کتابفروشی‌ها هم از تعطیلی مشاغل در امان نماندند

آسیب کمبود کاغذ بیش از تعطیلی کتابفروشی هاست


مریم شهبازی
خبرنگار
ضرورت‌های وضعیت کرونایی کلانشهرهایی همچون تهران، کتابفروشی‌ها را هم به تعطیلی کشاند؛ اتفاقی که همراهی بیشتر مردم با کتابفروشی‌های محلی درخرید غیرحضوری کتاب و از سویی تلاش مسئولان دولتی برای تحقق وعده عرضه کاغذ دولتی با ارز 4200 تومانی را طلب می‌کند.

  مردم کتابفروشی‌های محلی را تنها نگذارند
طی روزهای اخیر و به‌دنبال درگیری طیف گسترده‌تری از مردم با بیماری کرونا، اتاق اصناف از تعطیلی دوهفته‌ای مشاغلی خبر داد که کتابفروشان هم از جمله‌شان هستند. این در حالی است که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای خروج کتابفروشان از این فهرست تلاش بسیاری کرد که بی‌نتیجه ماند.
محمدعلی جعفریه، مدیر کتابفروشی و نشر ثالث در این رابطه به «ایران» می‌گوید:« در شرایط فعلی، کتابفروشان می‌توانند با فروش غیرحضوری ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنند. طی یک سال اخیر بخش قابل‌توجهی از کتابفروشان و همچنین ناشران به بهره‌گیری از فضای مجازی روی آورده‌اند. فروش از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در میان جامعه کتابخوان هم باعلاقه‌مندی بیشتری دنبال می‌شود.»
بااین‌حال جعفریه به‌عنوان یکی از اهالی نشر خواسته‌ای از مردم دارد؛ اینکه هرگاه با تخفیف‌های نامتعارف روبه‌رو شدند بااحتیاط بیشتری دست به خرید بزنند. او می‌گوید: «توجه بیشتر کتابفروشان به فضای مجازی طی یک سال اخیر، مسأله‌ای است که هم وجه مثبت و هم تبعات منفی داشته است. متأسفانه برخی، از جمله یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌های فروش کالا دست به فروش آثاری می‌زنند که در زمره کتاب‌های کتابسازی شده هستند و برای آنها تخفیف‌های فریبنده‌ای هم درنظر می‌گیرند.»
جعفریه ادامه می‌دهد: «از آنجایی‌ که مردم چیزی درباره پشت پرده این تخفیف‌ها نمی‌دانند این نحوه فروش لطمه زیادی به نشرمان می‌زند. اگر توجه کنید در فهرست کتاب‌های این‌ها، آثاری که از نشرهای شناخته شده هستند با تخفیف‌های نهایت 5 تا 10 درصدی فروخته می‌شوند. گذشته از بحث عرضه آثار کتابسازی شده، برخی از این تخفیف‌ها در نتیجه بازی‌هایی ارائه می‌شوند که عموم چیزی از آنها نمی‌دانند.»  ناشرانی که دست به عرضه کتاب‌های کتابسازی شده می‌زنند ازآنجایی‌که ملزم به پرداخت حق‌الزحمه‌ای بابت ترجمه و... نیستند قادر به فروش آثار خود با تخفیف‌های بالا هستند. کتاب‌هایی که اغلب کپی‌هایی دستکاری‌شده از آثار ناشران معتبر هستند و به اسم مترجم دیگری روانه بازار می‌شوند. به گفته این فعال نشر، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در حال پیگیری برای مقابله با عرضه‌های این‌چنینی کتاب است؛ بااین‌حال جعفریه معتقد است که برخورد جدی با این سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فروش نیازمند همکاری همه‌جانبه اتاق اصناف، وزارت‌ ارشاد و از سویی وزارت ارتباطات است؛ او معتقد است پلیس فتا هم باید وارد این ماجرا شود، چراکه این جرم در فضای مجازی در حال وقوع است.

  مهم‌ترین مسأله نشر تسریع تحقق وعده مسئولان در دسترسی به کاغذ دولتی است
جعفریه با اشاره به اینکه از بحث تعطیلی‌ها مهم‌تر، کمبود کاغذ با ارز دولتی است، ادامه می‌دهد: «خود من از اعضای گروه تخصیص کاغذ دولتی به ناشران هستم، در شرایط فعلی این اختصاص کاغذ به شکل قطره‌چکانی انجام می‌شود. اگر چاره‌ای اندیشیده نشود مشکلی فراتر از خسارت این تعطیلی‌ها گریبان نشرمان را می‌گیرد. البته آقای روحانی، رئیس‌جمهوری و همچنین آقای نوبخت و وزیر ارشاد قول‌هایی برای اختصاص کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی به ناشران داده‌اند که هنوز محقق نشده است.»
جعفریه می‌گوید: «به‌محض آنکه قیمت پشت جلد کتاب از حد مشخصی فراتر برود؛ از آنجایی که مردم کتاب را کالای ضروری نمی‌دانند آن را از خریدهای خود حذف می‌کنند. همین حالا اگر مبنای کار ناشران را بر کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی بگذاریم، کاغذ عرضه‌شده‌ بندی 150 هزار تومان می‌شود. اما اگر کاغذ باقیمت آزاد عرضه شود هر بند آن برابر با 700 تا 800 هزار تومان می‌شود.»
به گفته این فعال نشر در صورت چنین افزایش قیمتی برای هر بند کاغذ، آن‌وقت است که کتاب به فرض 100 هزارتومانی حداقل 250 هزار تومان می‌شود. ازآنجایی‌که جعفریه خود از اعضای گروه تخصیص کاغذ دولتی به ناشران است، ادامه می‌دهد:«امیدوارم وعده‌های مسئولان زودتر محقق شود چراکه الان که بحث برپایی نمایشگاه مجازی در تیرماه سال‌جاری مطرح است اگر کاغذ با ارز 4 هزار و 200 تومانی به ناشران اختصاص پیدا نکند دیگر ناشران قادر به انتشار کتابی نیستند که در این نمایشگاه عرضه کنند.»   

کم لطفی در حق کتابفروشی‌ها

محمود آموزگار
ناشر و نایب‌رئیس اول اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران
ستاد ملی مقابله با کرونا در حـــــــق کتابفروشان کم‌لطفی کرده، تعطیلی کتابفروشی‌های دایر در پاساژها و مجتمع‌های پوشاک و... قابل‌قبول است.  اما کتابفروشی‌های محـــــــــــــلی و آن‌هایی که در خیابان‌ها و مستقل از مراکز خرید هستند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند میزبان مراجعه‌کنندگان باشند.
در اغلب کشورها همچون آلمان و بلژیک، طی دوره‌های قرنطینه، کتابفروشی‌ها را در زمره مشاغل ضروری قرار داده‌اند. این نگاه تنها متوجه حمایت از نشر نیست بلکه از این طریق مردم هم تشویق به در خانه ماندن می‌شوند. تجربه‌های جهانی نشان داده کتاب می‌تواند راهکار خوبی برای این منظور باشد. نمی‌دانم هنوز امیدی هست که کتابفروشی‌ها جزء گروه شغلی یک قرار بگیرند یا نه، اما وزارت ارشاد در این زمینه وظیفه دارد کاری کند.اما اگر این خواسته محقق نشود امیدوارم کتابفروشان بتوانند با بهره‌گیری از فروش اینترنتی و تلفنی ارتباط خود را با مخاطبان حفظ کنند؛ با‌وجود مشکلات یک سال اخیر شاهد ورود قشر تازه‌ای از مردم به جامعه کتابخوانان بوده‌ایم؛ به تلاشی همگانی از سوی مسئولان و دست اندرکاران برای حفظ اینها نیاز داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/15/574110/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها