به نام تاریخ



20 اسفند
تولدها
رضا بابک: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون سال 1324 در چنین روزی به‌دنیا آمد. رضا بابک در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کرد و کارش را از تئاتر آغاز کرد. با تأسیس اولین گروه هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع به اجرای نمایش در این کانون کرد و پس‌از آن کار در تئاتر را به‌صورت حرفه‌ای ادامه داد. سال 1357 با بازی در «چریکه تارا» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌های «ارثیه»، «ریحانه»، «سفر عشق»، «گربه آوازخوان»، «لبه تیغ»، «مرد آفتابی»، «شوریده»، «به رنگ ارغوان»، «دعوت» و «بنفشه آفریقایی» بازی کرد. رضا بابک را در سریال‌های تلویزیون زیاد دیده‌ایم و در این سال‌ها در سریال‌های «آیینه»، «راویان اخبار»، «آرایشگاه زیبا»، «عاطفه»، «گل پامچال»، «قصه‌های تابه تا»، «هوای تازه»، «چشم به راه»، «روزهای زندگی»، «خانه ما»، «داستان‌های نوروز»، «میهمان پذیر طوبی»، «بچه‌های خیابان»، «روزگار قریب» و «گاو صندوق» بازی کرده است.
منوچهر لشکری نوازنده سازهای ویولن و فلوت، منصور نریمان نوازنده و مدرس عود، بهروز وثوقی بازیگر، محمد حاتمی بازیگر، محمدسعید شریفیان آهنگساز، محمد بهرامی نویسنده و منتقد، پرویز ابوالفتحی داستان نویس و شاعر، محمد اسدیان شاعر، مسعود بیزارگیتی شاعر، نوذر پرنگ شاعر، محمد خلیلی داستان نویس، حسن محمودی داستان نویس، علی محمد مؤدب شاعر، ضیا همایون بازیگر و کارگردان تئاتر و سروش جمشیدی بازیگر تئاتر و تلویزیون هم متولد امروز هستند.
21 اسفند
تولدها
فرهاد فخرالدینی: موسیقیدان و رهبر ارکستر شناخته شده ایران سال 1316 در چنین روزی به دنیا آمد. فرهاد فخرالدینی فرزند محمدعلی فخرالدینی از شعرای آذربایجان بود. او نواختن ویولن را از کودکی آغاز کرد و همزمان با تحصیل در هنرستان از سوی حسین دهلوی برای تدریس دعوت شد. آهنگسازی را از سال 1347 با ساخت موسیقی فیلم «شوهر آهو خانم» آغاز کرد و سال 1352 برای رهبری ارکستر بزرگ رادیو و تلویزیون انتخاب شد. فخرالدینی در این سال‌ها برای سریال‌های مطرحی چون «امام علی(ع)»، «کیف انگلیسی» و «مسافر ری» موسیقی ساخته و آهنگساز ترانه‌هایی چون «اگر دستم رسد روزی»، «خاکستر»، «سوگند»، «داروگ»، «موج»، «نیایش»، «رفتی به سلامت»، «دامن کشان» و «آمد نوبهار» بوده است. او از سال 1377 ارکستر موسیقی ملی ایران را ایجاد کرد و اکنون هم رهبر آن است.
سالروز تولد پیمانه روشن‌زاده داستان نویس هم امروز است.
درگذشت‌ها
هوشنگ طاهری روزنامه نگار و سردبیر مجله سخن و هاشم فیاض تعزیه خوان در چنین روزی درگذشتند.
22 اسفند
تولدها
ادوارد آلبی: نمایشنامه نویس مشهور امریکایی سال 1928 در چنین روزی به دنیا آمد. ادوارد آلبی از نوجوانی شروع به نوشتن داستان و شعر کرد و پس از آشنایی با تورنتون وایلدر نمایشنامه نویس مشهور آن زمان، شروع به نوشتن نمایشنامه کرد و با نوشتن «داستان باغ وحش» به‌عنوان نمایشنامه نویس حرفه‌ای کارش را آغاز کرد. «مرگ بسی اسمیت»، «رؤیای امریکایی»، «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟»، «لولیتا» و «توازن ظریف» از مشهورترین آثار اوست. او در سال‌های 1967، 1975 و 1994 برنده جایزه پولیتزر شد و نشان ملی هنر امریکا را هم دریافت کرد. آلبی سال 2016 درگذشت.
سالروز تولد هنری هاتاوی فیلمساز امریکایی و محمدرضا طهماسبی شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
ایرج میرزا: شاعر برجسته دوران مشروطیت سال 1304 در چنین روزی درگذشت. ایرج میرزا متولد 1253 و فرزند صدرالشعرا بود. او مدیر نخستین نشریه دانشجویی تبریز بود و پیش از مشروطه بیشتر قصیده می‌سرود اما در دوره پس از مشروطه بیشتر آثار ایرج میرزا مضمون‌های انتقاد اجتماعی داشت و اشعارش تأثیر زیادی بر شعر دوران مشروطه گذاشت. زبان ساده و خروج او از چارچوب‌ها و قالب‌های رایج شعر فارسی باعث شهرتش شد. قطعات «دل مادر» و «هدیه عاشق» از مشهورترین اشعار اوست. از ایرج میرزا «مثنوی عارف نامه» و «مثنوی زهره و منوچهر» هم به جا مانده است.
حسین گل گلاب: شاعر سرود «ای ایران» سال 1363 در چنین روزی درگذشت. حسین گل گلاب متولد 1276 بود و پدرش از نقاشان و عکاسان دوره قاجار بود. گل گلاب از کودکی نواختن تار و سه تار را آموخت و همزمان با تحصیل در رشته گیاه شناسی به موسیقی هم می‌پرداخت. در سال 1303 همکاری با گروه موسیقی علینقی وزیری را آغاز کرد و سال 1323 با سرودن «ای ایران» به شهرت رسید. او «ای ایران» را پس از دیدن رفتار بی‌ادبانه یک سرباز خارجی با مردم در خیابان‌های تهران سرود. «آذرآبادگان»، «زبان عشق»، «ره عشق»، «بلبل مست» و «وصال دوست» از دیگر ترانه‌ها و سرودهای مشهور اوست.
 عبدالمحمد روح بخشان مترجم و روزنامه نگار، هاوارد فاست نویسنده امریکایی و یهودی منوهین نوازنده ویولن و ویولا هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7586/20/571902/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها