صالحی خطاب به منتقدان دولت:

نقد باید منصفانه باشد


رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به منتقدانی که بی‌توجه به واقعیات انگشت اتهام مسئولیت شرایط اقتصادی موجود را به‌سمت دولت می‌گیرند، گفت:«فرض کنید دولت هیچ نقصی نداشته باشد، اما وقتی روابط بانکی با دنیا ندارد، چگونه می‌خواهد اوضاع را اداره کند؟»
به گزارش انتخاب، علی اکبر صالحی که در اتاق گفت‌و‌گوی این سایت خبری در «کلاب هاوس» درباره دستاوردهای برجام و شرایط کشور قبل از توافق هسته‌ای سخن می‌گفت، خروج ترامپ از برجام را دلیل قطعی شرایط سخت موجود دانست و افزود: «طوری صحبت می‌شود که گویی قبل از برجام گل و بلبل بوده و برجام آمده همه شرایط را بهم ریخته؛ عزیزان فراموش نکنید، من آن موقع وزارت خارجه بودم؛ با بانک مرکزی گرفتار بودیم که از کجا و چطوری دلار بیاوریم، با چه بدبختی هایی؛ آن زمان، پنج کشتی از عمان برای صادرات نفت به‌صورت اجاره به شرط تملیک گرفته بودیم. وقتی به تحریم‌ها خوردیم، دیگر نمی‌توانستیم به خاطر قطعنامه ۱۹۲۹ کشتی‌هایمان را عبور دهیم، بنابراین آمدیم با عمانی‌ها صحبت کردیم که کشتی هایتان را پس بگیرید. چرا؟ چون دیگر نمی‌توانستند کشتی‌های تجاری و نفتکشمان خیلی عبور و مرور کنند. از طرف دیگر، کشتی‌های بزرگ در امارات پهلو می‌گرفتند، آن وقت با لنج باید اجناس را وارد کشور می کردیم؛ شرایط این‌طور بود.»
صالحی با بیان اینکه برجام و مذاکره برای رفع تحریم‌های فلج کننده و لغو قطعنامه‌های ذیل فصل 7 سازمان ملل بود، برجام را دستاورد بزرگ و باارزش روحانی دانست و خطاب به منتقدان گفت: «چرا تیر را به پای خودمان شلیک می‌کنیم؟ چرا همصدا با اسرائیل برجام را می‌کوبید؟ 1+5 که دکتر جلیلی مذاکره می‌کردند، چطور مذاکره می‌کردند؟ مثلاً هیچی واگذار نکنند، اما همه چیز بگیرند؛ این ایده آل برای همه است؛ مگر ما مخالف این هستیم؟ قطعاً نه؛ اما چرا 5 سال مذاکره ایشان طول کشید؟»
صالحی درباره امکان مذاکره با امریکا در حوزه‌های دیگر با بیان اینکه مشکل، دیوار بلند بی‌اعتمادی بین دو کشور است و امریکا و ایران هر کدام دلایل خاص خود را دارند، افزود: «برچیدن این دیوار بی‌اعتمادی را نمی‌توانیم از مسائل سیاسی شروع کنیم برای برداشتن این دیوار؛ می‌شود از مسائل اجتماعی و... شروع کرد؛ اگر بسترسازی ایجاد شود، راه باز می‌شود». او سپس با یادآوری مذاکرات ایران و امریکا در عمان گفت: «از رهبری اجازه گرفتیم مذاکره با امریکا را از طریق عمان انجام دهیم؛ در زمان انتخابات امریکا، تیم اوباما دنبال برگ برنده بود، آقای دکتر احمدی‌نژاد که مکلف شده بودند مذاکرات
«ترک 2» و 1+5 را مدیریت کنند، اما ایشان استنکاف کردند، لاجرم ما مجبور بودیم با آقای جلیلی هماهنگ باشیم، برای همین با دست‌انداز روبه‌رو شدیم و یک سال طلایی را از دست دادیم. اما نتیجه مذاکره با امریکا در عمان این شد که امریکایی‌ها پذیرفتند حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند».
او در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با بیان اینکه «این چه حرفی است که می‌گویید ظریف برجام را نخوانده، افزود: «من به آقای ظریف می‌گویم در برابر حملات، عصبانی نشوید. هرچند نقدها باید برادرانه و منصفانه باشد؛ نقد متقن و مستند باید باشد».




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7618/2/575977/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها