معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پاسخ به نگرانی ناشران از وضعیت کاغذ عنوان کرد

نیاز کاغذ برای چند ماه برطرف می‌شود




گروه فرهنگی  / طی چند ماه اخیر عمده نگرانی ناشران چگونگی تأمین کاغذ دولتی مورد نیاز نشر بوده؛ بویژه که چندی است احتمال برگزاری دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب هم قوت گرفته است. در همین رابطه معاون فرهنگی وزیر ارشاد از ترخیص‌ شدن محموله‌ای خبر داده که قادر به تأمین نیاز دو-سه‌ ماهه صنعت نشر خواهد بود.
محسن جوادی همچنین از تلاش‌ دولت برای رفع همیشگی مسأله کاغذ در کشور هم خبر داده، او در گفت‌وگویی با ایبنا که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید درباره تلاش‌های وزارت ارشاد برای حل بحران تأمین کاغذ گفت:«سال 1398 با توجه به شرایط دولت در تأمین ارز، تحریم‌های اقتصادی همچنین اجرای سیاست کلی مبتنی بر کاهش وابستگی به حمایت‌های ارزی دولت و به‌تبع آن شکل‌گیری جریان تعادل در بازار، نزدیک به 15 میلیارد، ارز 4200 تومانی برای تهیه کالا‌های ضروری تخصیص پیدا کرد؛ اما در ادامه تصمیم براین شد، این میزان به حداقل برسد.»
معاون فرهنگی وزیر ارشاد ادامه داد:«در سال 1399 نیمی از کالا‌‌های مشمول از فهرست دریافت‌کننده ارز حذف و کاغذ به گروه دو کالایی منتقل شد. این تصمیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با دو مشکل مواجه کرد؛ نخست اینکه جریان واردات کاغذ خریداری‌ شده و حتی بار موجود در گمرک، به‌دلیل ضرورت تغییر تعرفه و پرداخت مابه‌التفاوت با توجه به اینکه با ارز دولتی وارد شده بودند متوقف شد.»
البته به گفته جوادی این مشکل درنهایت با تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برطرف و کاغذ‌های خریداری‌ شده با ارز دولتی وارد سیستم توزیع کشور شد. وی تصریح کرد:«بخش دیگر مسأله تأمین کاغذ، مربوط به مشکلات بانکی وارد‌کنندگان بود که چندان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرتبط نمی‌شد. این مسائل جریان توزیع کاغذ، حتی کاغذ دولتی وارد شده را متوقف کرد. بخشی از این مشکل حل‌شده و امید‌واریم مشکلات باقی‌مانده، هفته جاری یا هفته آینده برطرف شود. با آزاد شدن و توزیع این کاغذ‌ها که رقم قابل‌توجهی است، خبر خوشی برای بازار کاغذ خواهد بود.» جوادی درباره میزان کاغذی که در انتظار ترخیص است گفت:«رقم قابل‌ توجهی است و امیدواریم نیاز دو‌-سه ماه آینده بازار کاغذ را تأمین کند. در سال 1399 ارز کاغذ تخصیص پیدا نکرد و از باقی‌مانده ارز سال 1398 استفاده شد. مسئولان شرایط فعلی را درک می‌کنند، کاغذ به‌عنوان یک موضوع استراتژیک مطرح است و کمبود آن به بازار کتاب و مطبوعات آسیب وارد می‌کند.»
به‌گفته معاون فرهنگی ایجاد تغییر در سیستم، با توجه به تصمیم اتخاذ شده حذف کاغذ از فهرست کالا‌های گروه یک آسان نیست؛ وی ادامه داد:«نگرانی دولت از این بابت است که اگر گشایشی درباره کاغذ حاصل شود، شاید بخش‌های دیگر نیز توقع این گشایش را داشته باشند. دولت با درک اهمیت موضوع، در تلاش و پیگیر یافتن راه‌حلی است تا بدون این آسیب، مسأله تأمین کاغذ را بر‌طرف کند.»
او خاطرنشان کرد:«امید‌واریم با آزاد شدن کاغذ باقی‌مانده در گمرک و انتشار خبر‌ خوشی که درباره کاغذ اتخاذ می‌شود، شاهد ایجاد تعادل در بازار باشیم. بخشی از افزایش قیمت کاغذ در کشور متأثر از افزایش قیمت جهانی است، تأکید می‌کنم تنها بخشی از افزایش قیمت. موضوع دشواری تأمین ارز نیمایی برای فعالان اقتصادی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد، اگر حمایتی صورت بگیرد به بازار کاغذ کمک می‌شود.»
جوادی درباره نمایشگاه کتاب تهران نیز گفت:«معتقدم حتی اگر شدت شیوع ویروس کاهش پیدا کند، به‌دلیل نگرانی‌هایی که حتی بعد از واکسیناسیون وجود دارد، بعید است امکان حضور جمع قابل‌توجهی در نمایشگاه کتاب باشد؛ بنابراین ترجیح معاونت امور فرهنگی برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. با توجه به تداوم شیوع کرونا و اقدام برخی کشور‌‌ها از‌جمله ایتالیا در برگزاری نمایشگاه بولونیا، شاید نمایشگاه پیش‌رو را با عنوان «سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» برگزار کنیم.»
وی در پایان تأکید کرد:«در جریان تصمیم‌گیری برای برگزاری نمایشگاه کتاب، به دو گروه صنف ناشران و کتابفروشان توجه داریم. نباید به شیوه‌ای حرکت کرد که کتابفروشان آسیب ببینند و درخطر حذف قرار بگیرند، بلکه باید به تعادلی برسیم تا کتابفروشان نیز تقویت شوند. نمایشگاه جایگزین کتابفروشی‌ها که به‌عنوان پاتوق‌های فرهنگی می‌شناسیم، نیست. درباره زمان قطعی برگزاری نمایشگاه نیز امیدوارم در تابستان این امکان فراهم شود. فکر‌های جدی‌تری نیز برای کتابفروشان داریم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7618/15/576007/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها