تصمیم هیأت های مذاکره کننده در وین 

ادامه گفت‌و‌گوهای برجامی در هفته آینده با سه کارگروه


جدیدترین دور نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر روز گذشته در گرندهتل وین برگزار شده بود، با تصمیم به ادامه گفت‌وگوها در هفته آینده به پایان رسید. رئیس هیأت ایرانی در این نشست ضمن تأکید مجدد اصول و مواضع ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفت‌وگوها را به‌رغم دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.‌ 
سید عباس عراقچی در عین حال تأکید کرد که هیأت ایرانی هر زمان که روند گفت‌و‌گوها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، گفت‌و‌گوها را متوقف خواهد کرد.
در این نشست، کشورهای مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای) هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفت‌وگو در‌خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام ایجاد شود.
هیأت‌ها پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، هفته آینده ضمن از سرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌و‌گوهای فنی و کارشناسی را دنبال خواهند کرد.
تفاهم در وین
نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از مذاکرات جاری در وین که هدف احیای برجام را جست‌و‌جو می‌کند، پدیدار شده است. کشورهای ایران و 1+4 برای شروع نگارش متنی که در رایزنی با نماینده حاضر امریکا در حاشیه مذاکرات به دست آمده از کاسته شدن اختلافات میان تهران و واشنگتن و بن‌بست‌شکنی گفت‌و‌گوها حکایت می‌کند. 
به موازات پررنگ شدن امیدها برای به نتیجه رسیدن این گفت‌و‌گوها، دو جریان داخلی و خارجی برجام تلاش‌های خود را برای ارائه تصویری غیرواقعی از آنچه این روزها در وین می‌گذرد آغاز کرده‌اند. شماری از جریان‌های سیاسی داخل کشور با انتشار اخباری از این دست که ایران به دنبال یک توافق موقت برای رفع شمار محدودی از تحریم‌هاست، می‌کوشند رویکرد مذاکراتی هیأت ایرانی را شتابزده و سازشکارانه نشان دهند تا در مرحله بعد بتوانند هرگونه نتیجه این مذاکرات را مخدوش و غیر‌قابل‌قبول و تحمیلی بر کشور القا کنند. به موازات این گروه‌ها چنانکه انتظار می‌رفت رژیم اسرائیل و برخی از کشورهای منطقه با نگرانی تحولات برجام را دنبال می‌کنند. این در حالی است که نگرانی مقام‌های تل‌آویو از هشدار به واشنگتن و لابی با مقام‌های این کشور فراتر رفته و به اقدامات مخرب در عرصه عمل همچون حمله علیه تأسیسات هسته‌ای نطنز و تقابل پنهان با نیروهای نظامی ایران در منطقه انجامیده است.
پیش‌نویس؛ چهارشنبه در تهران
دو روز پس از آنکه سید عباس عراقچی، رئیس هیأت ایرانی در وین اعلام کرد که همه طرف‌های برجام به تفاهم برای نوشتن متن تفاهم نزدیک شده‌اند، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی دوشنبه شب خبر داد که مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها و بازگشت امریکا به برجام وارد مرحله نگارش متن توافق شده است. به گفته او هنوز اختلافاتی باقی است که باید مقامات بالاتر طرفین درباره آن تصمیم بگیرند. بنابراین احتمال می‌رود هیأت ایرانی چهارشنبه با یک پیش‌نویس به تهران بیاید.
این خبر که از سوی برخی مقام‌های دیپلماتیک کشورمان هم تلویحاً تأیید شده است، رسیدن به مرحله لغو تحریم‌ها را نزدیک‌تر از هر زمان دیگری یادآور می‌شود. به نظر می‌رسد که واشنگتن تصمیم گرفته  روند مذاکرات را در مسیر احیای برجام قرار دهد. 
موضع اخیر «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی امریکا هم که گفته بود لغو تحریم‌ها بعد از آن صورت می‌گیرد که این کشور مطمئن شود ایران به تعهدات برجامی‌اش پایبند خواهد ماند، نشان می‌دهد که یکی از دو موضوع اصلی در مذاکرات وین دست‌کم برای طراحی الگوی ازسرگیری اجرای تعهدات برجامی ایران به نقطه روشنی رسیده است. در جدیدترین موضعی که از سوی امریکا مطرح شده است، یک سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور در گفت‌و‌گو با شبکه «الحره» خبر داد که گفت‌و‌گوها در وین ادامه دارد و امریکا و ایران یک هدف مشترک تعیین کرده‌اند و آن پایبندی متقابل به طرح جامع اقدام مشترک بوده است. 
این مقام امریکایی تأکید کرد که «ما به‌صورت سازنده برای تحقق این هدف وارد یک روند دیپلماتیک شده‌ایم». او هم پیش‌بینی کرد که هیأت‌ها این هفته برای انجام رایزنی به کشورهایشان باز می‌گردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7609/4/574986/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها