چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام پایان یافت

عراقچی: همه طرف ها برای احیای برجام جدیت دارند


گروه سیاسی/ چهارمین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز گذشته در «گراند هتل» وین با قرار بر سر تداوم رایزنی‌های کارشناسی و فنی و کار روی متون پیش‌نویس انجام شد.به گزارش ایسنا، همه مقام‌های طرف توافق هسته‌ای در جریان این نشست یک‌بار دیگر بر جدیت خود برای دستیابی به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.
شرکت کنندگان در این دور از مذاکرات با حضور هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان و مقام‌های دیپلماتیک کشورهای 1+4 به ریاست جلسه «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا درباره چشم‌انداز بازگشت احتمالی امریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق از سوی همه کشورهای طرف مقابل بحث و گفت‌و‌گو کردند.
گزارش عراقچی از نشست دیروز
رئیس هیأت مذاکره کننده ایران بعد از نشست دیروز با بیان اینکه همه طرف‌ها برای رسیدن به یک راه حل جدیت دارند، گفت: اخباری که از سمت امریکایی‌ها به ما منتقل می‌شود، این است که آنها هم برای بازگشت به برجام جدیت دارند و تاکنون برای رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند که البته از نظر ما هنوز کامل نیست و به همین دلیل مذاکرات تا وقتی که ما به همه خواسته‌های خود در این زمینه برسیم؛ ادامه می‌یابد. به گزارش ایرنا، عراقچی افزود: انتخابات امر مهمی در کشور است ولی به این موضوع هیچ ارتباطی ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می‌شود، اهداف ملی داشته و امنیت منافع ملی را در نظر دارد. ما صرفاً در راستای خطوط تعیین شده‌ای که از مواضع قطعی نظام است،  برای تأمین منافع کشور و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت می‌کنیم.  وی درباره دور بعدی برگزاری مذاکرات هم گفت: مذاکرات تعطیلی و آخر هفته ندارد و در سطح کارگروه‌ها مذاکرات ادامه پیدا می‌کند، کارشناسان ما که کار خود را از بعدازظهر شروع کرده‌اند؛  اگر لازم باشد شبانه‌روز کار خواهند کرد.هر زمانی که نیاز باشد برای جمع‌بندی، حل مشکلات آنها یا به هر دلیل دیگری، کمیسیون مشترک دوباره تشکیل جلسه خواهد داد.
«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با اعلام اینکه کمیسیون مشترک برجام در نشست امروز(دیروز)، دور جدیدی از گفت‌وگوها برای احیای کامل توافق هسته‌ای را آغاز کرد، در این باره در صفحه توئیتر خود توضیح داد: «مشارکت‌کنندگان توافق کردند تا روند مذاکرات را تقویت کنند. بنظر می‌رسد هیأت‌ها برای باقی‌ماندن در وین به هر میزانی که نیاز باشد، تا رسیدن به هدف خود، آماده هستند.»
پیش از این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای میان عراقچی و مورا برگزار شد. عراقچی که پنجشنبه گذشته برای شرکت در دور چهارم مذاکرات برجام، راهی اتریش شده بود در دیدار با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولویت اول در مذاکرات را تأمین منافع ملت ایران اعلام کرد.
او گفت: «کار سختی را در پیش داریم و امیدواریم که بتوانیم در زمان کوتاه تری به سرانجام برسانیم ولی بحث زمان برای ما اولویت ثانویه دارد و اولویت اول دقت است برروی تأمین منافع ملت ایران و تأمین مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران که بارها بیان شده است.»
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم در گفت‌و‌گو با شبکه NBC امریکا فضای مذاکرات وین را مثبت توصیف کرد و گفت که اگرچه پیشرفت‌ها احتمالاً ناکافی بوده اما پیشرفت‌ها به اندازه‌ای بوده که هم‌اکنون مرحله تنظیم پیش‌نویس و مفاهمه بین تمام طرف‌ها آغاز شده است. او افزود: «روند کار سریع نیست. با توجه به اینکه اختلافاتی پیرامون موضوعاتی وجود دارد این نکته مهم است که واشنگتن باید بداند که گفت‌وگوهای وین برای دور جدیدی از بده بستان یا چانه‌زنی و مذاکره نیست. تمامی بده‌بستان‌ها و چانه‌زنی‌ها در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت ما هم‌اکنون در وین دور هم جمع شده‌ایم تا بر این موضوع متمرکز شویم که چگونه امریکا می‌تواند به پایبندی کامل به توافق برگردد و طرح «پایبندی در برابر پایبندی» اجرایی شود.» حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری هم در آستانه دور جدید مذاکرات در توئیتی نوشت: «توافق در برجام در دسترس است اما تنازل از برجام در دستور نیست.» جلسات اخیر کمیسیون مشترک برجام با هدف احیای توافق هسته‌ای از طریق لغو تحریم‌های امریکا علیه ایران و بازگشت دوجانبه امریکا و ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای، از ۱۳ فروردین امسال آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
در حالی که برخی از رسانه‌ها مدعی به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین شده بودند، نماینده روسیه در مذاکرات با نادرست خواندن برخی اظهار نظرها مبنی بر فروپاشی مذاکرات احیای برجام در وین، تأکید کرد در واقعیت این گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.
امریکا: رسیدن به توافق در چند هفته آینده محتمل است
مقام‌های امریکا در آستانه مذاکرات تأیید کرده‌اند که دستیابی به مذاکرات در چند هفته آینده امکانپذیر است. «جالینا پورتر» معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اعلام خبر بازگشت تیم مذاکره‌کننده این کشور به وین برای از سرگیری گفت‌وگوهای احیای برجام، گفت واشنگتن از بازگشت متقابل به تعهدات استقبال می‌کند.
در همین حال یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا، در آستانه این دور از مذاکرات که می‌تواند دور نهایی مذاکرات قبل از توافق باشد، گفت ایالات متحده و ایران می‌توانند ظرف چند هفته به پایبندی توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردند.
روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، این وضعیت را خوشبینانه‌ترین سیگنال دولت بایدن دانسته که می‌گوید بازگشت امریکایی‌ها به توافق بین ایران و قدرت‌های جهانی در دسترس است.
این مقام ارشد دستیابی به توافق را قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط ژوئن هم ممکن و هم قابل انجام دانست. او گفت این توافق به طور بالقوه می‌تواند در این دوره از مذاکرات که از روز جمعه در وین آغاز می‌شود، انجام شود.
استقبال امریکا از مذاکرات وین در حالی است که خبرگزاری رویترز هم با نقل قول از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد که واشنگتن یک پیشنهاد جامع را مطرح کرده است که شامل برداشتن تحریم‌ها در بخش‌های کلیدی مثل نفت، گاز و بانکداری است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/3/576346/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها