خانه‌های عشایری «دلی بجک» چرا تخریب شد؟




یاسوج - عشایر دلی بجک شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد درحالی از تخریب خانه‌های عشایری خود گلایه مندند که مسئولان معتقدند این تخریب‌ها کاملاً قانونی بوده است و سازه‌ها بدون مجوز قانونی در حریم منابع ملی ساخته شده‌اند.
به‌ گزارش ایلنا، عشایر دلی بجک علیا واقع در شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد از تخریب منازل ییلاقی، تخریب اراضی منابع ملی، قلع و قمع درختان جنگلی و مرتعی‌شان گله مندند. آنها مدعی‌اند برخی از ادارات مرتبط صیانت از جنگل‌ها و مراتع، حقوق‌شان را ضایع و خانه‌های بهاره ییلاقی که قدمت آنان بیشتر از ۲۰۰ سال می‌رسد را بدون حُکم قضایی و حضور مالکان، به وسیله دستگاه‌های راهسازی تخریب کرده‌اند. گفته می‌شود سکونت عشایر در این منطقه از عهد احمدشاه قاجار تاکنون بوده است. مهرعلی آرامش یکی از عشایر منطقه گفت: منازل ییلاقی ما تخریب شده و اکنون نمی‌دانیم دام‌های خود را در کدام منطقه به چرا ببریم.  آرامش ادامه داد: دلی بجک از قدیم منطقه کوچ ییلاقی آبا و اجدادی‌مان بوده و تا امروز که خودم 80 سال دارم این روند کوچ همچنان ادامه دارد و از چله کوچک زمستان تا 45 روز از بهار که بگذرد در آنجا می‌مانیم.
وی عنوان کرد: از طرف اداره منابع طبیعی آمده‌اند و تمامی خانه‌های‌مان را که بیش از صد سال قدمت داشتند بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی به ما شبانه ساعت 12 تخریب کردند. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در این منطقه 2 قوم عشایر برسر محدوده چرای دام با هم اختلافاتی دارند.
غلامحسین حکمتیان ادامه داد: هم به همراه دادستان مرکز استان و معاون‌شان از منطقه بازدید کردیم و از نزدیک خانه‌هایی را که آنجا تخریب شده  مشاهده کردیم که این خانه‌ها الگوی ساختار ندارد. همچنین قرار نیست عشایر در محل چراگاه‌ها خانه بسازند. اینگونه ساخت و سازها با دستورالعمل‌های منابع ملی جور درنمی‌آید و اداره منابع طبیعی اگر اقدام به تخریب آنها کرده کاملاً قانونی بوده است. حکمتیان ادامه داد: عشایر دلی بجک بدون مجوز قانونی اقدام به ساخت 4 خانه کرده بودند و این در حالی است که اگر عشایر بخواهند اقدام به ساختن خانه کنند حتماً باید مجوز قانونی داشته باشند. وی گفت: در خصوص ادعای قدمت تاریخی بودن این خانه‌ها از سوی عشایر منطقه ما داریم تحقیقات لازم را انجام می‌دهیم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/10/576384/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها