دیگه چه خبر؟


سفیر امارات به تهران برمی‌گردد؟

 خبر اول اینکه، منابع آگاه ایرانی به العربی الجدید گفتند که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بزودی به امارات می‌رود و احتمالاً این دیدار در پایان هفته آینده انجام خواهد شد. به گزارش «انتخاب»؛ این منابع با اشاره به اینکه طی دوره اخیر تماس‌هایی بین تهران و ابوظبی برقرار شده و این دیدار در نتیجه این رایزنی‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشتند که سفر ظریف به امارات «تقریباً قطعی شده و در دستور کار وزیر امور خارجه ایران قرار گرفته است.» منابع آگاه ایرانی در مورد دستور کار این دیدار گفتند، هدف آن بازگرداندن روابط به وضعیت قبلی، تقویت روابط و کاهش تنش‌ها در منطقه است و به احتمال زیاد امارات متحده عربی سفیر خود را به تهران بازگرداند. از سال 2016 و به دلیل حمله به سفارت عربستان در تهران و همچنین کنسولگری عربستان در مشهد، توسط معترضین ایرانی به اعدام شیخ نمر باقر النمر روحانی شیعه سعودی، روابط دیپلماتیک ایران و عربستان قطع شده است. در آن زمان، امارات متحده عربی نیز روابط خود با ایران را به دلیل این حادثه تنزل داده بود. سفر آینده ظریف اولین سفر یک مقام ارشد ایرانی به امارات از زمان متشنج شدن روابط از 5 سال پیش تاکنون است.

مذاکرات ایران و عربستان ادامه دارد

 خبر دیگر اینکه، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند منبع از جمله منابع نزدیک به دربار سعودی و یک منبع غربی گزارش کرد که مقام‌های سعودی قصد دارند در ماه جاری میلادی (مه) مذاکرات بیشتری را با مقام‌های جمهوری اسلامی برگزار کنند. به گزارش فارس، بنابر گزارش رسانه‌ها، یک هیأت سعودی به ریاست «خالد بن علی الحمیدان» رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی در تاریخ ۹ آوریل (۲۰ فروردین ماه) در بغداد با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند. طبق این گزارش، یک منبع نزدیک به دربار سعودی در‌خصوص روند مذاکرات عربستان و ایران گفت که پس از سال‌ها اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و ریاض، عربستان انتظار چندان زیادی از حصول پیشرفت در گفت‌وگو با ایران ندارد. این منبع سعودی با اشاره به ادامه مذاکرات ریاض و تهران گفت که دست‌کم مذاکرات میان دو طرف، «به دولت بایدن نشان می‌دهد که ما منطقی و آماده گفت‌وگو هستیم».خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که تلاش ریاض برای برقراری روابط دیپلماتیک با تهران نشان می‌دهد که عربستان به این مسأله پی برده است که سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران با هدف گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی، کارایی نداشته است. روزنامه الاخبار چاپ بیروت هم در همین باره نوشته: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شتاب عربستان برای داشتن مذاکره دوباره‌ای با ایران، بازگشت ایالات متحده به مذاکرات هسته‌ای با ایران است، بویژه آنکه روز به روز روشن‌تر می‌شود که هدف از این مذاکرات، احیای استراتژی امریکا برای تغییر تمرکز آن از خاورمیانه به نقاط دیگری است. بر اساس منابع این روزنامه عربی، ظاهراً هیأت سعودی حاضر در بغداد به این موضوع هم اشاره کرده که برخلاف تصورات، بن سلمان وهابی نیست و از شیعیان کراهت ندارد.

ردصلاحیت نامزد زرتشتی به اتهام عدم التزام به اسلام

 دست آخر اینکه، سپنتا نیکنام در «کلاب هاوس» از رد صلاحیتش در انتخابات شورای شهر خبر داد. به گزارش انتخاب، سپنتا نیکنام در کلاب هاوس گفت: به عنوان یک فرد زرتشتی، به‌خاطر عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران رد صلاحیت شده‌ام. سپنتا نیکنام پس از دو دوره عضویت در شورای شهر یزد، این‌بار از تهران کاندیدا شده است. وی برای نمایندگی ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران داوطلب شده بود. وی تنها عضو زرتشتی شوراهای چهارم و پنجم شهر یزد بوده است. پیش از این سپنتا نیکنام در اینستاگرامش از ثبت‌نام خود برای انتخابات شوراهای شهر تهران خبر داده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/3/576350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها