دعوت انجمن متخصصان ایران از علی لاریجانی


گروه سیاسی/ تحولات انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم زیر سایه سنگین ابلاغیه جدید شورای نگهبان به مسیر خود ادامه می‌دهد. گرچه شروط جدید شورا در صورت اصرار و به شرط استثناناپذیری منجر به حذف پیش از ثبت‌نام تعداد قابل توجهی از گزینه‌های جدی کاندیداتوری خواهد شد با این حال جریانات سیاسی همچنان در مسیری حرکت می‌کنند که تا پیش از این ابلاغیه طی می‌کردند.
بحث محوری اصولگرایان جبهه‌های مختلف همچنان آمدن یا نیامدن سید ابراهیم رئیسی است که بر اساس شواهد و اخبار به اذن و نظر رهبری نظام پیوند خورده است. به گزارش برنا، غلامرضا مصباحی مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز در این باره گفته: رئیسی منتظر اذن رهبری است و اگر از ناحیه رهبری مخالفتی نباشد مانعی برای حضور در انتخابات 1400 ندارد . به‌گفته او اغلب دیگر کاندیداهای اصولگرا ثبت‌نامشان را به عدم ثبت‌نام رئیسی منوط کرده‌اند و در وضعیت نیامدن او «بعید است اجماع در حد آقای رئیسی روی گزینه‌های دیگر پدید آید.»
محمد جواد محمدی، عضو شورای وحدت اصولگرایان هم گفت: پس از دیدار برخی اعضای این شورا در هفته‌های گذشته و مذاکره و رایزنی، آخرین قرائن و شواهد نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد رئیسی به عرصه انتخابات ۱۴۰۰ وارد می‌شود.
به‌گزارش خبرآنلاین، محسن رضایی با انتشار عکسی در توئیتر از جلسه انتخاباتی اش با رستم قاسمی و سعید محمد خبر داد و در توجیه رایزنی انتخاباتی اش با سرداران سپاه نوشت: «در نگرش اسلامی ایران به مدیریت، داوطلبی برای مسئولیت با تلاش برای کسب قدرت کاملاً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه‌ای، قرار است برادرانه و همه باهم ایران را بسازیم.»
ظریف همچنان گزینه اول اصلاح‌طلبان
موضع‌گیری فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم نشان می‌دهد که گرچه این جریان انتخاب کاندیدای نهایی خود را به روند رأی‌گیری اعضا و نتیجه نظرسنجی مردمی منوط کرده اما تا این لحظه محمدجواد ظریف حامیان بیشتری دارد اگر چه ظریف نیز گزینه‌ای است که تا این لحظه هیچ تأییدی بر حضورش در انتخابات 1400 نگذاشته است.
محمود صادقی عضو جبهه اصلاحات ایران در این باره گفته: «ظریف نه قبل از قضایای اخیر و نه بعد از آن چیزی اعلام نکرد و در خصوص آمادگی و تمایل او برای کاندیدا شدن هنوز شک و تردید وجود دارد اما اگر حاضر به حضور در انتخابات شود یکی از گزینه‌هایی است که مجموعه می‌تواند روی او به اجماع برسد.»او چالش پیش روی اصلاح‌طلبان را این‌گونه توصیف کرده که«کاندیداهایی که امکان عبور از فیلتر شورای نگهبان را دارند شانس کمتری برای جلب اعتماد مردم دارند.»
دعوت از لاریجانی
روز گذشته نخستین دعوت نامه رسمی برای کاندیداتوری علی لاریجانی نیز رسانه‌ای شد. چهره میانه رویی که تا این لحظه در میان گزینه‌های اصولگرایان مطرح نبوده و اصلاح‌طلبان هم با شعار ضرورت حضور فارغ از کاندیدای نیابتی درباره او بحث نکرده‌اند از سوی انجمن متخصصان ایران به کاندیداتوری دعوت شد. آنها در دعوتنامه خود تأکید کرده‌اند که این دعوت را با اعتقاد به «اهمیت انتخابات ریاست جمهورى فرارو و ضرورت اتخاذ دیپلماسى فعال ایران در عرصه هاى بین‌المللى» و نقش داشتن لاریجانی در «مدیریت کلان نظام تدبیر ملى» و با اشاره به شرایط حساس کشور نوشتند برای اهدافی همچون مقابله با «انسداد در مراودات مالی در روابط بین دولی»، «فراگیرشدن فقر عمومی وتنزل شاخص‌های رفاه اجتماعی»، «گسترش آسیب‌های اجتماعی از نظام یارانه غیرکارآمد»، «فقدان انگیزه در نسل جوان نسبت به آینده نگری» و برای «بسط وتوسعه آزادی‌های اساسی ملت مصرح در قانون» انجام داده‌اند.
نقدی بر پوپولیسم انتخاباتی
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات هم که احتمال کاندیداتوری‌اش برای ریاست جمهوری با اما و اگر ابلاغیه فراقانونی شورای نگهبان مواجه شده در سومین یادداشت انتخابی خود نوشت: «همواره کاندیداها با صدایی رسا فریاد می‌زنند که دارای برنامه هستند. برنامه‌ای که رنگِ آبادانی خواهد زد به تمام مشکلات! اما آنچه به‌عنوان برنامه از آن یاد می‌کنند بیش از هر چیز، فهرست درهمی از آرزوهایشان برای آینده‌ کشور است.» آذری جهرمی با اشاره به اینکه برخی از این آرزوها و برنامه‌ها با یکدیگر در تعارضند، افزود: «نمی‌توان به کشاورزان وعده بازگشت به سطح زیر کشت سابقشان را در کوتاه مدت داد و همزمان برای حفاظت از منابع آبی کشور برنامه داشت یا زمانی که شخصی ادعای تقویت قدرت پولی کشور را دارد باید این واقعیت را بپذیرد که این کاهش، منجر به کاهش قیمت کالاهای خارجی در مقایسه با محصولات تولید داخل خواهد شد و این یعنی کاهش مزیت رقابتی محصولات داخلی. پس احتمالاً همزمان باید این قانون نانوشته را خواند که واردات نیز افزایش خواهد یافت.» او با اشاره به مثال‌های دیگری در این‌باره نسبت به پوپولیسم انتخاباتی هشدار داد و افزود: «زمانی‌که فردی آرزوهای متناقض و بدون اولویتش را توی «کشکول آرزوها» می‌ریزد و آن را به‌عنوان برنامه انتخاباتی معرفی می‌کند؛ یا نمی‌داند برنامه چیست یا آنچنان دلباخته رئیس‌جمهوری شدن است که حاضر است سبدی از آرزوهای درهم و دروغ را رنگ و لعاب دهد و به مردم بفروشد و این همان پوپولیسم انتخاباتی است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/3/576347/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها