دفاع کدخدایی از مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان



گروه سیاسی/ سخنگوی شورای نگهبان با همه انتقاداتی که در این دو سه روز به مصوبه این نهاد در مورد انتخابات ریاست جمهوری شده که به گفته اعضای آن وضعیت ثبت نام نامزدها را ساماندهی کرده است به دفاع از آن پرداخت.
روز چهارشنبه هادی طحان نظیف از اعضای حقوقدان شورای نگهبان اعلام کرد که بر اساس ابلاغیه جدید این شورا، داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید «در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند»، «حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند»، «سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده داشته باشند.» این ابلاغیه همچنین تأکید دارد که «وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند» و «تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارائه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.» این ابلاغیه برخی گزینه‌های احتمالی حضور در انتخابات ریاست جمهوری را حتی از ثبت نام برای انتخابات بازمی‌دارد. دیروز سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به انتقادات از این مصوبه، گفت که  شورا بر اساس اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته عمل و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین و اعلام کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی درباره مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط نامزدهای انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: شورا بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسیده و اختیاراتی که بر طبق قانون اساسی داشته عمل کرده و شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تعیین و اعلام کرده است.
چتر نظارت شورا بر سر مناظرات کاندیداها
دیروز البته طحان نظیف یک خبر دیگر هم داد و اینکه شورای نگهبان در روزهای برگزاری مناظره هم  نظارت استصوابی اعمال خواهد کرد. به گفته طحان نظیف، اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. او در گفت‌وگو با ایرنا همچنین درباره اینکه آیا تعداد تأیید صلاحیت شده‌های شورای نگهبان از الان مشخص است، گفت: در جلسه شورا هیچ زمانی درباره تعداد صحبت نمی‌کنیم. انتخابات عرصه خودنمایی و بازی با احساسات مردم نیست که هرکس در خود مختصر توانی را ببیند بیاید و مثلاً یک هیجانی را ایجاد کند. انتخابات یک عرصه کاملاً معقول و منطقی است و قرار است اتفاق مهمی برای چهار سال آینده سرنوشت کشور در آن رقم بخورد. بنابراین کسانی که شرایط آن را دارند و ‌توان اجماع‌سازی و توان اداره کشور را دارند و می‌توانند در اداره کشور مؤثر واقع شوند همیشه عدد آنها مشخص است و شورا به آن رسیده است. از این حیث شما می‌بینید در هر دوره تعداد داوطلبان نهایی با ادوار دیگر متفاوت بوده است اما شخصاً فکر نمی‌کنم در این دوره نیز تفاوت چندانی با ادوار قبلی داشته باشیم و انبوهی ۴۰ تا ۵۰ نفری از داوطلبان تأیید شوند. حداقل سابقه این نبوده و مردم هم فکر می‌کنم چنین انتظاری ندارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/3/576349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها