ایران در ایران



همکاری پژوهشگران ایرانی و امریکایی برای حفظ دریاچه ارومیه

تهران - یک تارنمای اخبار علمی امریکا نوشت دانشمندان و مهندسان ایرانی و امریکایی در یک همکاری نادر و برای کمک به برنامه احیای دریاچه ارومیه شاخص‌های سلامت این دریاچه را تعریف کردند.  تارنمای یورک الرت (Eurek Alert) وابسته به انجمن پیشرفت علم امریکا خبر داد که دانشمندان و مهندسان منابع آب ایران و امریکا مشغول همکاری در یک پژوهش علمی برای احیای دریاچه ارومیه هستند. در این همکاری استادانی از دانشگاه‌های تربیت مدرس ایران و دانشگاه ایالتی یوتا با بررسی داده‌های ۴۰ سال اخیر هشت شاخص سلامت دریاچه و اکوسیستم‌های فراوان آن را تعریف کرده‌اند. این یافته‌ها در آخرین شماره نشریه «هیدرولوژی: مطالعات منطقه‌ای» منتشر شده و جزئیات آن در دسترس عموم قرار دارد. براساس یکی از این یافته‌ها، هدف‌گذاری یک سطح آب مشخص الزاماً مشکلات دریاچه را حل نمی‌کند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای مذکور، نتیجه این پژوهش در به‌روزرسانی برنامه یک میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه به‌کار گرفته خواهد شد.

خسارت کشاورزان اصفهانی پرداخت می‌شود
 
اصفهان - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: مطالبات قانونی کشاورزان برای تأمین حقابه پیگیری می‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،  حجت الله غلامی با اشاره به پیگیری مطالبات کشاورزان برای تأمین حقابه گفت: در این زمینه دادستانی با صدور دستور قضایی مانع از اجرای طرح بن - بروجن شده است. حجت الله غلامی افزود: براساس قانون توزیع عادلانه آب، آورده طبیعی رودخانه به اضافه تونل اول کوهرنگ سهم حقابه‌داران و محیط‌ زیست است، ولی به دلیل تکمیل نشدن طرح انتقال آب، بخشی از آب شرب استان و نیاز صنایع از محل حقابه کشاورزان تأمین می‌شود که باید براساس مصوبه شورای آب به آنها خسارت پرداخت شود. وی گفت: در نخستین مصوبه کارگروه ملی مبارزه با کم‌آبی پرداخت ۴۵۰ میلیارد تومان از سوی صنایع برای پرداخت خسارت کشاورزان  یا تکمیل طرح‌های آبی استان تصویب شده است که بخشی از آن پیگیری و وصول شده است. غلامی با بیان اینکه میزان آب پشت سد زاینده‌رود به ۳۷۰ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: سال قبل ۵۳۲ میلیون متر مکعب بوده که این میزان ۳۲ درصد کاهش یافته و میزان بارش‌ها هم نسبت به سال قبل ۲۴ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۳۵ درصد کاهش داشته است.

هرگونه کشت جدید در شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان ممنوع شد
دزفول - مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان از ممنوعیت کشت جدید در شبکه‌های آبیاری دز و کرخه شمالی خبر داد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه آبیاری دز، محسن سعادت‌فر گفت: طبق اعلام سازمان آب و برق خوزستان، به‌دلیل کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری و کاهش حجم منابع آبی ذخیره شده، عقد قرارداد آب محصولات بهاره و تابستانه اراضی تحت پوشش شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان انجام نمی‌شود. وی افزود: آب کشت‌های سبزی که قبلاً در زمستان و بهار کشت شده و کشت‌های دائم از جمله باغ‌ها و گل‌های غیرفصلی از محل صرفه‌جویی در مصرف، تأمین خواهد شد. سعادت‌فر با تأکید بر عدم تأمین آب کشت‌های بدون قرارداد از کشاورزان خواست از کشت محصولات جدید خودداری کنند تا از خسارات بعدی جلوگیری شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/9/575323/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها