سونامی مرگ در موج کرونای هندی



زهره صفاری/ گستردگی غیرقابل کنترل کرونا در موج دوم این بیماری در هند، بسیاری از بیمارستان‌های ایالت‌های پرجمعیت این کشور را با کمبود اکسیژن و تجهیزات و تخت بیمارستانی روبه‌رو کرده است.
به گزارش «گلوبال تایمز»، ابتلای بیش از 346هزار بیمار در یک روز و مرگ بیش از 2600 نفر در هر 24 ساعت در چند روز گذشته، دادگاه عالی هند را به اعلام وضعیت اضطراری بهداشتی واداشت و دولت را مکلف کرد تا برنامه ملی برای تأمین اکسیژن، تجهیزات، دارو و واکسن را هر چه سریع تر تدوین کرده و جان مردم را نجات دهند. به باور کارشناسان، دولت «نارندا مودی»، نخست‌وزیر این کشور متهم ردیف اول این فاجعه قریب‌الوقوع است، چراکه اقدام دیرهنگام آنها برای کنترل شرایط و صدور مجوز برگزاری تجمعات بزرگ مذهبی و انتخاباتی امسال بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شد در کمتر از دو ماه آمارهای ابتلا از 10 هزار نفر به 300 هزار نفر در روز برسد؛ اعداد و ارقامی که حتی امریکا نیز در اوج دوران شیوع بیماری به آن نرسید. براساس آمار «بی‌بی‌سی»، علاوه بر دهلی، سه ایالت «گجرات»، «اوتار پرادش» و «هاریانا» نیز علاوه بر امکانات، با بحران کمبود اکسیژن دست و پنجه نرم می‌کنند. به نوشته «الجزیره»، تنها در دهلی‌نو آمارها نشان می‌دهد در هر 4 دقیقه یک نفر جان خود را از دست می‌دهد. کادر درمان دهلی معتقدند به دلیل کمبود تخت مراقبت‌های ویژه و اکسیژن، بسیاری از بیماران از آمبولانس‌ها پذیرش نمی‌شوند و 24 تن از بیماران نیز در صف اکسیژن تاکنون جان خود را از دست داده‌اند. در این شرایط «نارندا مودی» که روز جمعه با اعضای کابینه‌اش جلسه‌ای اضطراری برگزار کرد در حالی که سیبل انتقادات فراوانی قرار گرفته است به همه ایالت‌ها دستور دارد تا اقدامات لازم برای مبارزه با احتکار و بازار سیاه را انجام دهند. او همچنین متعهد شد که با تبدیل اکسیژن صنعتی، مشکل کمبود این ماده حیاتی را برطرف کند. اما به باور کارشناسان «ای‌بی‌سی»، فارغ از ناکارآمدی دولت هند در مدیریت این بحران، رفتار عمومی (عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی) و نمونه‌های جهش‌یافته ویروس نیز در بروز این فاجعه انسانی مؤثر بوده‌اند. با این حال بسیاری از رسانه‌های جهانی مانند اکونومیست، نیویورک تایمز و... پاسخ با تعلل «مودی» به این بحران بزرگ را مهمترین دلیل اسفناک شدن موج دوم می‌دانند.
محدودیت‌های پروازی برای هند
چند روز پس از انتشار آمار نگران کننده مبتلایان و قربانیان موج دوم کرونا، انگلیس قوانین جدیدی برای پذیرش گردشگران هندی وضع کرد و تنها ورود شهروندان هندی بریتانیا و ایرلند را با 10 روز قرنطینه اجباری مجاز دانست. کانادا و امارات به مدت 30 روز پروازهای هند را ممنوع کردند. سنگاپور نیز با قوانین سختگیرانه‌ای پذیرای مسافران هندی است.
سکوت غرب و پیشنهاد کمک چین
گرچه به نظر می‌رسید آمارهای نگران‌کننده هند، کشورهای غربی را به واکنش فوری برای حل بحران وادارد اما تنها و سریع‌ترین اقدام آنها محدودیت تبادلات دیپلماتیک و ممنوعیت پرواز بود. از سوی دیگر تحریم‌های امریکایی برای واردات مواد اولیه ساخت واکسن مهمترین نیازی است که هنوز مقامات کاخ سفید به آن واکنش نداشته‌اند. در این میان با وجود تیره و تار بودن روابط میان هند و چین، چشم‌بادامی‌ها برای کمک به حل این بحران به همسایه‌شان چراغ سبز نشان دادند. موضوعی که بسیاری از کارشناسان آن را فرصتی برای برقراری روابط دو کشور دانسته‌اند.
به نوشته «بلومبرگ»، اما در حال حاضر نقش امریکا از دیگر کشورها پررنگ‌تر است. دولت «بایدن» به عنوان تأمین کننده بخش عظیمی از واکسن‌های جهان تنها برای دو کشور کانادا و مکزیک تسهیلات ویژه فراهم کرده، این در حالی است که علاوه بر وضعیت بغرنج هند، همچنان کرونا بیشترین قربانیانش را در برزیل می‌گیرد و بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز با توجه به معلق ماندن فعالیت کارخانه تولید واکسن هند، واکسینه شدن را رؤیایی دور می‌بینند. با این حال دلایل زیادی وجود دارد که دولت بایدن باید به هند نگاه ویژه داشته باشد. نخستین دلیل حجم بالای ابتلا و مرگ در این کشور است. چراکه فقط به‌طور مثال ایالت اوتار پرادش بیش از برزیل جمعیت دارد و ماهاراشترا یکی از بحرانی‌ترین ایالات این روزه هند دو برابر جمعیت آفریقای جنوبی را دارا است. موضوع دوم تعداد کادر درمان هند است که نمی‌توانند پاسخگوی این جمعیت باشد و نکته آخر نیز نقش منحصر به فرد هند در کنترل پاندمی جهانی است چراکه بسیاری از کارخانه‌های تولید واکسن مانند مؤسسه سرم در این کشور فعالیت دارند. در این شرایط امریکا باید به جای سکوت در برابر این بحران، ابتدا تحریم بر کالاهای اساسی این کشور را بردارد و پس از آن در یک اقدام فوری دوزهای ذخیره شده واکسن هایش را در اختیار این کشور قرار دهد. به گفته کارشناسان اگر امریکا بخواهد در همه فرایندهای سیاسی آینده با این کشور و همسایگانش موفق شود، برهه فعلی هند برگ برنده خواهد بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/4/575299/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها