با ثبت فوت 258 بیمار کووید19 در کشورآغاز شد

سونامی کرونا در شهرها


فریبا خان احمدی
خبرنگار
منحنی آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا دیروز با فوت 258 بیمار دوباره اوج گرفت. عدد و رقم‌های فوتی‌ها یک مرتبه دچار جهشی فزاینده شد و شمار جانباختگان روزانه بیماری کووید19 از مرز 250 فوتی عبور کرد و منحنی مرگ و میر روی عدد 258 قربانی و 21 هزار و 63 بیمارمبتلا در روز قرار گرفت. به تعبیر سخنگوی وزارت بهداشت سرعت افزایش بستری در هفته سوم موج جدید کرونا نزدیک به چهار برابر مدت مشابه در موج‌های دوم و سوم بیماری است. سیما سادات لاری می‌گوید: کرونا این بار سرکش‌تر و مهاجم‌تر است و ویروس جهش یافته قدرت سرایت بالایی دارد و در کشور غالب شده است و هرگونه تلاش از سوی پرسنل سختکوش نظام سلامت بدون همکاری مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. او در ادامه از مردم درخواست کرده در خانه بمانند و کادر درمان را در این مسیر سخت یاری کنند و فراموش نکنند که اجرای محدودیت‌های مصوب بدون همکاری آنها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. هشدارها و اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی بیانگر این واقعیت است که با عصیان موج چهارم یک جنگ تمام عیار با کرونا در کشور آغاز شده و طبق گفته تحلیلگران حوزه اجتماعی؛ تغییر در رفتار تک‌تک مردم و مسئولان و نهادهای نظارتی راه حل اصلی چیره شدن بر این بیماری و مقابله با این جنگ نابرابر است. اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران شمار جانباختگان بیماری از مرز 250 نفر را حاصل افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا و بستری در هفته‌های اخیر می‌دانند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در پایتخت وضعیت بسیار سختی را برای تهران پیش‌بینی کرده است. در این میان اخبار نگران‌کننده‌ای از وضعیت استان‌های مختلف کشور نیز به گوش می‌رسد. علاوه بر این همچنین رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از اشغال تخت‌های بیمارستانی از سوی بیماران مبتلا به کرونا ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند اعمال تعطیلی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا با وجود فشار‌های شدید اقتصادی دولت یک فرصت طلایی است و مردم باید مو به مو دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت کنند.
همچنین وزیر بهداشت نیز در توضیح آخرین وضعیت بیماری کووید۱۹ در کشور هشدار داد؛ هفته آینده منتظر خیز سنگین‌تر موارد بستری بیماری در کشور هستیم، نقشه کشور به مراتب قرمزتر و حتی به سمت سیاهی خواهد رفت. اگر توجه نشود و دقت نکنیم فروردین و بهار بسیار سختی را خواهیم داشت.
بنابر آخرین اعلام سخنگوی وزارت بهداشت در 24 ساعت منتهی به روز گذشته و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 21 هزار و 603 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که دو هزار و 780 نفر از آنها بستری شدند. با وجود این مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۷۰ هزار و ۱۴۱ نفر رسید. بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت در ۲۵۷ شهرستان قرمز و ۱۲۹ شهرستان نارنجی گزارش شده و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. همچنین ۵۱ شهرستان در وضعیت زرد و فقط ۱۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
ضرورت برخورد با قانون‌شکنان محدودیت‌های کرونایی
عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ وزارت بهداشت درباره لزوم همکاری مردم با اعمال محدودیت‌های 10 روزه به‌منظور کاهش موارد جدید بیماری به «ایران» می‌گوید: تقریباً از اوایل هفته دوم فروردین ماه کشور به نوعی درگیر پیک جدید اپیدمی شده است. این پیک، در استان‌های مختلف شدت متفاوتی دارد و در بعضی شدیدتر از بقیه است؛ ولی روند کلی اپیدمی کووید19 در کشور در مورد بیماران سرپایی و بستری یک روند صعودی بوده است و این روند درباره موارد مرگ نیز در چند روز اخیر نشان داده شده است.
احسان مصطفوی در ادامه درباره لزوم اعمال محدودیت‌های کرونایی می‌افزاید: یکی از علل اصلی ایجاد پیک جدید متأثر از افزایش دید و بازدید‌های ایام عید و تعطیلات چند هفته‌ای کشور بوده است. تأثیر مسافرت‌های نوروزی نیز به نوعی با توجه به اینکه مقصد اغلب مسافران، منزل دوستان و اقوام بوده است به شکلی، مشابه دورهمی‌های عید محسوب می‌شود، در عین حال که مسافرت خطر حضور مسافران در مکان‌های پرتجمع را نیز بیشتر می‌کند. بنابراین با افزایش دورهمی‌ها، افرادی که در یک سال اخیر رعایت کرده بودند و مبتلا نشده بودند، بستری برای ابتلا در آنها فراهم شد.  اپیدمیولوژیست انستیتو پاستور ایران می‌گوید: تصمیم اخیر محدودیت 10 روزه که از روز شنبه اعمال شده است، خاص ایران نیست و اغلب کشورها متناسب با شدت گرفتن بیماری و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مردم و نظام سلامت، محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنند؛ همان‌طور که در بعضی از کشورهای اروپایی و امریکایی نیز محدودیت‌های چند هفته‌ای برای کنترل نسبی اوضاع مجدداً در روزهای اخیر اتخاذ شده است. مشخص است که این محدودیت‌ها می‌تواند در کمتر کردن گردش ویروس و اوج گرفتن بیشتر پیک اپیدمی نقش ایفا کند؛ اما لازمه کسب پاسخ مطلوب در این محدودیت‌ها این است که نظارت مناسبی هم صورت بگیرد و برای قانون‌شکنان قوانین تنبیهی دیده شود و در عین حال باید بتوانیم تأثیر محدودیت‌های وضع شده را در زمان‌های مختلف ارزیابی کنیم. انتظار این است در کنار بحث محدودیت‌ها، سیاست دسترسی به واکسن همچنان به‌عنوان اولویت اول نظام سلامت دنبال شود و این سیاست را از طریق واردات و حمایت از تولید داخل به طور جدی دنبال کنیم. با اعمال تمهیدات درست و در صورت همراهی مردم، می‌توانیم این پیک اپیدمی را نیز با موارد ابتلا و مرگ کمتر از حد پیش‌بینی شده بگذرانیم.

برش
استاندار تهران: برخی وزارتخانه‌ها از دستورالعمل ستاد ملی کرونا تبعیت نمی‌کنند

استاندار تهران دیروز در حاشیه اولین جلسه هیأت امنای پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: برخی دستگاه‌های ملی و وزارتخانه‌ها تبعیت‌پذیری نسبت به دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا ندارند و به قدر لازم همکاری نمی‌کنند. انوشیروان محسنی بندپی افزود: قرنطینه کامل که به منزله تعطیلی همه جا باشد را نمی‌شود اجرا کرد، به طور مثال اگر جلسات راه‌اندازی پارک علم و فناوری سلامت حتی یک روز زودتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شکل بگیرد، به نفع کشور است.  محسنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا تأکید کرد و گفت: براساس مصوبات این مجموعه مشاغل بجز گروه یک، باید تعطیل باشند.  وی گفت: امروز دو جلسه برگزار می‌شود که یکی از آنها در دفتر وزیر بهداشت با حضور اعضای کمیته امنیتی، اجتماعی، انتظامی ستاد ملی کرونا و دیگری هم در استانداری، با حضور اعضای ستاد مدیریت کرونای تهران است، همه این جلسات در راستای اتخاذ تدابیر درست و مناسب برگزار می‌شود.  استاندار تهران افزود: روند کرونا در کشور صعودی است و همان طوری که پیش‌بینی می‌شد، رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی، شلوغی بازار در شب عید، تراکم جمعیت، عروسی‌ها، بازشدن تالارها و مخصوصاً ویروس جهش یافته انگلیسی که در سراسر کشور چرخش پیدا کرده، روند رو به افزایش بیماری را در همه استان‌ها فراهم کرده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/5/574072/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها