روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

دو هفته پیش‌رو بسیار حساس است


«حسن روحانی» صبح دیروز  در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بیشتر استان‌های ما در مسیر پیک این بیماری هستند و هنوز به پیک نهایی آن نرسیده‌اند. ۱۸ استان به طور ویژه نام برده شد که شرایط‌شان مساعد نیست و هفت استان از این استان‌ها، شرایط‌شان بدتر است همچنین  ۱۲ استان شرایطی دارند که اگر مراقبت کنند، وضعیت بهتری خواهند داشت. سایر استان‌ها از نظر ابتلا، بستری‌ها و فوتی‌ها شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و باید در این شرایط مراقبت کنیم.
به گزارش ایرنا،  روحانی  با تأکید بر اینکه راهی نداریم در این هفته و هفته آینده تمام توان خود را به کار گیریم، اظهار داشت: متولیان نظارت باید نظارت خود را تشدید کنند؛ چه در مناطق قرمز و چه در مناطق نارنجی. از قرارگاه می‌خواهیم تیم‌های نظارت ویژه تشکیل دهند و  نظارت را چه در اصناف و چه در ادارات تشدید کنند و الا نمی‌توانیم از موج چهارم خلاصی یابیم.وی با بیان اینکه مردم هم باید مراقبت را بالا ببرند، تصریح کرد: امروز گزارش داده شد که مردم هم مراقبت نمی‌کنند و سرجمع رعایت پروتکل‌های بهداشتی زیر ۶۰ درصد است در حالی که رعایت پروتکل‌ها باید بالای ۸۰ و ۹۰ درصد برسد تا از این موج عبور کنیم.روحانی خاطرنشان کرد: هم دولت و هم مردم وظایفی دارند که دوشادوش هم باید این وظایف را اجرا کنند. دولت وظیفه تأمین مایحتاج عمومی مردم را دارد و متأسفانه در هفته‌های گذشته دیدید که وقتی حتی یک مورد از مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل شده بود، مردم چه سختی‌هایی کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم برای شیوع کرونا تشدیدکننده بود و هم خودِ مردم را دچار مشکل کرده بود.
رئیس جمهوری با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها در سال‌جاری و همزمان افزایش مصرف برق اضافه کرد: در شرایط خشکسالی مردم عزیز باید مراعات کنند و البته دولت هم باید همه توان خود را به کار گیرد. اگر یک روز برق، آب، تلفن یا اینترنت قطع شود چه مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شود؟ از همه وزرا و کارگزارانی که نگذاشتند یک روز در این زمینه برای مردم مشکل حادی پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری مشکلات مضاعفی داشته باشند، تشکر می‌کنم.روحانی تأمین امکانات بهداشتی و درمانی را از دیگر وظایف برعهده دولت عنوان کرد و  گفت: لازم می‌دانم نکاتی را برای مردم توضیح دهم چون متأسفانه مسائل به طور روشن برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هم هستند که از هر فرصتی می‌خواهند، سوء استفاده کنند. وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست،  استفاده کنیم،  ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه جایی آن مشکل است. اینکه ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تأثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی‌کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که در این کشور برای اینکه مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می‌کند. عمدتاً نگهداری و آب آن داخلی است اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ اجداد همه از خارج وارد می‌شود که آنها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند. دکتر روحانی اولویت اول دولت در این مقطع را  تأمین و خرید واکسن دانست و تأکید کرد: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم و گفتم اولویت اول تأمین ارز را به خرید واکسن اختصاص دهند. هیچ اولویتی بالاتر از این نیست. همه در حال تلاش شبانه روزی برای تأمین واکسن هستند و اگر امکان روی کاغذ آوردن این تلاش‌های شبانه روزی مقدور بود، مردم می‌دیدند که چه زحماتی کشیده می‌شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران اتفاق افتاده، اظهار داشت: متأسفانه یک عده در باندبازی‌های خودشان تلاش می کنند همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازند و حاضر نیستند بفهمند که تحریم چه مشکلاتی برای اداره کشور ایجاد کرده است.دکتر روحانی تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات تأمین واکسن اولویت اصلی و اول دولت است و به امید خدا با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، از اواخر اردیبهشت ماه شرایط واکسیناسیون تغییر کرده و وضعیت بهتر خواهد شد. وزارت بهداشت نیز باید سامانه‌ای را راه‌اندازی کند که تمام اطلاعات واکسیناسیون روی آن در دسترس همگانی باشد.روحانی همچنین با ابراز نگرانی از شیوع نوع جدید و جهش یافته ویروس کرونا در هند، اظهار داشت: باید به طور جدی مراقبت کنیم تا ویروس جهش یافته هندی به کشور وارد نشده و گرفتاری جدیدی برای مردم ایجاد نکند.رئیس جمهوری همچنین تأکید کرد که بهتر است در شرایط قرمز کرونایی، یک خط قرمزی هم برای حاشیه‌سازی داشته باشیم و مدتی حاشیه‌سازی را کنار بگذاریم تا با همیاری و همکاری یکدیگر بتوانیم از وضعیت دشوار فعلی عبور کنیم.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/1/575272/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها