منابع آگاه «پرس تی وی» به کمک دلالان ارز آمدند

واعظی: رفع کامل تحریم‌های برجامی دور از دسترس نیست


گروه سیاسی/ اخبار شبکه «پرس‌تی‌وی» درباره مذاکرات وین برای نهمین بار تکذیب شد. روز پنجشنبه این شبکه تلویزیونی در خبری فوری مدعی شد که امریکا و اروپا خواستار تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید ایران شده‌‌اند و این موضوع می‌تواند به شکست مذاکرات منجر شود. کمتر از 24 ساعت پس از انتشار این خبر، رئیس دفتر رئیس جمهوری، معاون ارتباطات دفتر روحانی، سخنگوی وزارت امور خارجه و یک منبع آگاه در شورای اطلاع‌رسانی دولت این خبر را تکذیب کرده‌اند. پیشتر در اول اردیبشهت‌ماه انتشار پیاپی اخبار کذب از مذاکرات وین توسط این شبکه برون مرزی صداوسیما باعث انتقاد شدید عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی شده بود. عراقچی در آن روز نوشت: «من نمی‌دانم منبع آگاه پرس‌تی‌وی در وین کیست ولی او قطعاً آگاه نیست.» دو روز بعد یعنی سوم اردیبهشت‌ماه نیز وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه‌ای رسمی شبکه پرس‌تی‌وی را به «انتشار اخبار تحریف‌شده و مجعول» و «تخریب» مذاکره‌کنندگان متهم کرد.
اولین واکنش به جدیدترین خبر‌سازی «پرس‌تی‌وی» از مذاکرات وین همان روز پنجشنبه و توسط سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه انجام شد. خطیب‌زاده گفت اگر این خبر درباره خواست امریکا و اروپا از ایران برای تخریب سانتریفیوژهای نسل جدید صحت می‌داشت، مذاکرات وین توقف می‌شد. همان روز پنجشنبه هم یک منبع آگاه در شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌و‌گو با «ایسنا» خبرسازی جدید یک شبکه برون‌مرزی درباره مذاکرات وین را تکذیب کرد. این منبع آگاه گفت: «متأسفانه این شبکه تلویزیونی برون مرزی بر خلاف صبغه حرفه‌ای خود، اعتبار سخت‌یافته خود در فضای خبری بین‌المللی را خرج برخی منافع و مطامع جناحی داخلی کرده و مدیران این رسانه، آن را به ارگان مخالفان داخلی رفع تحریم‌ها تبدیل کرده‌اند.» علیرضا معزی معاون ارتباطات دفتر روحانی هم در واکنش به این اقدام پرس‌تی‌وی در توئیتی نوشته که «این بار منبع آگاه به کمک دلالان ارز آمد. منبع آگاه، صدای رسای همه دلواپسان مذاکرات وین است». اشاره معزی به تغییر در روند کاهشی قیمت ارز بعد از انتشار خبر «پرس‌تی‌وی» است. در پایان هفته گذشته نرخ ارز در کشور روندی رو به نزول پیدا کرده بود اما این روند روز پنجشنبه و بلافاصله بعد از انتشار خبر یاد شده، معکوس شد و دوباره سیر صعودی به خود گرفت.
اما شامگاه پنجشنبه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در گفت‌و‌گویی با «ایرنا» به سختی از اقدام «پرس تی وی» انتقاد کرد و خبر داد که «خوشبختانه گفت‌و‌گوها در چارچوب ترسیم شده نظام در حال پیگیری است و براساس گزارشات واصله، پیشرفت‌هایی در زمینه رفع تحریم‌های مرتبط با برجام صورت گرفته است.» واعظی توضیح داد که بر خلاف خبر منتشر شده توسط این شبکه وابسته به صداوسیما «ادعای بروز اختلاف‌نظرهایی که منجر به اختلال در روند کلی مذاکرات شود، صحت ندارد.» واعظی درباره گزارش پرس تی وی گفت: «در روزهای گذشته و متأثر از جو مثبت مذاکرات وین، بازار ارز روندی نزولی را طی می‌کرد که متأسفانه با خبرسازی دروغ یک رسانه رسمی، امروز این روند دچار اختلال شد. لذا خبرسازان باید بدانند که اقدامات غیرمسئولانه و جناحی آنها علامت‌های اشتباهی به افکار عمومی و فضای اقتصادی کشور می‌فرستد و این حرکت در چارچوب رقابت‌های جناحی مرسوم قابل ارزیابی و تفسیر نیست.» وی افزود: «آنچه در این شرایط مهم باید در دستور کار قرار بگیرد، منافع ملی است و اگر حتی گروهی با برجام مخالفند هم نباید با خبرسازی موجب تضعیف تیم مذاکره کننده شوند.» واعظی در پایان همه فعالان سیاسی و رسانه‌ها را به وحدت و انسجام دعوت کرد و گفت: «با روندی که مذاکرات وین طی می‌کند، همان‌طور که رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت تأکید داشتند، با وحدت و وفاق ملی، بدون تردید رفع کامل تحریم‌های برجامی دور از دسترس نیست و همه باید در همین مسیر گام برداریم.» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان اینکه «با ارزیابی‌های انجام شده از مذاکرات در هفته‌های قبل می‌توان به دورنمای رفع تحریم‌ها امیدوار بود»، خاطرنشان کرد: «با روند فعلی پیش‌بینی ما این است که با مهارت و توانمندی تیم مذاکره‌کننده ایران ان‌شاءالله رفع تحریم‌ها – با رعایت خطوط قرمز و چارچوب‌های ابلاغی مراجع عالی تصمیم‌سازی کشور- دور از دسترس نخواهد بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/3/576348/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها