ربیعی با اشاره به فشارهای داخلی علیه دولت:

فکر نمی‌کردیم یک جناح خاص با بدخواهان ایران همصدا شود


گروه سیاسی/ بخش زیادی از نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت، به ابراز نارضایتی و حتی می‌توان گفت ابراز دلخوری از منتقدان داخلی گذشت که چه در دوره فشارحداکثری امریکا یا در بحبوحه مذاکرات بازگشت امریکا به برجام، به جای پشتیبانی از دولت و تیم مذاکره‌کننده ایرانی، آنان را به انواع تهمت‌ها و تخریب‌ها نواختند. علی ربیعی در ابتدای نشست خبری روز گذشته خود، نسبت به رسیدن به نتیجه مطلوب در این دوره از مذاکرات ابراز امیدواری کرد و حتی گفت که به لحاظ فنی، امکان رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن در زمانی کوتاه وجود دارد، اما این را هم اضافه کرد که آنچه مایه شگفتی است، فشارها یا تخریب‌هایی است که از داخل صورت می‌گیرد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه «آیا دولت از سرنوشت برجام عبرت گرفت» با تأکید براینکه برجام درس‌های زیادی به ما یاد داد، تصریح کرد: مهم‌ترین عبرتی که از سرنوشت برجام گرفتیم این موضوع بود که تصور نمی‌کردیم یک جناح خاص، رقابتی سالم را تا مرز عداوتی مسموم پیش ببرد و گاهی همصدا با بدخواهان ایران شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: اینها یک روز دولت را متهم به نابود کردن دستاوردهای هسته‌ای، یک روز متهم بی‌توجهی به توانمندی داخلی و یک روز هم متهم به وادادگی کردند و علیه کسانی که در راه دفاع از منافع ملی و آسایش مردم، در حال مصاف دیپلماتیک با قدرت‌های جهانی بودند، تهمت و قلم زدند. ربیعی در تشریح فرایندهایی که اکنون در وین در جریان است، تأکید کرد که حاضر به دادن امتیازی خارج از چارچوب برجام نیستیم، ضمن اینکه به لحاظ فنی امکان رفع تحریم‌های ناقض برجام و احیای کامل این توافق در زمانی کوتاه وجود دارد، از این‌رو امیدواریم با مذاکرات سازنده‌ای به این نتیجه مطلوب دست یابیم.
دولت در مذاکرات انگیزه انتخاباتی ندارد
ربیعی همچنین با بیان اینکه دولت در راه احیای برجام هیچ انگیزه انتخاباتی جز رفع تحریم‌ها و مشاهده اثر مثبت آن بر زندگی مردم ندارد که می‌تواند پیش درآمدی برای مشارکت حداکثری در انتخابات و تحقق خواست مقام معظم رهبری باشد، اضافه کرد: کسانی که غیر از این زاویه، شائبه‌ انگیزه انتخاباتی دولت در مذاکرات احیای برجام را به میان می‌کشند، همان‌هایی هستند که سال‌هاست در انتظار نابودی برجام و به بهای مشقت زندگی مردم کوشیده‌اند که از این نمد، کلاهی سیاسی نصیب خود کنند و حالا که مذاکرات احیای برجام آغاز شده، قیاس به خود می‌گیرند و تصور می‌کنند که لابد دولت هم باید مثل آنان نیت سیاسی و انتخاباتی از این مذاکرات داشته باشد. سخنگوی دولت تأکید کرد که از نظر دولت، مسأله احیای برجام یک مسأله ملی است و نباید ابزار انتخاباتی قرار بگیرد. دولت برخلاف عده‌ای، هیچ‌وقت از جیب مردم و منافع ملی برای منافع جناحی و انتخاباتی هزینه نکرده و نخواهد کرد.
غنی‌سازی 60 درصدی، واکنشی به خرابکاری
سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری امریکا درباره غنی‌سازی 
۶۰ درصدی ایران، تأکید کرد: درصورت بازگشت سریع امریکا به تعهداتش، می‌توانست غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران آغاز نشود، اما ما استراتژی درستی اتخاذ کردیم، زیرا اقدام خرابکارانه در نطنز می‌خواست علامت بدهد که توانایی ایران محدود شده و نیازی نیست با ایران مذاکره کنیم. وی در پاسخ به اینکه «برخی معتقدند برنامه همکاری ایران و چین موجب بی‌‌نیازی از پیوستن به FATF و اجرای برجام است» گفت: افرادی که چنین عقیده‌ای دارند، این سؤال را از خودشان بپرسند که اگر امکان امضای سند همکاری جامع ایران و چین منهای برجام وجود داشت، چرا این اتفاق قبل از انعقاد برجام رخ نداد؟
ربیعی با طرح این پرسش که چرا سند همکاری ایران و چین زمانی به مراحل نهایی رسید که برجام در آستانه احیای مجدد است؟ افزود: اگر برجام نبود هیچ‌کس حاضر به همکاری اقتصادی با کشوری که ذیل فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، نمی‌شد. برجام به لحاظ حقوقی موانع را برطرف کرد. البته تحریم‌های غیرقانونی امریکا همچنان مانع سیاسی برای تعمیق همکاری‌ کشورها با ماست و امیدواریم طی هفته‌های آینده با احیای کامل برجام، این موانع برطرف شود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند شرکای تجاری ما با وجود رفع تحریم‌ها دیگر به مقررات FATF بی‌اعتنا خواهند بود، تصریح کرد: حتی با احیای کامل برجام، بدون تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی که گام بلندی در اجرای استانداردهای FATF است باز هم در تبادلات مالی خود دچار مشکل خواهیم بود. بعضی‌ها بسیار ساده انگارانه این موضوعات را تحلیل می‌کنند.
تکذیب فشار شرکت‌های داخلی برای وارد نکردن واکسن
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در بخش دیگری از این نشست، برخی اظهارنظرها مبنی بر فشار شرکت‌های داخلی برای خریداری یا وارد نکردن واکسن خارجی را نادرست خواند و تکذیب کرد. ربیعی گفت: هیچ شرکت تولیدکننده واکسن داخلی دولت را تحت فشار قرار نداده و اگر چنین هم بود دولت هرگز تبعیت نمی‌کرد. او با اشاره به فعالیت سه شرکت داخلی برای واردات واکسن، گفت: بخشی از پول‌هایمان در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته و انتظار داریم دولت عراق اهتمام بیشتری برای انتقال بقیه پول ایران داشته باشد. امیدواریم که بهانه مجوز اُفک هم برداشته شده باشد. این روزها سفرای ما در کشورهای روسیه، هند، سوئیس، چین و کره جنوبی فعال هستند.
مطابق نظر رهبری، رئیس جمهوری فرمانده ستاد کرونا است
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف نظر رئیس جمهوری و وزیر بهداشت در زمینه کرونا، با اشاره به اینکه دولت ستادی برای کنترل و مقابله با کرونا تعریف و تعیین کرد تا همه تصمیمات نهایی در ‌آن ستاد اتخاذ شود و با توجه به نظر رهبری فرمانده این ستاد رئیس جمهوری است، اضافه کرد: هفته قبل نشستی یک ساعته با دکتر نمکی داشتم و می‌توانم بگویم بسیاری از خوانش‌ها از صحبت‌های ایشان نادرست است. سخنگوی دولت، با بیان اینکه تصمیم‌گیری در ستاد ملی مقابله  کرونا اجماعی است و نه بر‌اساس رأی‌گیری، گفت: هیچ موضوعی به صورت غیرکارشناسی و یکدفعه وارد دستور ستاد ملی  مقابله با کرونا نمی‌شود، اگر مسأله‌ای هم در جلسه به صورت آنی بیان شود، رئیس جمهوری آن را به کمیته‌ها ارجاع می‌دهد تا بعد از کار کارشناسی در ستاد ملی مقابله با کرونا درمورد آن تصمیم‌گیری شود.
رد ادعای 500 میلیون دلاری دیوان محاسبات!
سخنگوی دولت در واکنش به ادعای دادستان دیوان محاسبات مبنی بر اینکه ۵۰۰ میلیون دلار از یک میلیارد دلار اختصاص داده شده به مقابله با کرونا برای این امر هزینه نشده است، اظهارکرد: ۵۰۰ میلیون دلار رقم بزرگی است! کاش دوستانی که در این زمینه صحبت می‌کنند، باید به صورت جزئی‌تر موارد را بیان کنند.
او با بیان اینکه همه مبلغ یک میلیارد یوروی تعیین شده تاکنون اختصاص پیدا نکرده و به صورت خرد خرد تزریق شده است، تأکید کرد: موارد تخصیص یافته نیز هیچ‌گونه انحرافی نداشته است. از مجموع یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی تاکنون ۸۳۰ میلیون یورو معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان مصرف شده است. مبلغ ۱۶ هزار میلیارد تومان یا ۸۵ درصد آن مستقیم به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی داده شده است و ۲ هزار میلیارد تومان آن برای بیمه بیکاری ناشی از کرونا بر‌اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هزینه شده است، چرا که رسیدگی به مشاغل آسیب‌دیده از کرونا مورد تأکید رهبری بوده است.
ربیعی اضافه کرد: هزار میلیارد تومان به تأمین وسایل و تجهیزات پزشکی و مقداری از این هزار میلیارد تومان در اختیار انستیتو پاستور و طرح‌های بیمارستانی مربوط به کرونا اختصاص یافت. مقداری هم در اختیار برخی دستگاه‌ها مانند کمک به سازمان زندان‌ها قرار گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7609/2/574975/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها