وسعت حدود یک هزار و ۱۲۵ هکتار در دشت خرم‌دره تولید کننده انواع محصولات کشاورزی و دامپروری است. برای این طرح‌ها ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7584/16/571608/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها