ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد

آمادگی ایران برای تبادل همه زندانیان با امریکا


گروه سیاسی/ علی ربیعی، سخنگوی دولت از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تبادل همه زندانیان با امریکا خبرداد و گفت که اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده به خاطر نبود آمادگی در دولت امریکا بوده است.
به گزارش ایرنا، ربیعی در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران که روز گذشته به صورت برخط برگزار شد، با اشاره به اینکه منتظریم ببینیم دولت جدید امریکا تا چه میزان در تجدیدنظر در سیاست‌های دولت قبل جدی است، گفت: نکته تازه‌ای در این زمینه وجود ندارد، حاضریم همه زندانیان را تبادل کنیم و اگر تاکنون این اتفاق نیفتاده به خاطر عدم آمادگی امریکا بوده است.
او با اشاره به اینکه ایرانیان متعددی در سراسر جهان به دستور امریکا زندانی شده‌اند، اظهارکرد: البته در این زمینه تصمیمات و اقداماتی در حال اتخاذ است اما همان‌طور که آقای ظریف گفته‌اند معتقد هستیم می‌توانیم یکباره، درباره همه کسانی که زندانی شده‌اند گفت‌و‌گو کرده و مشکل را به یکباره حل کنیم.
استقبال از ابتکار عمل‌های دیپلماتیک
درباره برجام
سخنگوی دولت درباره برجام نیز با بیان اینکه هر زمان امریکا تصمیم بگیرد با لغو تحریم‌ها به وظایف برجامی خود عمل کند، ما هم به‌سرعت به همه تعهدات خود عمل خواهیم کرد، تصریح کرد: از هر ابتکار دیپلماتیکی که بتواند این روند را تسهیل کند، استقبال می‌کنیم.
او با اشاره به اینکه جامعه بین‌الملل منتظرند شعار بازگشت امریکا به جهان را با بازگشت این کشور به برجام ارزیابی کنند، افزود: برجام چیزی است که دور یک میز خواهیم نشست. سخن گفتن بیش از برجام، در شرایطی که ناقض تعهدات به تعهدات پیشین خود عمل نکرده است، اساساً حرف بسیار نادرستی است.
سخنگوی دولت همچنین از تفاهم رؤسای بانک‌های مرکزی ایران و عراق برای آزادسازی منابع بلوکه شده ایرانی خبرداد و گفت: دولت جدید امریکا از فشارهای بی‌رحمانه دولت ترامپ در زمینه دستیابی ایران به منابع دارایی‌های خود در سایر کشورها کاسته است و تا آنجا که اطلاع داریم به برخی مقامات این کشورها اطلاع دادند که مانعی برای بازگرداندن منابع ارزی متعلق به ایران ندارند.
ربیعی، کاسته شدن از فشارهای ترامپی برای دستیابی به منابع مالی ایران را یک گام رو به جلو، اما ناکافی توصیف کرد و افزود: روند بازگرداندن پول‌ها در وزارت خارجه و بانک مرکزی در حال پیگیری است. البته اولویت ما نخست رفع تأمین منابع واردات ۱۰ میلیون دلاری دارو و کالاهای اساسی است.
اتهام زنی‌ها و هیاهو درباره فروش نفت که به جایی نرسید
سخنگوی دولت درباره ادعای برخی که مدعی فروش دو میلیون بشکه‌ای نفت ایران در زمان تحریم بودند، اظهار کرد: پس از آغاز تحریم‌های نفتی ادعاهای زیادی علیه دولت و وزارت نفت مطرح می‌شد مبنی بر اینکه وزارت نفت عامدانه تحریم‌های نفتی را دور نمی‌زند یا توان این کار را ندارد.
او با بیان اینکه فضای روانی کشور مملو از این اتهامات بی‌اساس و نگرانی‌آور است و هیچ‌ کس از این مدعیان حساب کشی نمی‌کند، ادامه داد: این ادعاهای مخالفان سیاسی دولت کار را به جایی رساند که عده‌ای ادعا کردند اگر نفت به آنان داده شود توان دورزدن تحریم و فروش نفت را دارند. به همین دلیل وزارت نفت اعلام کرد مدعیان طی قراردادی، هر میزان نفت که می‌خواهند ببرند که پس از این اعلام آمادگی وزارت نفت، مدعیان یکی پس از دیگری جا زدند.
او با تأکید بر اینکه وزارت نفت با حوصله و درایت خود اجازه نداد که حتی یک دلار از پول نفت ناپدید شود، اظهارکرد: برخلاف برخی مدعیان دور زدن تحریم‌ها که در زمان آنان منابع مالی ما هدر رفت، ما با قاطعیت تمام اعلام می‌کنیم هیچ یک از مدعیان دورزدن تحریم نتوانستند حتی یک بشکه نفت بفروشند و تمام عملیات فروش نفت در شرایط تحریمی از سوی دولت و وزارت نفت انجام شد و در این دوره افراد رانتخوار نفتی که اکنون جزو مسائل پیچیده قضایی هستند، بازتولید نشد.
معیشت مردم را به انتخابات گره نزنیم
سخنگوی دولت درباره موضع دولت در برابر دخالت‌ها و اظهارنظرهای اشخاص حقیقی درباره دیپلماسی و برجام، با بیان اینکه برخی از این افراد از هیچ تلاشی برای ناکام گذاشتن مسیر توافق دریغ نکردند و حتی همین اواخر نگران رأی نیاوردن ترامپ بودند، تصریح کرد: به عنوان یک ایرانی درخواست دارم معیشت مردم را با انتخابات گره نزده و با آن به صورت ابزاری برخورد نکنیم. تا لحظه آخر برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنیم، چراکه این وظیفه اخلاقی و تعهد ما به مردم است.او با تأکید بر اینکه مواضع سیاست خارجی کشور صرفاً باید از کانال وزارت خارجه اعلام شود، از همه شخصیت‌های سیاسی درخواست کرد صبر کنند تا این چند ماه باقیمانده هم به پایان برسد.
منفی بافی درباره ارز 4200 ریشه صف‌های بازار
سخنگوی دولت درباره برنامه دولت برای مدیریت بازار کالاهای اساسی و جلوگیری از تشکیل صف اقلام ضروری تأکید کرد: صف‌هایی که در هفته‌های اخیر بویژه برای روغن به‌وجود آمد نتیجه فضاسازی‌هایی بود که هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس درباره نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد.
او با اشاره به اینکه ادعاها درباره رانت‌آور یا فسادزا بودن ارز 4200 تومانی یا انتشار شایعاتی برای حذف این ارز موجب سوء‌استفاده‌ها و انبارکردن اجناس و کالاها شد، اظهارکرد: برخی اظهارات به شایعه چندبرابر شدن قیمت خوراک دام و دانه‌های روغنی دامن زد و حاصل آن نگرانی مردم و انبار کردن این اقلام از سوی برخی سودجویان و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار شد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه امروز معلوم شد که اگر ارز 4200 تومانی حذف و نرخ ارز این کالاها ۴ برابر می‌شد، چه فشاری به اقشار کم‌درآمد وارد می‌شد، اضافه کرد: همان‌طور که رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفتند، مواضع شخصی موجب نااطمینانی به آینده و بروز نگرانی در مردم شده و‌ عوارض منفی اقتصادی به دنبال خواهد داشت. البته با منتفی شدن موضوع و تأکید دولت بر ادامه سیاست حمایت از عرضه کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی و سیاستگذاری‌های مطمئن هستیم که بزودی بازار به سمت تعادل خواهد رفت.
ربیعی در این زمینه، از اختصاص 6 میلیارد دلار ارز ترجیحی کالاهای اساسی برای 6 ماهه اول سال آینده و تأمین ارز روغن خام و دانه‌های روغنی خبرداد و گفت: عوامل روانی تأثیر زیادی بر شکل‌گیری این صف‌ها دارد، کما اینکه امروز روغن در انبارها هست و ارز کافی برای آن تخصیص داده شده است. او همچنین از بسیج شدن بخش‌های مختلف دولت برای تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید خبرداد.
دولت با مصوبه اینترنتی مجلس مخالف است
سخنگوی دولت، همچنین از مخالفت دولت با مصوبه مجلس برای افزایش نرخ اینترنت و پرداختن سود آن به صدا و سیما خبرداد و گفت: حق قانونی مجلس است که مصارفی مانند اختصاص بودجه به صدا‌وسیما را تصویب کند، اما صحیح نمی‌دانیم که برای یافتن منابع این تخصیص به مردم فشار اقتصادی وارد شود و دولت هفته پیش هم مخالفت صریح خود را اعلام کرد.
ربیعی با بیان اینکه اپراتورها می‌بایست سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به خزانه واریز کنند، اضافه کرد: افزایش ۱۰ درصدی این مبلغ و تبدیل آن به ۳۸ درصد برای اپراتورها باعث از بین رفتن امنیت سرمایه‌گذاری می‌شود.
او با بیان اینکه گران شدن اینترنت علاوه بر مصرف‌کنندگان اولیه، مصرف‌کنندگان ثانویه را نیز دربر می‌گیرد، اضافه کرد: معاش حدود یک میلیون ایرانی فقط از طریق «اینستاگرام» دنبال می‌شود که افزایش تعرفه تأثیر مستقیمی بر کار این افراد و حتی مصرف کنندگان می‌گذارد و منجر به گرانی خدمات و محصولات خواهد شد. سخنگوی دولت نکته مهم دیگر در این زمینه را باب شدن رویه غلطی در ارتباط با قوانین یک‌ساله بودجه دانست و افزود: قانون‌گذار شرکت مخابرات ایران و صدا و سیما را دو ذی‌نفع این افزایش تعرفه معرفی کرده است، اما سؤال این است که چرا از این محل که این همه آثار روی سرمایه گذاری، جیب مردم و استفاده کنندگان از اینترنت دارد (باید چنین نفعی به صداوسیما و شرکت مخابرات برسد؟)
ربیعی با اشاره به اینکه مطابق سند کلان معماری شبکه ملی اطلاعات هزینه ارتباطات در سبد هزینه خانوار نباید بیش از ۲.۵ درصد باشد، اضافه کرد: مصوبه مجلس این سند را مخدوش می‌کند که البته دیدگاه‌ خود را برای شورای نگهبان ارسال کردیم. او تأکید کرد: به نظر می‌رسد هیاهوی صورت گرفته در مورد تبصره ۶ برای پنهان کردن یک واقعیت از افکارعمومی است. مجلس در یک بدعت و در تبصره ۶ مدیریت صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را به سازمانی سپرد که اساسنامه ندارد و این مهم باید در شورای عالی فضای مجازی بررسی شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7586/3/571784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها