از سوی رگولاتوری

جزئیات تخلف اپراتورها در خصوص اختلال«کلاب هاوس»منتشر شد



بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات، اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و مخابرات با تغییر نحوه مسیریابی و تغییر DNS، دسترسی به کلاب‌هاوس را مختل کردند تا این‌طور به نظر برسد که این شبکه اجتماعی دچار اختلال شده است.
به‌گزار ش «ایران» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) که بر اساس مصوبه هیأت وزیران موظف شده بود تخلف اپراتورهای همراه‌اول، ایرانسل و مخابرات برای ایجاد اختلال در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس را بررسی کرده و جزئیات آن را در سایت خود منتشر کند، روز گذشته جزئیات فنی این تخلف را منتشر کرد.
همراه اول؛ با تغییر DNS
بر اساس بیانیه سازمان رگولاتوری، همراه اول با تغییر DNS (خدمات دهندگان نام دامنه) کلاب هاوس را روی اپراتور خود مسدود کرده است. تغییر دیگر انجام شده در روش مسدودسازی است که به جای بازگرداندن آدرس پیوندها اقدام به عدم پاسخ به آدرس سایت مورد نظر کرده است. به نحوی که پاسخی برای درخواست این دامنه‌ها از سوی DNS سرورهای آن شرکت داده نمی‌شود اما با DNS‌های دیگر مانند ۸.۸.۸.۸ پاسخ داده می‌شود و این موضوع حکایت از این دارد که این دامنه روی DNS‌های اپراتور همراه اول مسدود شده است. همچنین در ابتدای اختلال با توجه به وجود DNS Cache احتمالاً ۱۰۰ درصد کاربران با انسداد مواجه نمی‌شدند.
ایرانسل با تغییر در نحوه مسیریابی
در اپراتور ایرانسل مسدودسازی به‌صورت IP در برخی مناطق انجام شده است، به این صورت که ابتدا IP‌های دامنه clubhouseapi.com استخراج شده و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. این اپراتور اقدام به مسدودسازی در برخی مناطق خود کرده و در برخی مناطق دیگر انسداد را حذف کرده است. این انسداد به گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که کاربر احساس می‌کند برنامه کلاب هاوس دچار اختلال است. بعد از برقراری ارتباط بین کاربر و سامانه مرکزی نرم افزار، تجهیزات شبکه اپراتور با درصد بالایی بسته‌های ارتباطی را حذف می‌کند و این کار باعث اختلال شدید می‌شود و پیام رسان مکرراً جهت برقراری مجدد ارتباط، اقدام می‌کند و کاربر پس از طی زمان انتظار طولانی به این نتیجه می‌رسد که ارتباط ممکن نیست.
مخابرات؛ مسدودسازی آدرس IP
در این اپراتور مسدودسازی به‌صورت آدرس IP انجام شده است به این صورت که ابتدای IP‌های دامنه سایت کلاب‌هاوس استخراج شده و سپس روی روتر آن اپراتور مسدود شده است. این انسداد نیز به‌گونه‌ای به‌نظر می‌رسد که کاربر احساس کند برنامه کلاب‌هاوس دچار اختلال شده است.
گفتنی است، ۲۹ فروردین ماه پس از گذشت ۱۰ روز از ایجاد اختلال اولیه در دسترسی به کلاب‌هاوس، وزارت ارتباطات پیشنهادی مبنی بر جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورها برای ایجاد اختلال خودسرانه در این اپلیکیشن به هیأت وزیران ارائه کرد. با گذشت حدود ۵ روز این پیشنهاد به تصویب رسید و ابلاغ شد. درهمین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری تصویب‌نامه موضوع نحوه جریمه ایجاد محدودیت در دسترسی شهروندان و کاربران به خدمات فضای مجازی خارج از روال‌های تعیین شده قانونی توسط کارورها را ابلاغ کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/13/575336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها