دیگه چه خبر؟




خاویر سولانا: دیپلماسی تنها راه رسیدگی به تنش‌ها میان ایران و امریکاست

 خبر اول اینکه، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی کارزار «فشار حداکثری» را یک شکست عظیم توصیف و تأکید کرد: دیپلماسی تنها راه رسیدگی به تنش‌ها میان ایران و امریکا است. به‌گزارش ایسنا، خاویر سولانا با بیان اینکه «پنجره حامیان توافق هسته‌ای ٢٠١٥ برای احیای آن در حال بسته شدن است» نوشت: دیپلماسی همواره تنها راه رسیدگی به تنش‌ها میان ایران و امریکا بوده است. وی ادامه داد: اما وقتی سیاست خارجی بر جریان‌های سیاسی سوار و تسلیم وسوسه‌های حیله‌گرانه می‌شود، دستگاه دولتی مبتنی بر عقل و ظرافت به پس‌زمینه رانده می‌شود. این وضعیت در امریکای پس از حادثه تروریستی ١١ سپتامبر ٢٠٠١ و همچنین در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ اتفاق افتاد. شاید بهترین مثال آن، تصمیم او برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران باشد.به نوشته سولانا، اکنون با روی کار آمدن دولت جو بایدن مذاکرات برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آغاز شده است و باید امیدوار باشیم که آنها به موفقیت دست یابند. او در بخش دیگری از این یادداشت مذاکره مقامات ایران و عربستان را نتیجه تغییر رویکرد دولت امریکا درقبال خاورمیانه و تغییر برخی سیاست‌هایی دانست که پیشتر ترامپ اعمال کرده بود.

استرداد زمین ۲۰ میلیارد تومانی از بستگان یک مسئول

 خبر دیگر اینکه، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ بیش از ۱۵۶ هکتار از اراضی شهری استان بوشهر با ورود بازرسی کل استان بوشهر، رفع تصرف و از زمین‌خواری ممانعت به عمل آمد. به‌گزارش ایسنا، در بخشی از نتایج بازرسی‌های استانی سازمان بازرسی کل کشور آمده است که در جریان بازداشت معاون یکی از ادارات‌کل استان کرمان، زمینی که متهم به‌صورت غیرقانونی به‌نام مادر همسرش کرده بود، مسترد شد. این بازرسی کل همچنین خبر داد که در جریان بازرسی از معاونت یکی از ادارات کل، فردی که ظرف مدت ۴ سال با فریب متقاضیان بیش از ۹۰۰ میلیون تومان از آنها رشوه دریافت می‌کرده را معرفی و وی بازداشت شده است. بازرسی کل استان همدان نیز اعلام کرده که طی اقدامی اثربخش از تصرف ملکی به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب جلوگیری کرده و آن را به تملک شهرداری درآورده است.

جزئیاتی از ترکیب مذاکره‌کنندگان ایرانی- عربستانی

 شنیدیم که، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد. به گزارش ایرنا، بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رئیس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برعهده داشتند. روزنامه الاخبار چاپ بیروت هم در این باره نوشته: این ملاقات در حالی انجام شد که تمام پرونده‌های مورد اختلاف، چه مربوط به روابط دوجانبه و چه پرونده‌های منطقه‌ای و در صدر آن یمن و لبنان، روی میز دو طرف قرار داشت. به ادعای الاخبار هیأت سعودی شامل 6 نفر، از جمله مشاور عالیرتبه امنیتی ولیعهد عربستان و به سرپرستی خالد بن‌علی الحمیدان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بود. در مورد هیأت ایرانی نیز قابل ذکر است که این هیأت 5 نفره بود و ریاست آن را یک مقام عالیرتبه در ایران برعهده داشت و نمایندگان کلیه نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران و «نیروی قدس» در آن حضور داشتند. اطلاعات الاخبار حاکی از آن است که این نشست بسیار مثبت بوده و از برخی انتظارات فراتر رفته است. سعودی‌ها و ایرانی‌ها تصمیم گرفتند جلسه دوم را نیز در بغداد برگزار کنند. مقرر شد جلسه بعد هفته آینده باشد و در دستور کار بغداد و دو هیأت مذاکره‌کننده قرار گرفت.

تعویق دادگاه رسیدگی به بدهی انگلیس به ایران

 دست آخر اینکه، دادگاه رسیدگی به پرداخت بدهی انگلیس به ایران بار دیگر به تعویق افتاد. به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، دادگاه رسیدگی به بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس به ایران و حل اختلاف درباره قرارداد فروش تانک‌های چیفتن  بار دیگر به تعویق افتاد؛ این دادگاه قرار بود دیروز برگزار شود و مقامات انگلیسی دلیل تعویق این دادگاه را اعلام نکردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7609/3/574982/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها