شفافیت؛ استراتژی اصلی ستاد انتخابات کشور


نیکنام ببری
کارشناس سیاسی
ایران اسلامی در آستانه برگزاری انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا است. واقع امر این است که این انتخابات با توجه به مؤلفه تحریم‌های ظالمانه و فشارهای ناجوانمردانه سال‌های اخیر علیه مردم و نظام، از اهمیتی خاص تر برای آینده سیاسی کشور برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران سه سال سخت تحریمی دوران ترامپ را پشت سر گذاشت. طی این مدت ترامپ و همراهان تندرو و متحدان افراطی اش، تمام راهبردشان بر این مبنا استوار شده بود که با طراحی، اجرا و تشدید سیاست «فشار حداکثری»، جمهوری اسلامی ایران را در سیاست منطقه‌ای و بین‌المللی ایزوله و منزوی سازند.
سیاست فشار حداکثری دشمن با مقاومت حداکثری دولت و ملت ایران مواجه شد و نتیجه این سیاست عبور از بن بست تحریمی ترامپ و در نهایت شکست سیاست‌های جاه طلبانه ترامپ شد تا آن که ترامپ از سریر قدرت به کنار رفت و میراث شوم او با مدیریت هوشمند دولت و البته همراهی مردم در حال از بین رفتن است. از این جهت انتخابات 28 خرداد می‌تواند انگیزه و انرژی جدیدی به نظام سیاسی و مدیریتی کشور در حل چالش‌های بیرونی کشور و مشخصاً در مسأله تحریم‌های بین المللی تزریق نماید. حضور حداکثری مردم و روی کار آمدن رئیس جمهوری با پشتوانه قوی مردمی، اقتدار کشور را در صحنه بین المللی ارتقا بخشیده، اعتماد به نفس و قدرت دیپلماسی را با ضریب بالایی افزایش می‌دهد. به همین دلیل، فراهم‌سازی تمهیدات مناسب و هوشمندانه برای برگزاری انتخاباتی مشارکتی و رقابتی می‌تواند ضمن حفظ کشور و نظام سیاسی از تهدیدات و آسیب‌های درونی و بیرونی، شرایط بازتولید قدرت در درون نظام سیاسی را برای ادامه حرکت و مسیر ایجاد کند.
واضح است که تحقق این مهم، نیازمند تدبیر و عقلانیت حساب شده از سوی عوامل و مجریان انتخاباتی است. با نگاهی به روندها و اقدامات صورت گرفته از سوی ستاد انتخابات کشور، شاهد حرکت‌های امید بخش و راهگشا در این عرصه هستیم. اقدامات ستاد انتخابات کشور در بخش‌های مختلف از سیاستگذاری کلان تا امنیت انتخابات و از پشتیبانی تا اطلاع رسانی، قابل رصد و تحلیل است. اما از آن جا که بحث اصلی در این نوشتار، مجموعه اقدامات مبتنی بر دو اصل شفافیت و آگاهی بخشی است، باید اشاره کرد که در حوزه اطلاع‌رسانی با شکل‌گیری کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات کشور، روند هماهنگی را در حوزه رسانه‌های مطرح کشور در اطلاع‌رسانی و ایجاد شورو شوق انتخاباتی شاهد هستیم. تاکنون طبق آخرین گزارش‌ها حدود چهار جلسه کمیته اطلاع‌رسانی انتخابات کشور با حضور مدیران و فعالان رسانه‌ای در محل وزارت کشور با حضور جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور برگزار شده و در این جلسات سیاستگذاری‌های لازم رسانه‌ای در جهت آگاهی بخشی به مردم از کم وکیف انتخابات و فضای پیش رو ارائه شده است.
همراستا با این اقدام، نظاره گر این واقعیت هم هستیم که ستاد انتخابات کشور با حضوری فعال در سپهر رسانه‌ای کشور بخصوص رسانه ملی، آخرین روندها و تحولات و تصمیمات در فضای انتخابات را به صورت مستقیم و بی‌واسطه با شهروندان عزیز کشورمان به اشتراک می‌گذارد. این روند اطلاع‌رسانی بهنگام و منظم، تاکنون نتیجه بخشی مؤثری هم داشته است. میزان ثبت‌نام در انتخابات شوراهای اسلامی در این دور از انتخابات به رکوردی جدید رسید؛ چنان که:
بیش از ۲۹۸ هزار نفر برای شرکت در رقابت‌های انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت‌نام کردند که در قیاس با دوره قبل بیش از ۸ هزار نفر و در مقایسه با دوره چهارم بیش از ۳۲ هزار نفر افزایش یافته است.
ضمن این که بیش از ۸ درصد داوطلبان، از جامعه بانوان کشور بوده‌اند که نسبت به دوره قبل، ۲ درصد و نسبت به دوره قبل تر بیش از ۳ درصد افزایش داشته است.
همین طور استقبال جوانان و تحصیلکردگان و اقلیت‌های مذهبی نسبت به دوره سابق رشد را نشان می‌دهد.
بیش از 70 درصد ثبت‌نام کنندگان میانگین سنی 40 الی 50 سال را داشته‌اند.
 17 درصد ثبت‌نام کنندگان که حدود 43 هزار نفر را شامل می‌شوند از هموطنان اهل سنت هستند.
این دستاوردها که هر کدام ملموس و عینی است حاصل مدیریت هوشمند و عملیاتی ستاد انتخابات کشور تا زمان کنونی بوده و امید بر آن است که روند رو به جلوی ستاد انتخابات کشور در دو میدان اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی تا روز برگزاری انتخابات در 28 خرداد تداوم یافته و شاهد برگزاری انتخاباتی رقابتی و مشارکتی در کشور باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/3/575297/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها