درآمد نفتی ۱۰هزار میلیارد تومانی در ۱۱ ماه‌ امسال



بواسطه تحریم‌های مالی که از سال ۹۱ و ۹۲ شروع شد و همچنین اعمال تحریم‌های جدی‌تر بعد از سال ۹۷، بودجه غیرنفتی شکل عملیاتی گرفت به‌طوری که وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید: در 11 ماه سال‌جاری درآمد حاصل از فروش نفت بسیار کم‌تر از مقدار مشابه در سال گذشته و حدود 10 هزار میلیارد تومان بود. از ۵۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه، در یازده ماه اول امسال سهم اندکی به درآمدهای نفتی اختصاص داشته است که این نشان می‌دهد به‌طور واقعی نقش نفت در بودجه تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته ‌است.
فرهاد دژپسند در گفت‌وگو با ایلنا درباره تأمین مالی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه اظهار داشت: اقتصاد ایران سالهاست که وابستگی مفرطی به درآمدهای حاصل از فروش نفت دارد به‌همین دلیل تأمین مالی اقتصاد ایران عمدتاً با رویکرد اتکا به نفت انجام می‌شد و هم در دولت بودجه وابسته به نفت داشتیم و هم خارج از دولت وابستگی‌ها به درآمد نفتی قابل توجه بود. وی ادامه داد: تأمین مالی مورد نیاز برای واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای هم عمدتاً متکی برمنابع حاصل از صادرات نفت بوده ‌است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه بخش دیگری از تأمین مالی‌ها هم وابسته به نظام بانکی بوده ‌است، گفت: شکل‌گیری نظام بانکی در ایران به گونه‌ای بوده که به تأمین مالی اقتصاد و توسعه واحدهای صنعتی کمک کند بنابراین تأمین مالی در اقتصاد ایران یا عمدتاً متکی به نفت بوده یا بعضاً از طریق نظام بانکی انجام می‌شده‌ اما پس از انقلاب رویکردهایی اتخاذ شد تا سهم و نقش نفت در تأمین مالی‌ها کاهش یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه براساس اقبال مردم از بازار سرمایه برنامه ریزی‌هایی انجام شد اظهار داشت: با توجه به استقبال از بازار سرمایه برنامه‌ریزی کردیم تا از طریق عرضه‌های مناسب چه در قالب شناوری و چه در قالب عرضه‌های اولیه، همچنین در قالب افزایش سرمایه و ارتقای بازار بدهی و انتشار انواع اوراق تقاضای رو به رشد تأمین شود و پایداری بورس هم آسیب نبیند اما اتفاقاتی افتاد که بروز آنها به بازار سرمایه آسیب رساند.
وی تأکید کرد: امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد اما باید به صراحت بگویم که برخی به غلط این موضوع را منعکس کردند که دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه تأمین مالی کرده که هرگز چنین چیزی درست نیست. این تجهیز مالی برای اقتصاد کشور از طریق بازار بدهی و بازار سهام برای همه بخش‌های دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها صورت پذیرفت. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از سوی دیگر وقتی در بازار سهام از افزایش سرمایه صحبت می‌کنیم بلافاصله اذهان را به سمت تجدید ارزیابی‌ها هدایت می‌کنند که از این محل نمی‌توان تأمین مالی جدید انجام داد اما مگر افزایش سرمایه فقط از طریق تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد؟ خوشبختانه توانستیم افزایش سرمایه از سایر روش‌ها را تسهیل کنیم تا شاهد افزایش سرمایه غیر از تجدید ارزیابی‌ها باشیم.
دژپسند با بیان اینکه در بازار سهام هم عرضه اولیه، هم افزایش شناوری، افزایش سرمایه غیرتجدید ارزیابی و… انجام شد، گفت: در بازار بدهی هم متأسفانه اذهان را به غلط به سمتی هدایت می‌کنند که فقط دولت اوراق فروخته که چنین چیزی هم درست نیست چراکه هم دولت هم نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها و هم بخش خصوصی اوراق فروختند که اتفاقاً این یکی از افتخارات است که بخش خصوصی توانست از بازار بدهی بخوبی استفاده کند. چنان که در برخی از موارد شاهد آن بودیم که در طول فقط سه ساعت 1000 میلیارد تومان اوراق توسط بخش خصوصی عرضه شد که البته از این موارد کم نبوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7586/8/571827/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها