خاطرات منتشر نشده هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت 1377



در این ستون خاطرات مکتوب اردیبهشت ماه سال 1377 مرحوم آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی برای اولین بار منتشر می‌شود.
سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1377
 آقاى سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، همراه [آقایان محمدحسن اختری و همایون علیزاده]، سفرایمان در سوریه و لبنان و اخوى محمود، [رئیس اداره خاورمیانه] و آقای [محمد] صدر، [معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه] آمدند. توضیحاتى درباره سیاست اسرائیل در تخلیه جنوب لبنان داد که شامل دو طرح است:
 1 - طرح [اسحاق] مُردخای، [وزیر دفاع اسرائیل]، خروج مشروط با تضمین امنیت مرزها از سوى لبنان.
2- طرح [آریل] شارون، [وزیرامور خارجه اسرائیل]، خروج بدون قید و شرط و عکس‌العمل شدید، در صورت اقدامات ضدامنیتى در مرز و سوریه؛ کلاً با خروج از لبنان مخالف است، چون اولاً دیگر دلیلى براى حضور نظامى در لبنان ندارد و ثانیاً در مسأله [اشغال بلندی‌های] جولان، تنها مى‌شود و گفته است، اگر اسرائیل بیرون برود، سوریه هم نیروهایش را مى‌برد؛ در این صورت دوباره جنگ داخلى در لبنان بروز خواهد کرد و جو جهانى هم با طرح اسرائیل مساعد است. گفتم با این وضع، رفته رفته سوریه اتکای عمومى مردم لبنان را از دست خواهد داد و بعید است که اسرائیل، طرح دوم را اجرا کند؛ آن را براى عملى‌شدن طرح اول مطرح کرده است. براى عکس‌العمل حزب‌الله در این صورت و صور دیگر، مشورت کرد. آقاى [یدالله] طاهرنژاد، نماینده چالوس و نوشهرآمد. گفت، جمع زیادى از نمایندگان مجلس مى‌خواهند در مقابل اظهارات رسولى‌نژاد (1) و جناح راست، اقدام دسته‌جمعى بکنند و آنها سخت پشیمان‌اند. از من خواست که براى نجات وضع آیت‌الله منتظرى فکرى بکنم. گفت، تأثیرات منفى مسأله ثروت‌هاى بادآورده براى سال‌ها در کشور خواهد ماند. از اظهار من در نمازجمعه، در دفاع از مدیران کشور قدردانى‌ کرد.
مدیران [شرکت] تراکتورسازى آمدند. از فروش نرفتن تراکتور در سطح برنامه در داخل کشور گفتند که در اثر ندادن تسهیلات بانکى به کشاورزان پیش آمده و خواستند، براى دادن تسهیلات بیشتر کمک کنم. از توفیق در صادرات تراکتور به تعداد زیادى از کشورهاى خارجى و گرفتن بخشى از بازار شرکت مسی‌فرگوسن  گفتند. عصر آقاى [محمدرضا] نعمت‌زاده، [معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران] و مدیران ارشد پتروشیمى -آقایان [سیدمهدی] حسینى، [غلامحسین] نجابت و [عباس شعری] مقدم -آمدند. گزارش وضع و برنامه اجراى 27 طرح صنعتى را دادند که سال گذشته تصویب کرده بودیم؛ در ده مجتمع خواهد بود. چهار طرح را در دست اجرا دارند و بقیه در دست مهندسى است. حدود 5/3 میلیارد دلار ارز فاینانس لازم دارد و بیش از 100 میلیارد تومان، ریال داخلى که از منابع داخلى شرکت خواهد بود. گزارش سفر به عربستان سعودی را دادند و از تأثیر عمیق سفر [من] در نخستین مرحله همکارى و نیز از پیشرفت‌هاى فنى و اقتصادى عربستان گفتند. امروز روزنامه‌ها هجمه زیادى به آقای [سیداحمد] رسولی‌نژاد، [نماینده فیروزکوه و دماوند] و جناح راست کرده‌اند. (2)
پی‌نوشت
1-‌ آقای سیداحمد رسولی‌نژاد، نماینده فیروزکوه و دماوند، در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی، به حمایت آیت‌الله هاشمی از آقای کرباسچی در نمازجمعه تهران اشاره کرد و گفت: «طرح قضیه شهرداری از تریبون نمازجمعه به وسیله آقای هاشمی‌رفسنجانی، این شبهه را که گفته می‌شود وابستگان ایشان با این پرونده ارتباط دارند، تقویت کرد. پس از سخنان رهبر معظم انقلاب که جامعه را به آرامش دعوت می‌کند، آیا درست است که از یک متهم بازداشت‌شده، در نمازجمعه حمایت شود؟ بسیاری از مردم، در تماس با ستاد نمازجمعه تهران و یا در ملاقات عمومی که با بنده داشتند، اعلام‌ کردند که ما در نمازجمعه هفته آینده تهران، به این حرکت آقای هاشمی اعتراض می‌کنیم. اگر بنا باشد اینگونه حمایت‌ها ادامه پیدا کند، بنده بزودی مصاحبه خواهم کرد و اسامی افراد با اسناد معتبر را به خبرنگاران خواهم داد که چه کسانی، به‌دلیل وابستگی با بعضی از آقایان، به چه ثروت‌های کلان میلیاردی رسیدند. من هشدار می‌دهم که آقایان از این قضایا پرهیز کنند و وارد این مسائل نشوند که در غیراین‌صورت، حیف است که چنین شخصیت‌هایی زیر سؤال بروند.»
2-  روزنامه همشهری، جنبه‌های مختلف حمله به آیت‌الله هاشمی را برشمرد و نوشت: «آنها که تا دیروز از پرده‌دری این یا آن معاون وزیر آغاز کردند و به پرده‌دری این شهردار و آن وزیر رسیدند و اکنون هاشمی را هدف قرار داده‌اند، نشان داده‌اند که دیر یا زود و در صورت تداوم راه و حمایت ضمنی از ایشان با سکوت، از پرده‌دری بزرگوارانی دیگر تا عالی‌ترین سطوح نیز ابایی نمی‌ورزند. آیا ارادت اولیه خوارج به علی(ع)، اندک بود؟» روزنامه ایران، از سخنان آقای رسولی‌نژاد، با تعبیر «نشانه‌گیری بسیار دقیق و درست» یاد کرد و در این باره نوشت: «اگر با مسامحه تا به امروز تصور می‌شد، تلاش‌ها برای رسیدگی به پرونده شهرداری تهران و شخص غلامحسین کرباسچی، نمودی قضایی دارد، امروزه با صراحت باید گفت، این‌ تصور بی‌پایه خواهد بود، چرا که هدف، کرباسچی و شهرداری تهران نیست، هاشمی «هدف اصلی» بوده‌است.» روزنامه‌ کار وکارگر نیز در سرمقاله خود نوشت: «چه شده است؟ چرا هاشمی در غوغای دعواهای جناحی به مبارزه فراخوانده می‌شود؟ مگر همین‌ها نبودند که در نمازجمعه می‌گفتند: مخالف هاشمی، دشمن پیغمبر است؟ پس چه شده که امروز او را تهدید می‌کنند؟ به عقلای قوم توصیه می‌کنیم که کمی منافع ملی را هم در نظر بگیرند، چرا که ضربه زدن به هاشمی، نه قدرت‌طلبی برخی را سیراب می‌کند و نه مسأله ثروت‌های بادآورده به سامان می‌رسد، نه انقلاب سود می‌کند و نه در میان مردم طرفدارانی پیدا خواهد کرد؛ تنها از این پدیده شوم و جریان خطرناک، دشمنان انقلاب سود می‌برند. بیایید و قدری تدبیر به خرج دهید و حداقل هادیان قطار انقلاب را پیاده نکنید.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/2/575293/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها