ایران در ایران


سیزده‌به در بارانی 1400

شیما جهانبخش/ خبرنگار - سیزده ‌به در امسال به جز آنکه کرونا، خانه نشینی را جایگزین گشت و گذار در طبیعت کرده بود، باد و باران و وزش باد خیلی شدید در ۱۵ استان هم باعث شد شرایط برای برگزاری روز طبیعت مناسب نباشد.  «محمد اصغری» معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در این خصوص به «ایران» گفت: روز گذشته(13 فروردین) غالب مناطق کشور بجز استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و بوشهر شاهد بارش باران گاهی همراه با رعد وبرق بودند. همچنین از روز گذشته وزش باد شدید با سرعت تقریبی بین ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر برساعت به‌صورت نقطه‌ای در چندین استان آغاز شده و براساس نقشه‌های هواشناسی این شرایط تا فردا(یکشنبه) ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: بر همین اساس بروز خسارت در تأسیسات شهری و روستایی، خیزش و طوفان گرد و خاک و کاهش دید و کیفیت هوا، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، آسیب به‌ دکل‌های برق، سقوط اجسام از ارتفاع بویژه در کارگاه‌های ساختمانی، شکستن درختان فرسوده و کولاک برف در کوهستان‌های برفگیر پیش‌بینی می‌شود. این کارشناس هواشناسی با تأکید بر اینکه با شمالی شدن جریانات هوا در دریای خزر بارش‌ها در استان‌های ساحلی از جمله گیلان، مازندران و گلستان نسبتاً خوب خواهد بود، خاطرنشان کرد: امروز(14 فروردین) هم بارش‌ها در شمال غرب، سواحل خزر، شمال شرق و شرق کشور، دامنه‌ها و ارتفاعات زاگرس جنوبی و البرز ادامه خواهد داشت. معاون پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: شدت این بارش ها در استان‌های ساحلی خزر، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، اردبیل، خراسان‌ شمالی، خراسان‌ رضوی، خراسان‌ جنوبی، یزد، شمال استان‌های البرز، تهران، سمنان، فارس، کرمان، بوشهر و جنوب استان‌های خوزستان و اصفهان خواهد بود. البته در همین بازه زمانی ارتفاعات البرز هم شاهد بارش برف خواهند بود. وی از کاهش دما در برخی مناطق از امروز خبر داد و اظهار داشت: از امروز برای نواحی مرکزی و نواحی شمالی کشور ۱۰ درجه کاهش دما اتفاق می‌افتد و همین کاهش دما در شرق کشور نیز خواهد افتاد. به‌ گفته اصغری، روز یکشنبه در شمال غرب، استان‌های   خزر، شمال شرق و برخی نقاط شرق بارش باران پیش‌بینی می‌شود و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۶ و ۱۷ فروردین) جوی نسبتاً آرام در کشور خواهیم داشت.

وقوع ۲۵ مورد حریق در مراتع و جنگل‌های کشور

شاهرود- فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از وقوع ۲۵ مورد حریق در مراتع و جنگل‌ها طی یک هفته اول سال جدید خبر داد و گفت: بسیاری از این حریق‌ها ریشه انسانی دارد. به گزارش مهر، علی عباس‌نژاد ضمن بیان اینکه متأسفانه طی یک هفته گذشته از سال جدید ۲۵ مورد حریق در سطح مراتع و جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته است اظهار داشت: با توجه به حضور بموقع یگان منابع طبیعی این حریق‌ها خوشبختانه بموقع اطفا و از بروز خسارات بزرگ‌تر پیشگیری شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بابیان اینکه برخی گردشگران با فراموشی آتش را خاموش نمی‌کنند و این فاجعه خلق می‌کند، گفت: گاهی برخی گردشگران شیشه و پلاستیک در طبیعت رها می‌کنند که انعکاس نور نیز موجب حریق گسترده می‌شود. عباس‌نژاد بابیان اینکه برخی افراد تصور می‌کنند می توانند با خودروهای آفرود و موتورسیکلت در مناطق جنگلی، بیابانی و طبیعت جولان دهند، تصریح کرد: در صورت مشاهده موارد این‌چنین حتماً یگان حفاظت با آن‌ها برخوردهای لازم را انجام داده و موتور یا ماشین متخلفان توقیف می‌شود. وی بابیان اینکه از مردم انتظار می‌رود در فصل بهار مراقب رستنی‌ها باشند و با احتیاط در طبیعت گام بگذارند اضافه کرد: هموطنان در صورت مشاهده موارد تخلف و بروز آتش حتماً با شماره ۱۵۴۰ تماس بگیرند تا موضوع رسیدگی شود.

افزایش دما زمان کوچ عشایر راتغییر داد

اصفهان - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: عشایر در استان اصفهان در ۳۰۰ نقطه استقرار دارند که افزایش دما و کاهش بارش‌ها زمان کوچ را تغییر داده است.
به‌گزارش مهر، منصور شیشه فروش با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار عشایر در قالب ۱۲ هزار خانوار در طول یک سال در استان اصفهان حضور می‌یابند، اظهار داشت: ۵۴ هزار نفر از این عشایر در نیمه دوم اردیبهشت ماه از ایل قشقایی و بختیاری از مناطق قشلاقی بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان وارد استان اصفهان می‌شوند. وی با بیان اینکه این عشایر در شهرستان‌های چادگان، فریدونشهر، سمیرم، دهاقان و شهرضا مستقر می‌شوند، ابراز داشت: همزمان نیز حدود ۶ هزار نفر از ایل عرب جرقویه برای قشلاق به سمیرم و چهار محال و بختیاری می‌روند و مجدد از مهر ماه این امر به‌صورت عکس اجرایی می‌شود.

صادرات کالا به وسیله کامیون‌ها از مرز آستارا ۱۷ درصد افزایش یافت

آستارا- مدیر پایانه مرزی آستارا گفت: ۸۹۱ هزار تن کالا به وسیله کامیون‌ها در سال گذشته صادر شد و این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۱۷ درصد افزایش داشت. به گزارش ایرنا، منصور بابایی گفت: در این مدت ۱۳۳ هزار و ۴۹۲ تن کالا به وسیله کامیون‌ها از مرز آستارا وارد کشور شده است و بیشترین کالای صادراتی انواع میوه و تره بار و بیشترین کالای وارداتی انواع تخته بوده است. وی افزود: در این مدت ۴۸ هزار و ۲۹۲ دستگاه کامیون از مرز آستارا وارد و ۴۹ هزار و ۵۹۳ دستگاه کامیون نیز از این مرز خارج شده است و روزانه به طور میانگین ۲۶۸ کامیون از مرز آستارا تردد می‌کنند. وی بیان کرد: پایانه مرزی آستارا به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند و آمار تردد کامیون‌ها در مرز این شهرستان نشان دهنده تداوم تجارت بین‌المللی در این منطقه از کشور است. مدیر پایانه مرزی آستارا گفت: ساماندهی سالن مسافری پایانه مرزی آستارا آغاز شده است و پیش از این در خیابان منتهی به پایانه مرزی به جدول کشی و تأمین روشنایی، ساماندهی پارکینگ خودروهای سبک و در ضلع غربی خیابان گمرک به تعریض، رنگ آمیزی، زیباسازی و استقرار صرافی اقدام شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7593/16/573158/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها