ايران در ايران


میرعابدین کابلی باستان‌شناس پیشکسوت درگذشت

ایران زمین - رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران در صفحه شخصی خود از درگذشت «میرعابدین کابلی» از چهره‌های ارزشمند باستان‌شناسی ایران که کاوش‌های وی در محوطه‌های باستانی ایران بسیار جریان‌ساز و تاریخ‌ساز بود، خبر داد. به‌گزارش ایرنا، مصطفی ده‌پهلوان، رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران خبر درگذشت میرعابدین کابلی را در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام تأیید کرده است. او یکی از پیشکسوتان باستان‌شناسی ایران قبل و بعد از انقلاب بود که روی محوطه‌های بسیاری کاوش و پژوهش کرد. میرعابدین کابلی در ۹ مردادماه سال ۱۳۲۲ در شهرستان بابل به دنیا آمد. او مقاطع مختلف تحصیلی خود را در بابل گذراند و در خردادماه ۱۳۴۳ دیپلم متوسطه خود را گرفت. کابلی که از دوره دبستان به تاریخ علاقه‌مند بود، در سال‌های دهم و یازدهم متوسطه با کاوش‌های مارلیک آشنا شد که خود جرقه‌ای برای ادامه تحصیلات دانشگاهی بود. در مهرماه ۱۳۴۳ دانشجوی کارشناسی باستان‌شناسی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۷ بعد از دریافت مدرک کارشناسی و با توجه به رتبه اول، مهرماه ۱۳۵۱ در مقطع کارشناسی ارشد ثبت‌نام کرد، اما از ادامه تحصیل انصراف داد. کابلی فعالیت خود را در اداره کل باستان‌شناسی از سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و از آن زمان در بسیاری از کاوش‌های باستان‌شناسی با مسئولیت‌های مختلف شرکت کرد که از آن جمله می‌توان کاوش‌های هفت‌تپه، ابوفندوا، بررسی شمال خراسان، شهداد و اولین بررسی مشترک در هلیلان به سرپرستی وی و «پدر مورتنسن» را برشمرد. او مسئولیت‌های معاونت و ریاست پژوهش اداره کل باستان‌شناسی، مدیریت بخش کاوش‌های باستان‌شناسی و معاونت پژوهشی میراث فرهنگی استان تهران را نیز برعهده داشته است. از میرعابدین کابلی یک بار در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان یکی از مفاخر میراث فرهنگی ایران تجلیل شد که همزمان با آن، کتابی با عنوان «جشن‌نامه‌ میرعابدین کابلی» نیز رونمایی شد.

خودروهای پلاک تهران در صدر تردد
در راه‌های استان اصفهان

اصفهان- معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: بیشترین آمار ورودی و خروجی از راه‌های استان مربوط به خودروهای پلاک تهران است. محمدعلی صلواتی با اشاره به آخرین وضعیت تردد نوروزی در راه‌های استان، اظهار کرد: از ۲۵ اسفند سال ۹۹ تا ۱۲ فروردین امسال در مجموع ۱۶ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۷۹۹ تردد در راه‌های استان اصفهان ثبت شده است. وی افزود: آمار تردد ثبت شده در راه‌های استان در این بازه زمانی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته صددرصد افزایش داشته است.
معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به افزایش ۹۵ درصدی خودروهای ورودی به راه‌های استان، توضیح داد: تعداد وسیله نقلیه ورودی در پنج روز پایانی سال گذشته، ۵۹۴ هزار و ۱۲۵ خودرو و تعداد وسیله نقلیه ورودی در ۱۲ روز ابتدای امسال، یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۳۵۹ خودرو بود. وی اضافه کرد: تعداد وسیله نقلیه خروجی در پنج روز پایانی سال گذشته، ۵۸۸ هزار و ۵۴۳ خودرو و تعداد وسیله نقلیه خروجی در ۱۲ روز ابتدای امسال، یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۶۸ خودرو بود که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ درصد افزایش داشته است.
صلواتی افزود: محور اصفهان- بهارستان و بالعکس، آزادراه اصفهان-زرین شهر (فلاورجان) و بالعکس، شهرضا- اصفهان و بالعکس، اصفهان-زرین شهر (فولادشهر) و بالعکس، اصفهان- شهرضا (سه راهی مبارکه) و آزادراه قم- کاشان در این ایام تاکنون، بیشترین آمار تردد خودروها را داشته‌اند.

قارچ‌های خودرو را لمس هم نکنید

تبریز- رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به احتمال مسمومیت و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قارچ‌های سمی هشدار داد و گفت: مردم باید حتی از لمس قارچ‌های روییده در طبیعت هم خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، فرزاد رحمانی اظهار داشت: احتمال مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف برخی قارچ‌های موجود در طبیعت بسیار بالاست و سالانه افراد زیادی به همین دلیل روانه بیمارستان می‌شوند. وی اضافه کرد: با فرارسیدن روزهای بهاری، قارچ‌های خودرو در دل طبیعت رشد می‌کنند اما باید از مصرف آنها اجتناب شود زیرا همه قارچ‌های موجود در طبیعت خوراکی نیست و خوردن چند لقمه از قارچ‌های سمی می‌تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار بیندازد و حتی موجب مرگ شود. وی افزود: نمی‌توان از روی ظاهر قارچ یا مزه آن، وحشی، خوراکی یا سمی بودن آن را تشخیص داد و تنها آزمایشگاه می‌تواند خوراکی بودن آن را تأیید کند؛ ضمن آنکه هیچ آزمایشی هم وجود ندارد که بتوان از خوراکی بودن قارچ اطمینان حاصل کرد.
وی علائم زودرس مسمومیت با قارچ را شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم‌درد و تعریق عنوان و اضافه کرد: گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج یا بی‌قراری نیز با این نشانه‌ها همراه می‌شود.
رحمانی با بیان اینکه ایـن علائم چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می‌شود، بیان کرد: نشانه‌های دیررس شامل مسمومیت کبدی، کلیوی یا آسیب‌های مغزی بوده و ممکن است روزها یا هفته‌های بعد ظاهر شود.
وی ادامه داد: پختن، آب‌پز یا کباب کردن قارچ‌های وحشی موجود در طبیعت، سم آنها را از بین نمی‌برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ، پرهیز از مصرف قارچ‌های خودرو است.
وی این را هم گفت که سم قارچ پادزهر ندارد و تنها قارچ‌های پرورشی برای مصرف در سبد غذایی مناسب است.

شورای شهر فردیس از فرد زباله‌گرد و فرزندش دلجویی کرد

کرج - شورای اسلامی شهر فردیس از فرد زباله‌گرد و فرزندش که از سوی عوامل پیمانکارجمع‌آوری پسماند خشک شهرداری فردیس مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند، دلجویی کرد. دومین روز فروردین ماه در جاده ملارد روبه‌روی شهرک ۱۷ شهریور پدر و پسری در حال جمع‌آوری ضایعات بودند که توسط عوامل پیمانکار پسماند شهرداری فردیس مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که این موضوع در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت. رئیس شورای اسلامی شهر فردیس در این خصوص به ایرنا گفت: دوشنبه دوم فروردین ماه عوامل پیمانکار جمع‌آوری پسماند خشک شهرداری فردیس با فرد زباله گرد و فرزند۱۴ ساله او درگیر شده این افراد بر اثر ضرب و شتم آسیب جسمی دیدند.
مجتبی قاسمی افزود: با پیگیری‌های انجام شده پرونده در کلانتری شهرک
 ۱۷ شهریور فردیس برای ضاربان تشکیل شد و پرونده به دستگاه قضایی ارسال شد. وی بیان داشت: شورای اسلامی شهر فردیس نیز اقداماتی در جهت برخورد قانونی با پیمانکار و عوامل آن به عمل آورده است.
رئیس شورای اسلامی شهر فردیس گفت: مدیریت شهری فردیس در این زمینه نیز پیگیر موضوع بوده و با خاطیان برخورد قاطعانه خواهد داشت.
۲ ماه پیش نیز یک زباله گرد توسط یکی از نیروهای پیمانکار جمع‌آوری پسماند شهرداری فردیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت که دادستان عمومی و انقلاب فردیس دستور بازداشت ضارب را صادر کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7593/6/573117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها