خروج سینماها از روبان نارنجی


 نرگس عاشوری
خبر‌نگار‌
«لاله» اسدالله نیک‌نژاد، «خورشید» مجید مجیدی، «خون شد» مسعود کیمیایی، «تکخال» مجید مافی و «هفته‌ای یک بار آدم باش» شهرام شاه‌حسینی چیدمانی قابل قبول برای اکران نوروز بود. این‌که هیچکدام از فیلم‌های جشنواره فجر متقاضی اکران نوروز نشدند و حتی بهترین فیلم جشنواره سی‌ونهم فجر «یدو» و «تک تیرانداز» به جای اکران نوروز و قبل از اکران عمومی در اقدامی عجیب به تلویزیون آمد خود به تنهایی نشانه‌ای بود از این واقعیت که با وجود ضمانت‌ها و حمایت‌های سازمان سینمایی همچنان نگرانی و بی‌اعتمادی نسبت به تعطیل یا ادامه فعالیت سینماها وجود دارد.
این نگرانی‌ها البته بی‌سبب هم نبود و نهم اسفندماه صدای آژیر خطر برای سینماها با نارنجی شدن شهرها به صدا درآمد و کرونا بار دیگر سینماها را تعطیل کرد. این تعطیلی اما کوتاه مدت بود و مطالبات اهالی سینما و تلاش‌های سازمان سینمایی که از نیمه سال 99 آغاز شده بود نتیجه داد و بعد از نامه حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، 11 فروردین‌ماه با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سینما و تئاتر از گروه مشاغل ۳ به گروه ۲ منتقل شد تا با این تغییر فعالیت این دو حوزه در شهرهای دارای شرایط نارنجی نیز بلامانع شود. با این تصمیم سالن‌های تئاتر و سینما از پنجشنبه ۱۲ فروردین‌ماه فعالیت خود را
از سر گرفتند.
با وجود شرایط متفاوت اکران نوروزی امسال اما استقبال مخاطبان از سینماها در هفته اول چندان ناامید کننده نبود. بر اساس اطلاعات ارائه شده در سامانه سمفا تا 13 فروردین ماه  حدود  20 هزار و 850 مخاطب برای تماشای فیلم‌های اکران نوروز به سینماها آمده‌اند.
 استقبال از فیلم‌ها امیدوار کننده بود اما وضعیت نارنجی چند شهر باعث شد که بر فروش فیلم‌ها تاثیر بگذارد و تعداد مخاطب‌ها سیر نزولی پیدا کند. 5 فیلم روی پرده اکران است در حالی که خیلی از مردم از بازبودن سالن‌های سینماها بی‌خبر هستند.
در جدول فروش فیلم‌های اکران نوروز «هفته‌ای یک بار آدم باش» شهرام شاه‌حسینی با یک میلیارد و 736 میلیون تومان در صدر قرار دارد. پژمان جمشیدی که در این سال‌ها در فهرست بازیگرهای پولساز سینما قرار گرفته از عوامل موفقیت فیلم در جذب مخاطب است. در رتبه دوم جدول فروش فیلم «خورشید» مجید مجیدی قرار دارد که با در اختیار داشتن 148 سالن نمایش حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان فروش کرده است. جواد عزتی از دیگر ستاره‌های پرفروش سینما که حدود 5 سالی است امید گیشه در اکران نوروز است در کنار علی نصیریان، طناز طباطبایی و روح الله زمانی و شمیلا شیرزاد از بازیگران این فیلم است.  فیلم طنز «تکخال» با یک میلیارد و 142 میلیون فروش (141 سالن) قبل از «خون شد» مسعود کیمیایی در رتبه سوم قرار دارد.
فیلم کیمیایی که از فیلم‌های مطرح این نوبت از اکران است اما توفیقی در فروش نداشته و با در اختیار داشتن 113 سالن نمایش، 380 میلیون و 535 هزار تومان فروش داشته است.
فیلم پر سر و صدای اسدالله نیک‌نژاد «لاله» که تنها 67 سالن نمایش در اختیار دارد با حدود 107 میلیون در کف جدول فروش قرار دارد. علاوه بر این 5 فیلم اکران نوروز، نمایش «آن شب» کوروش آهاری با حضور شهاب حسینی  و «اینجا هم باران می‌بارد» نادر طریقت در سینماها ادامه دارد. «آقای سانسور» علی جبارزاده و «دیدن این فیلم جرم است» رضا زهتابچیان دیگر فیلم‌هایی هستند که همزمان با اکران سینماها در پلتفرم‌های آنلاین به نمایش درآمده‌اند. پدیده اکران آنلاین اما فیلم «شنای پروانه» است که با فروش یک میلیارد تومان در 24 ساعت اول شروع خیره‌کننده‌ای داشت. این فیلم یک سال بعد از اتفاقات مختلفی که در اکران سینماها پشت سر گذاشت از 11 فروردین ماه نمایشش را در اکران آنلاین آغاز کرد و با جذب سی‌هزار مخاطب در دو سامانه نماوا و فیلیمو در رده موفق‌ترین فیلم‌های اکران آنلاین قرار گرفت.
جواد عزتی و طناز طباطبایی که فیلم «خورشید» را در اکران سینماها دارند همزمان «شنای پروانه» را در اکران آنلاین دارند. امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، مه‌لقا باقری و علی شادمان از دیگر بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی هستند.‌ علاوه بر فیلم تحسین شده محمد کارت، «زیر نور کم» محمد پرویزی با حضور صابر ابر، لیلا زارع و حمیدرضا آذرنگ و «بعد از تو» فرهاد نجفی با بازی مینا وحید و تیرداد کیایی دو فیلمی هستند که صاحبانشان ترجیح دادند به جای قرار گرفتن در صف طولانی اکران، از فیلم‌هایشان در اکران آنلاین رونمایی شود.  
اکران فیلم‌ها در حالی در سامانه‌های وی او دی رونق گرفته که از ابتدای سال ۱۴۰۰ بهای بلیت اکران آنلاین به ۳۰ هزار تومان افزایش یافته و با احتساب 2700 تومان به عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده قیمت هر بلیت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7593/19/573173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها