رئیس قوه قضائیه:

تمام تصمیمات و اقدامات باید معطوف به کاهش ناهنجاری‌ها باشد


رئیس دستگاه قضا در جلسه صبح دوشنبه شورای عالی قوه قضائیه، با محکومیت حمله تروریستی به یک مدرسه در افغانستان و ابراز همدردی با ملت، دولت این کشور و خانواده‌های قربانیان حادثه مذکور، گفت: جریان صهیونیستی - تکفیری با این جنایت هولناک نه تنها مردم ایران و افغانستان، بلکه ملت‌های منطقه را متأثر کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی این اقدام تروریستی را عملیاتی سازمان یافته خواند و افزود: همان جریان کودک کشی که در فلسطین و مسجدالاقصی با نمازگزاران برخورد می‌کند، کودکان و بچه‌های مدرسه‌ای و دختران بی‌گناه افغانستانی را هم در کابل به خاک و خون می‌کشد و ملتی را عزادار می‌کند.
بنا به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحول قضایی در بستر گام دوم اشاره کرد و مهم‎ترین اقدام برای تحقق تحول را رفع نواقص و معایب در انجام وظایف و مأموریت‌های یک سازمان اداری دانست. او گفت: تحول در یک سازمان اداری یا یک بخش اجتناب‎ناپذیر است و اگر همه عناصر یک سازمان با نگاه تحولگرایانه کار نکنند، آن سازمان دچار رکود و ایستایی می‌شود. آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: برای یک سازمان پویا، ایستایی و توقف و درجازدن خطرناک است و باید همواره در مسیر تحول و رشد و پویایی حرکت کند و رفع نواقص را در دستور کارش قرار دهد و یک روز را هم بدون نگاه تحولی پشت سر نگذارد.
رئیس دستگاه قضا یکی از اجزای مهم تحول قضایی در دوره جدید را فناوری پایه بودن این طرح دانست و با تقدیر از عملکرد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در راه‌اندازی ۳۰ سامانه الکترونیکی در یک سال گذشته، گفت: طبق برنامه همین تعداد سامانه الکترونیک هم تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد که گام مهمی در ایجاد تحول در قوه قضائیه است.
وی کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی به‌دلیل فعال‌تر شدن حوزه پیشگیری را از دیگر دستاورد‌های دستگاه قضا در دوره تحول عنوان کرد و گفت: توجه به پیشگیری از جرم همکاری دولت را می‌طلبد و همه باید خود را موظف به همکاری با دستگاه قضایی در این زمینه بدانند تا روز به روز نرخ جرم کاهش یابد.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «هیچ بخشی را در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد»، متذکر شد: تمام تصمیمات و اقدامات مراجع تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی باید معطوف به کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی باشد. رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه همه لوازم اجرای عدالت در اختیار دستگاه قضایی نیست و سایر اجزای حاکمیت هم در آن نقش دارند، اضافه کرد: قوه قضائیه نماد اجرای عدالت است و نتیجه طرح‌های تحولی در این دستگاه باید موجب اجرای عدالت در جامعه و احساس اجرای عدالت از سوی مردم شود.
رئیسی همچنین با اشاره به دریافت گزارش هایی مبنی بر استنکاف برخی از افراد در پرداخت حق زوجه به موجب رأی دادگاه، گفت: مهریه حق زوجه است که مرد موظف است پرداخت کند و دادگستری باید با مردانی که با قلدری از ایفای تعهدات خود در قبال همسران‌شان استنکاف می‌کنند، برخورد کند. رئیس قوه قضائیه متذکر شد: اگر کسی تمکن مالی پرداخت مهریه را ندارد، بر اساس ضوابط قانونی تقسیط صورت می‌گیرد، اما اگر کسی تمکن دارد و پرداخت نمی‌کند، باید با آن برخورد شود؛ چرا که مهریه حق زوجه است و ما موظفیم کسانی که همسران شان با قلدری حق آنها را نمی‌دهند و به عدلیه پناه آورده‎اند، در گرفتن حق شان یاری کنیم و نگذاریم حق شان ضایع شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7625/1/576664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها