بدهی به دستیاران ویلموتس هم به ماجرای شستا اضافه شد

فدراسیون فوتبال در باتلاق قدیمی!


گروه ورزشی/  در شرایطی که تیم ملی فوتبال باید خود را آماده حضور در ادامه بازی‌های حساسش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 قطر کند، فدراسیون در باتلاقی گیر افتاده که ریشه در گذشته و مدیریت فدراسیون قبلی دارد. وضعیتی که علت آن بستن قرارداد عجیب و غریب با مارک ویلموتس است و حالا پس از حدود یک‌ سال و نیم، فدراسیون باید با آن دست‌و‌پنجه نرم کند. یکی از اصلی‌ترین این موارد، خبری بود که صبح چهارشنبه به‌صورت رسمی منتشر و اعلام شد سند تک‌برگ ساختمان فدراسیون فوتبال به علت بدهی 2 میلیون یورویی فدراسیون به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) به نام این شرکت شده و 3 دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس هم به نام شستا سند خورده است. فدراسیون ظهر پنجشنبه بیانیه‌ای را صادر کرد که در بخشی از آن آمده: «با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال در نظر داشت در سال 1398، حقوق سرمربی وقت تیم ملی و دستیارانش را پرداخت کند، قرار شد شرکت پتروشیمی فناوران در ازای رفع تعهد ارزی صادراتی‌اش توسط بانک مرکزی (تا مبلغ 2 میلیون یورو)، آن مبلغ را در خارج از کشور از طرف فدراسیون فوتبال پرداخت نماید. لذا پس از اینکه بانک مرکزی در تاریخ 11/8/98 دو میلیون یورو از تعهدات ارزی صادراتی این شرکت را رفع کرد و تعهد این شرکت به بانک مرکزی (به قیمت ارز نیمایی به ریال در روز رفع تعهد) مرتفع شد، شرکت پتروشیمی فناوران 2 میلیون یورو را در تاریخ 15/8/98 از طرف فدراسیون پرداخت کرد. با توجه به مراتب فوق، جمع بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت سرمایه‌گذاری شستا در روز رفع تعهد ارزی، رقمی در حدود 25 میلیارد تومان محاسبه و در دفاتر قانونی شرکت پتروشیمی فناوران و شرکت سرمایه‌گذاری شستا و فدراسیون فوتبال ثبت گردید. ضمن اینکه شستا نه تنها مبلغ کل بدهی به میزان 25 میلیارد تومان بلکه 4 میلیارد تومان اضافی (جمعاً 29 میلیارد تومان) را نیز از فدراسیون دریافت کرده که تمامی اسناد آن نزد طرفین موجود بوده و در دفاتر قانونی طرفین ثبت شده است. در این بین شستا اقدام به مطالبه وجه چک 2 میلیون یورویی (امانی) فدراسیون فوتبال از طریق طرح دعوی حقوقی نیز کرده که خلاف موازین قانونی و عدل و انصاف است. متأسفانه دفاعیات نماینده حقوقی فدراسیون فوتبال مورد عنایت دادگاه محترم قرار نگرفت و در حالی که فدراسیون هیچ بدهی دیگری به شرکت سرمایه‌گذاری شستا و شرکت پتروشیمی فناوران ندارد، حکم به محکومیت فدراسیون فوتبال به پرداخت 2 میلیون یورو دیگر نیز صادر و در اجرای آن، اقدام به توقیف و سپس انتقال 6 دانگ ساختمان فدراسیون فوتبال و 3 دانگ ساختمان باشگاه پرسپولیس به نام خود کرده است. از این‌رو، فدراسیون به‌طور قطع مراتب تظلم‌خواهی نسبت به حکم صادره از دادگاه عمومی حقوقی تهران را به استحضار ریاست محترم قوه قضائیه و ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور رسانده و خواهان پیگیری و اتخاذ تصمیم شایسته قانونی آنان در این خصوص خواهد شد.» و حالا باید دید این پرونده عجیب در نهایت چه سرانجامی خواهد یافت.
حکم سنگین دستیاران ویلموتس هم آمد
اما در حالی که بحث به نام شدن سند فدراسیون به شستا داغ بود، خبر رسید فدراسیون در یک پرونده دیگر محکوم شده و دستیاران اسپانیایی و بلژیکی ویلموتس، حکم محکومیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورویی را علیه فدراسیون گرفته‌اند و می‌خواهند نفری ۷۰۰ هزار یورو دریافت کنند. رقمی که حدود 35 میلیارد تومان است . البته دیروز فدراسیون در خبری اعلام کرد:«در روزهای گذشته هم اخبار متفاوتی درباره جزئیات رأی در رسانه‎ ها و محافل ورزشی منتشر شده و ارقام گوناگونی در رابطه با میزان محکومیت مالی فدراسیون در این پرونده شاهد بوده‌ایم. به جهت تنویر افکار عمومی ذکر این نکته ضروری است که در تصمیم فیفا ادعای آقای مانوئل فررا کارو پذیرفته شده و فدراسیون فوتبال باید مطالبات دستیار سابق مارک ویلموتس را به شرح زیر پرداخت کند: 6 هزار یورو پاداش معوقه به علاوه 5 درصد سود مطالبات از تاریخ 1 نوامبر 2019( 10 آبان 1398) 358 هزار و 617 یورو به عنوان خسارت نقض قرارداد به علاوه 5 درصد سود از تاریخ 6 جولای 2020 تا تاریخ پرداخت موثر(16 تیر 1399). همان‌طور که اشاره شد تیم حقوقی فدراسیون فوتبال بعد از دریافت گراندز پرونده، در رابطه با اعتراض به دادگاه حکمیت ورزش تصمیم نهایی خود را اتخاذ خواهد کرد.»
راهکار فدراسیون فوتبال چیست؟
این در شرایطی است که البته حکم نهایی دادگاه عالی ورزش درباره درخواست تجدیدنظر ایران بابت پرداخت غرامت ۶.۲ میلیون یورویی (۱۵۸ میلیارد تومان) به خود ویلموتس هم صادر خواهد شد. با اینکه فدراسیون امیدوار است که حکم شکسته شود و رقم کمتری به این مربی پرداخت کند ولی در بدبینانه‌ترین حالت باید برای ماه‌های آینده و حداقل تا اواخر تابستان مبلغی در حدود ۷.۶ میلیون یورو به اضافه دیرکرد این مبلغ، به ویلموتس و دستیارانش پرداخت کند که کار بسیار سختی است.   تنها راه‌های فدراسیون، درآمدزایی اندک از طریق تبلیغات محیطی است اما راه‌ نهایی، رسیدن به مطالبات این فدراسیون در فیفاست. از چندین سال قبل تاکنون، فدراسیون نتوانسته بخش اعظمی از مطالبات خود را از فیفا دریافت کند و همین موضوع باعث دردسر تاج در پرونده ویلموتس و دستیارانش شد ولی اگر این منابع مالی آزاد نشود، چه راهکار دیگری وجود دارد؟ مهم‌ترین منبع مالی شهاب‌الدین عزیزی خادم، پاداش هنگفت فیفا به تیم‌های صعود کننده به جام جهانی قطر است که با وضعیت فعلی ایران در گروهش، امیدهای فدراسیون برای رسیدن به این پول هم به خطر افتاده است.

بـــــرش
واکنش برانکو و فدراسیون فوتبال به یک شایعه

فدراسیون فوتبال در روزهای گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو شد، از جمله بدهی به شستا و دستیاران مارک ویلموتس که این موضوع باعث شده  فدراسیون دچار چالش شود؛ در این میان شایعاتی درخصوص مذاکره فدراسیون فوتبال با برانکو ایوانکوویچ، سرمربی اسبق پرسپولیس به گوش می‌رسد که فدراسیون فوتبال با قاطعیت اعلام می‌کند تا به این لحظه، به تنها چیزی که به آن فکر نشده تغییر در کادر فنی تیم ملی بوده و خبر منتشر شده کاملاً دروغ و بی پایه و اساس است؛  در این بین برانکو هم درباره شایعه پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران به وی برای حضور در تیم ملی تصریح کرد: «اصلاً! به هیچ وجه با هیچ کسی در ایران راجع به این موضوع صحبت و مذاکره نکرده‌ام. من تا پایان ۲۰۲۲ در عمان خواهم ماند و سرمربی تیم ملی این کشور هستم.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7622/14/576400/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها