توجه به فعالیت‌های اقتصادی در وزارت امور خارجه




اولین نشست وبیناری «سید رسول مهاجر» معاون دیپلماسی اقتصادی با رؤسای نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌های سراسر کشور برگزار شد. تلاش برای تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها»، تقویت تجارت خارجی و صادرات استان‌ها و همچنین تدوین برنامه‌های اقتصادی دفاتر وزارت امور خارجه طی سال ۱۴۰۰، مهمترین مباحث مطروحه در این نشست بود. به گزارش ایرنا سید رسول مهاجر، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این نشست تأکید کرد: فعالیت‌های اقتصادی در وزارت امور خارجه اهمیت یافته و میزان نقش‌آفرینی اقتصادی دفاتر استانی و نیز سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بیش از پیش تعیین‌کننده شده است. به گفته وی، تعامل نزدیک رؤسای دفاتر استانی با مقامات اقتصادی استان در بخش‌های دولتی و خصوصی و برقراری ارتباط مؤثر با اتاق‌های بازرگانی و تجار موفق کاملاً ضروری است و نقش بارزی در شناسایی و کاهش مشکلات شرکت‌های مختلف در سطح استانی خواهد داشت. مهاجر در این نشست تشکیل وبینارهای متعدد بین مقام‌های رسمی استانی و نیز اتاق بازرگانی و شرکت‌های خصوصی و تجار با مقامات رسمی و خصوصی کشورهای خارجی و سفارتخانه‌های ایران در خارج را اقدامی بسیار مهم دانست که طی سال گذشته در پرتو همه‌گیری کرونا با همت وزارت امور خارجه در اکثر کشورهای جهان و خصوصاً همسایگان صورت گرفت و تداوم این شیوه خصوصاً در شرایط کنونی کرونا می‌تواند مورد توجه باشد.
اگر از لیست سیاه FATF خارج نشویم، برداشته شدن تحریم‌ها نفعی ندارد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین یک روز پیشتر در گفت‌و‌گو با ایرنا با تأکید بر اینکه FATF یک اقدام ضروری برای مراودات بانکی ما است، گفته بود: اگر ما نتوانیم از لیست سیاه خارج شویم، در صورتی که تحریم‌ها هم برداشته شوند، نمی‌توانیم از منفعت لغو تحریم‌ها برخوردار شویم. FATF کاری به حساب‌های شخصی کشورها ندارد. نگرانی از اینکه حساب‌های کشور رصد می‌شوند، بی‌اساس است. ایران در تدوین کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی نقش داشته و جزو کنوانسیون‌های سازمان ملل هست.
وی افزوده بود: برخلاف تصوری است که فکر می‌کنند اگر عضو FATF شویم، نظارت‌ها بر ما بیشتر می‌شود، اکنون که در لیست سیاه هستیم، نظارت بر ما بسیار بیشتر شده و برای ایرانیان خارج از کشور نیز محدودیت‌های زیادی ایجاد شده است.
به گفته مهاجر اینکه می‌گویند چین به FATF اعتقادی ندارد، این عبارت اصلاً درست نیست و از قضا به همین خاطر، حساب‌های بانکی ما در چین با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است. اگر از لیست سیاه FATF خارج نشویم، خودمان به دست خودمان هزینه امریکا برای تحریم‌های ظالمانه را کم کرده‌ایم. یعنی امریکا برای فشار به ایران نیاز به فشار به یک بانک چینی یا روسی هم ندارد و بانک‌های دنیا که فارغ از تحریم‌ها به ضوابط FATF عامل هستند، فشار بیشتری را به ما وارد می‌کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7618/2/575979/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها