دیپلمات ها جمعه به وین بر می گردند

گزارش‌های کارگروه‌ها بررسی شد


گروه سیاسی/ جدیدترین نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته با هدف بررسی و جمع‌بندی نتایج نشست‌های کارگروه‌های کارشناسی سه‌گانه در وین برگزار شد. این نشست در ادامه گفت‌و‌گوهای دور جدید ایران و گروه ۱+۴ در چارچوب سه گروه کاری بود که از روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در وین آغاز شده بود و در این چند روز جریان داشت.
هیات‌های دیپلماتیک ایران، آلمان فرانسه، انگلیس، چین و روسیه در حالی عصر دیروز در «گرند هتل» وین گرد هم جمع آمدند که پیشتر و بر اساس نشست قبلی مقرر شده بود علاوه بر تداوم فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای، گروه کارشناسی سومی هم با عنوان گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود.
کارگروه‌ها و کارشناسان طی چند روز گذشته با برگزاری جلسات فشرده به بحث‌و بررسی در‌خصوص متون پرداخته‌اند و در جلسه دیروز به بررسی گزارش‌های کارگروه‌های سه گانه پرداختند. دیپلمات‌ها بعد از این نشست هم برای رایزنی‌های بیشتر با مقامات به کشورهای خود بازگشتند. به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، گفت‌وگوها از جمعه از سر گرفته می شود. گفتنی است با توجه به تصمیم قبلی کمیسیون درخصوص تسریع روند رایزنی‌ها، گفت‌وگوهای این هفته در قالب های دوجانبه یا چندجانبه به شکل فشرده ادامه یافت و طرف‌ها تلاش کردند تا اختلاف نظرات در خصوص متون را به حداقل برسانند. طرفها توافق دارند که در دور آینده گفت‌وگوها باید کار با سرعت و جدیت بیشتری ادامه پیدا کند. هیأت ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همراه با نمایندگانی از وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی در این دور از گفت‌و‌گوها حضور دارند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات بعد از نشست دیروز در توئیتی نوشت که گفت‌وگوها در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما هنوز چالش‌های زیادی باقی مانده است.وی با بیان اینکه هنوز برای شادی کردن زود است افزود؛ دلایلی وجود دارد که می‌توان با احتیاط و اطمینان فزاینده‌ای خوش‌بین بود.
عراقچی و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات در آستانه نشست عصر دیروز کمیسیون مشترک برجام در وین در جلسه‌ای به رایزنی نشستند. در این نشست که قدری به طول انجامید، دو مقام ایران و روسیه ضمن هماهنگی مجدد درباره مواضع خود، بر ضرورت استمرار نزدیکی مواضع دو کشور تأکید کردند. طرف روس نیز بار دیگر بر حمایت خود از توافق هسته‌ای و لزوم رفع تحریم‌های ایران از سوی امریکا، تأکید کرد.
همزمان با گفت‌و‌گوهای وین، «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید هم بر ضرورت همکاری با روسیه، علی‌رغم اختلافات با این کشور تأکید کرد. سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: «برخی حوزه‌ها هم هستند که ما می‌توانیم در‌خصوص آنها با یکدیگر همکاری کنیم مثل تلاش‌های دیپلماتیک مربوط به ایران از طریق گروه ۱+۵.»
در ادامه رایزنی‌های جاری پیرامون برجام، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از گفت‌وگوی غیر‌رسمی میان هیأت‌های کشورهای عضو برجام بجز ایران با هیأت امریکایی در وین خبر داد. «اولیانوف» در این خصوص در توئیتی نوشت: مشارکت‌کنندگان در برجام امروز رایزنی‌های غیررسمی با هیأت امریکایی حاضر در گفت‌وگوهای وین درباره احیای کامل توافق هسته‌ای داشتند. او در ادامه تأکید کرد که این گفت‌وگوها بدون حضور هیأت ایرانی بوده است.
رایزنی‌های فشرده بین هیأت ایرانی و طرف‌های برجام برای تفاهم بر سر احیای کامل این توافق و رفع تحریم‌ها در حالی است که به گزارش ایسنا شمار معدودی از عناصر وابسته به گروهک منافقین و یا سلطنت‌طلب که از چندین روز قبل اقدام به برپایی چادری در مقابل درب ورودی هتل محل برگزاری مذاکرات کرده‌اند، به تحرکات ایذایی خود از طریق فحاشی علیه تیم مذاکره کننده و اعضای تیم ادامه می‌دهند.
این افراد با ناسزاگویی علیه تیم مذاکره‌کننده و توزیع نوشته‌هایی بین عابران خواستار توقف مذاکرات و لغو کامل برجام از سوی کشورهای اروپایی هستند. پلیس اتریش حفاظت کامل از محل مذاکره و هیأت‌های مذاکره‌کننده را به عهده داشته و اجازه نزدیک شدن این افراد را نمی‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7618/2/575976/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها