قله‌ای که از همه جهات نمایان است


 ندا سیجانی
خبرنگار
مستند بلند «سیاوش در آتش» به‌ کارگردانی و تهیه کنندگی کیوان مهرگان ساخته شد، این مستند 129 دقیقه‌ای که ساخت آن 35 ماه به طول انجامیده، با تمرکز بر زندگی اجتماعی و هنری استاد محمدرضا شجریان، تحولات موسیقی و شعر فارسی را در بستر تاریخ اجتماعی ایران روایت می‌کند و حاصل گردآوری و پژوهش‌های این مستندساز با بیان دیدگاه‌های متخصصان حوزه موسیقی، شعر، جامعه‌شناسی و شاهدان تاریخی زندگی محمدرضا شجریان است.
مهرگان درگفت‌و‌گو با«ایران»هدف از ساخت این اثر را یافتن پرسش‌های شخصی‌اش از راز و رمز «بزرگی» شجریان بیان کرد و افزود: «از یک دوره به بعد استاد محمدرضا شجریان به مهم‌ترین شخصیت تاریخ معاصر برای من تبدیل و این موضوع موجب شد پرسش‌های بسیاری در ذهنم شکل بگیرد؛سؤالاتی که در منابع دیگر پاسخی برای آن نمی‌یافتم.» مهرگان در ادامه گفت: «به‌همین دلیل تصمیم گرفتم به شکل منسجم تر و مشخص تری پاسخ پرسش هایم را پیدا کنم. با بیش از 30 چهره مهم در این مستند صحبت کرده‌ام که البته از این تعداد چند نفر در فیلم حضور ندارند. مهم‌ترین پرسشم این بود که اهمیت تاریخی شجریان از کجا می‌آید؟»
 مهرگان درادامه افزود: «نمی توان اهمیت و تأثیرگذاری آقای شجریان را در یک یا دو جمله بیان کرد، به این دلیل که محمدرضا شجریان دارای شخصیتی چندوجهی و جامع الاطراف است مانند کوه دماوند که از هر‌ سو به آن بنگرید بلندی این قله نمایان است اما برای درک و شناخت بیشترآن نیازاست به این کوه صعود کنید. هرچند من تا پای این قله رفتم. آنچه در این مستند می‌بینید عکسی از پای قله شجریان است.»
 فرم مستند کمی داستانی، مصاحبه محور و آرشیوی است: «کسانی که در جلوی دوربین نشسته‌اند ترکیبی از دوستان استاد، شخصیت‌های ممتاز موسیقی ایرانی، استادان دانشگاه، روزنامه نگاران شناخته شده و مدیران حوزه فرهنگی هستند. تمامی مصاحبه‌ها جنبه تحلیلی دارند و افراد در پاسخ به پرسش‌های مشخص تحلیل خود را همراه با اطلاعات تازه بیان می‌کنند.»
کیوان مهرگان درباره انتخاب نام «سیاوش درآتش» برای مستندش پاسخ داد: «من فکر می‌کنم هر هزار سال یک بار سیاوشی در ایران پیدا می‌شود. آتش‌ها بر سر راهش قرار می‌گیرد، سیاوش معاصرما محمدرضا شجریان بود که آتش‌ها بر سرراهش افروختند اما او با عزت نفس از همه آنها عبور کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7612/15/575357/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها