ظریف با اشاره به حادثه نطنز اعلام کرد غنی‌سازی متوقف نمی‌شود

خرابکاری در مسیر مذاکرات


یک منبع وزارت اطلاعات اعلام کرد عامل انسانی ایجاد خرابکاری یکشنبه گذشته در سیستم برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز شناسایی شده و تلاش برای دستگیری او ادامه دارد. اما ابعاد ماجرا نشان می‌‌دهد شناسایی این عامل نفوذی، هرچند یک موفقیت است، اما فرع ماجرایی است که یکشنبه رخ داد.
اینکه مسئولان وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی حادثه خرابکاری یکشنبه در نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خوانده‌اند، نشان دهنده عمق این رویداد و پیامدهای خطرناک هسته‌ای است که می‌‌توانست به دنبال داشته باشد.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه، با اشاره به اینکه خوشبختانه در پی وقوع این حادثه هیچ آسیب انسانی یا محیط زیستی به وجود نیامده، ابعاد این خرابکاری هسته‌ای را این طور تشریح کرد: «اما قطعاً می‌‌توانست به فاجعه‌ای بینجامد که جنایت علیه بشریت است و انجام چنین اقداماتی از ذات گردن کش رژیم صهیونیستی به دور نیست.» حالا از نقل قول‌های مسئولان و برخی خبرها و تحلیل‌های رسانه‌های خارجی معلوم شده که انگشت اتهام را باید به سمت رژیم صهیونیستی گرفت. چنان که سعید خطیب‌زاده گفت: «بارها رژیم صهیونیستی از قبل درباره این مسائل صحبت می‌‌کرد و این روزها نیز از منابع متعدد شنیده می‌‌شود که تأیید می‌‌کنند این رژیم پشت این داستان بوده است.»
 برآورد میزان خسارات
در همین حال، گزارش‌های ضدو نقیضی از میزان خسارت وارد شده در این خرابکاری منتشر شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که احیای ظرفیت غنی‌سازی به میزان پیش از این حادثه، دست‌کم به 9 ماه زمان نیاز دارد. اما مقام‌های ایرانی این ادعا را رد می‌‌کنند، بویژه اینکه آنان تأکید کرده‌اند ماشین‌های ازکار افتاده با ماشین‌های نسل جدیدتر جایگزین خواهند شد. اما به نظر می‌‌رسد تعیین آنکه واقعاً این اقدام چه میزان خسارت به دنبال داشت، نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد، زیرا خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه گفت در این باره گفت: «میزان خسارت‌ها باید با تست همه سانتریفیوژها صورت بگیرد البته همان طور که گفتم سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین آن می‌‌شوند. میزان دقیق خسارت‌ها را باید خود سازمان انرژی اتمی اعلام کند و اکنون زود است که در این ارتباط اظهار نظری بکنیم».
باوجود این، اما به نظر می‌‌رسد ادامه پیامدهای این رویداد آن چیزی نیست که خرابکاران بین‌المللی انتظار داشتند. زیرا مطابق آنچه محمدجواد ظریف و علی اکبر صالحی روز گذشته گفتند، سانتریفیوژهای نسل قدیمی از کار افتاده در حادثه یکشنبه، با سانتریفیوژهای جدیدی جایگزین خواهند شد که قدرت غنی‌سازی بیشتری دارند.
ظریف: غنی‌سازی متوقف نمی‌شود
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت تا درباره مذاکرات وین و سند همکاری 25 ساله با چین به نمایندگان توضیح داد. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که بخشی از اظهارات امروز ظریف، به حادثه نطنز اختصاص داشت. این نماینده مجلس گفت: آقای ظریف درباره حادثه‌ای که در نطنز رخ داده این را گفت که ابعاد مختلف این حادثه در حال بررسی است اما ارزیابی‌های اولیه حکایت از آن دارد که اقدام جنایتکارانه و تروریسم هسته‌ای رخ داده که از این جهت می‌‌توانسته آسیب زننده باشد. هر چند که هیچ نشت موادی رخ نداده اما با ایجاد خرابکاری در برق سایت هسته‌ای نطنز سعی کردند برنامه هسته‌ای و روند غنی‌سازی در این سایت را تحت تأثیر قرار دهند.
عمویی اضافه کرد: به گفته آقای ظریف واکنش ایران این خواهد بود که اولاً غنی‌سازی به هیچ وجه متوقف نمی‌شود. ما تلاش می‌‌کنیم این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنیم آن هم با استفاده از جایگزینی سانتریفیوژهای جدیدتر و با توان بالاتر به جای سانتریفیوژهای نسل اول.
به گزارش ایسنا، علی اکبر صالحی هم در حاشیه مراسم افتتاح مرکز ملی فناوری کوانتوم در این سازمان، اتفاق اخیر را «خرابکاری» خواند و در پاسخ به اینکه برخی گفته‌اند در واکنش به اقدام  تروریستی روز گذشته مذاکرات در وین باید متوقف شود، گفت: هر چیزی جای خودش. مذاکرات جای خود. اقدامات ایذایی دشمن نشان از توفیقات فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور است که به عنوان یک پشتوانه قوی برای مذاکره‌کنندگان کشور بود. اینها فکر می‌‌کردند با این کار می‌‌توانند این پشتوانه را تضعیف کنند که قطعاً اشتباه کردند. پشتوانه ما قوی‌تر شد و مذاکرات همه سر جای خودش است.
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خود با بیان اینکه این رژیم نیز همانند گذشته جواب اقدامات خود را خواهد گرفت، تأکید کرد: پاسخ حادثه نطنز انتقام از رژیم صهیونیستی است. اسرائیل نمی‌تواند بازی را عوض کند و از جیب مردم هزینه کند.  وزارت خارجه  مسئولیت دارد که در چارچوب سیاست‌های نظام در جهت رفع تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران تلاش کند و این کار را انجام می‌‌دهد و همزمان هم رژیم صهیونیستی پاسخ اقدامات خود را از مجاری خودش خواهد گرفت.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جزئیات سانحه دیروز در نطنز را تشریح کرد
سقوط از ارتفاع 7 متری

سخنگوی سازمان انرژی اتمی توضیحاتی را در مورد جزئیات حادثه‌ای که حین بازدید از مجتمع هسته‌ای نطنز برای وی پیش آمد، ارائه داد. شامگاه گذشته بود که خبر رسید بهروز کمالوندی هنگام بازدید از سایت هسته‌ای نطنز بعد از حادثه، دچار سانحه شده است و سر و پای وی آسیب دیده است.
به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی امروز در توضیح این سانحه گفت: بعد از حادثه‌ای که برای سایت نطنز به وجود آمده بود برای بازدید می‌رفتیم که در مسیر هم اطلاع‌رسانی می‌کردم تا بعد از مشخص شدن علل حادثه با رسانه‌ها صحبت کنم. وی تصریح کرد: حین بازدید، مقدار زیادی آلومینیوم پخش شده بود که در واقع روی دریچه‌ای را گرفته بود، دریچه هم مانند دودکشی بود که برای طبقه پایین باشد و ارتفاع حدود ۷ متر و خرده‌ای داشت که پای بنده روی آلومینیوم رفت و پایین افتادم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در ادامه توضیح داد: زمانی که پایین افتادم چون کسی به من دسترسی نداشت برای مدتی تنها بودم و بعد من را به بالا رساندند، پس از آن من را به بیمارستان بردند و در آنجا اقدامات اولیه تشخیصی، عکسبرداری و‌ام آر آی انجام دادند که مشخص شد پای راستم دچار شکستگی شده و شکستگی پای چپم کمتر بود. همچنین به گونه من ضربه خورده بود، اما چون کلاه ایمنی داشتم به ناحیه سر آسیب نرسیده بود که اگر این طور می‌شد می‌توانست آسیب خیلی خطرناک باشد. کمالوندی افزود: دوره نقاهت ممکن است چند هفته طول بکشد چون پایم را آتل بسته اند و از ناحیه کمر هم ۳، ۴ مورد شکستگی مختصر دارد که باید ثابت باشم و تکان نخورم. کمالوندی ادامه داد: هر آنچه لازم بود در این مدت زمان کمتر از۲۴ ساعت تمامی اقدامات لازم را کادر پزشکی انجام دادند. وی در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر وضعیت جسمی وی خوب است گفت: بله. ان شاءالله بتوانیم کار را ادامه دهیم. ما دشمنان سرسختی داریم و در این راه شهید داده‌ایم؛ شهید علی محمدی، شهریاری، احمدی روشن و رضایی نژاد. کمالوندی تأکید کرد: ۴۰ سال تجربه دیپلماتیک دارم ۸ سال هم در این صنعت (هسته‌ای) هستم. این اندازه این صنعت عمق و نفوذ دارد و بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/3/574134/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها