ایران در ایران




وسعت دریاچه ارومیه بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافت

ارومیه- رئیس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه وسعت دریاچه به بیش از ۲ هزار و ۹۱۷ کیلومتر مربع رسیده است، گفت: وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به قبل از تشکیل ستاد و آغاز اقدامات عملی برای احیای آن در سال ۱۳۹۴ بیش از یک‌هزار و ۵۸۲ کیلومتر مربع افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، فرهاد سرخوش با اعلام اینکه تراز دریاچه ارومیه به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۴۳ سانتیمتر رسیده است، اظهار داشت: اقدامات دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۳ در احیای نگین آبی آذربایجان سبب شده تا تراز آن نسبت به کمترین میزان ثبت شده بیش از یک متر و ۳۹ سانتیمتر افزایش یابد. وی در رابطه با میزان آب دریاچه ارومیه نیز گفت: حجم آب دریاچه نیز از مرز سه میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از پنج برابر افزایش یافته است. سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان دولت بتدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود. وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است و میزان تبخیر آب آن در فصل گرما سبب کاهش تراز آن می‌شود، گفت: طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب جبران میزان تبخیر این دریاچه شده و پیش‌بینی می‌شود سالانه تراز آن حدود یک متر افزایش یابد. نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روزهای خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی براساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، به احیای کامل آن بینجامد.

پویش «جاده پاکیزه» در آذربایجان شرقی

تبریز- مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی از آغاز پویش «جاده پاکیزه» در این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، حسن عباس‌نژاد گفت: هدف از این پویش رسیدن به  محیط زیستی سالم و طبیعت زیبا است. وی با بیان اینکه پسماند یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط‌زیستی است، ادامه داد: در این بین افزایش روزافزون زباله‌های پلاستیکی و در عین حال رهاسازی آنها در محیط زیست از جمله معضلاتی ست که استان با آن مواجه است. عباس‌نژاد ادامه داد: این پویش از شهرستان شبستر و در جاده‌های ارتباطی این شهر شروع شده است. مدیر کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان شرقی با تأکید بر لزوم همراهی رسانه‌ها از عموم مردم و دوستداران محیط زیست درخواست کرد که به این پویش بپیوندند.

ممنوعیت صید ماهی شوریده در خوزستان و بوشهر

اهواز - ممنوعیت صید ماهی شوریده در صیدگاه‌های استان خوزستان و بوشهر ادامه دارد.
به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیرکل شیلات خوزستان با اعلام این خبر گفت: براساس تحقیقات پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور کمیته مدیریت صید استان تصمیم گرفت تا صدور مجوز صید ماهی شوریده از تاریخ ۲۰ اسفند ماه و همچنین صید، حمل، تخلیه و بارگیری این‌گونه در کلیه صیدگاه‌ها و بنادر صیادی استان تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. فتح‌الله ابوعلی افزود: این تصمیم به‌دلیل آغاز فصل تخم‌ریزی این گونه ماهی با ارزش اتخاذ شده است تا به این ترتیب از وارد شدن صدمات جبران‌ناپذیر به ذخایر با ارزش آبزیان جلوگیری شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/10/574128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها