آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری از امروز



گروه سیاسی/ نیمه‌ای از تصویر مکتوم  و مبهم  انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 8 صبح امروز و با باز شدن درهای ستاد انتخابات کشور به روی کاندیداها رفته رفته آشکار خواهد شد. داوطلبان حضور در انتخابات ریاست جمهوری از صبح روز 21 اردیبهشت تا ساعت 18 روز بیست و پنجم  فرصت دارند در این انتخابات ثبت نام کنند.
اگر چه با دستور رئیس جمهوری به وزیر کشور و تأکید بر اجرای انتخابات بر اساس قوانین موجود طیف گسترده‌تری از نخبگان جامعه می‌توانند خود را برای احراز مسئولیت ریاست جمهوری داوطلب کنند؛ با این حال طبیعتاً بیشتر توجه‌ها معطوف به مشخص شدن کم و کیف حضور چهره‌های منسوب به دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا است. جریان‌های سیاسی که از ماه‌ها پیش با تشکیل جبهه‌های ائتلافی تلاش داشتند تا صف‌بندی انتخاباتی خود را حتی پیش از ثبت نام‌ها ترسیم کنند اما مهلت ثبت نام داوطلبان امروز در حالی آغاز می‌شود که در هر اردوگاه همه چیز با اما و اگر و شاید پیوند خورده است. در این میان نامزدهای با سابقه نظامی متفاوت عمل کرده‌اند. از این رو است که در حالی که هنوز نامزدی بسیاری از  سیاستمداران در ابهام است، «تسنیم» خبر داده است که رستم قاسمی با سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم سپاه و حسین دهقان وزیر سابق دفاع  در اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌ جمهوری با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام می‌کنند.نامزدی سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه که مدت‌ها است یکی از مهم‌ترین موضوعات انتخاباتی اصولگرایان است، به نظر بیش از هر زمانی قوت گرفته. اگر چه هیچ خبری مبنی بر رایزنی او با مقام معظم رهبری در این باره رسماً منتشر نشده اما اصولگرایان از جزم شدن عزم رئیسی برای کاندیداتوری سخن می‌گویند. از جمله سید حسین نقوی حسینی که به «برنا» گفته: «آقای رئیسی عزم خود را برای ورود به عرصه انتخابات جزم کرده است و احتمالاً به جهت سیادتش در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری می‌کند.»
 یک دعوتنامه دیگر برای لاریجانی
علی لاریجانی رئیس سابق مجلس که به نظر می‌رسد در صورت کاندیداتوری از معدود نامزدهای فراائتلافی ریاست جمهوری 1400 است و تاکنون در ذیل هیچ یک از اردوگاه‌های انتخاباتی اصولگرا یا اصلاح‌طلب تعریف نشده روز گذشته از سوی جمعی از نمایندگان ادوار مجلس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شد. نخستین دعوت رسمی از او چند روز پیش با انتشار نامه‌ای سرگشاده از طرف انجمن متخصصان ایران انجام شده بود. به گزارش ایلنا، حالا این نمایندگان ادوار مجلسند که در بیانیه دعوتشان از رئیس سابق مجلس، حضور او را در انتخابات ضروری دانسته و نوشته‌اند: «انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران در یکی از مهم‌ترین فرازهای خود قرار دارد. موقعیتی خطیر پیش روی کشور است که می‌تواند همه تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته برای تحقق استقلال، آزادی و جمهوریت مبتنی بر آموزه‌های اسلامی را در معرض تهدید جدی قرار دهد. معتقدیم جنابعالی بر حسب تجارب ارزنده‌ای که در عالی‌ترین مدیریت‌های نظام چه در عرصه داخلی و چه بین‌المللی اندوخته‌اید، مرد میدان خطیر و سرنوشت‌ساز کنونی هستید.»
در سمت و سوی جبهه اصلاحات ایران دست‌کم تا زمان نگارش این گزارش خبری از تصمیم‌گیری این جبهه در مورد اینکه از میان 14 چهره معرفی شده چه کسی یا کسانی در انتخابات ثبت نام می‌کنند منتشر نشد. وضعیتی که احتمالاً بخشی از آن ناشی از تأثیر مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان بر وضعیت ثبت نام بعضی از چهره‌های منسوب به این جریان بود. تا آنجا که جبهه اصلاحات ایران روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به مصوبه شورای نگهبان خواستار آن شد که رئیس جمهوری برای دفاع از انتخابات عادلانه از وزارت کشور بخواهد این مصوبه را اجرا نکند. به گزارش ایلنا، روز گذشته محمود صادقی عضو جبهه اصلاحات و دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری کرد. ایسنا هم درباره چرایی عدم ارائه برنامه از سوی محمدرضا عارف به نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان به نقل از مدیر روابط عمومی بنیاد امید ایرانیان نوشت: «عارف ذاتاً انسان برنامه‌محوری است اما هنوز برای حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه نرسیده است.» سخنگوی جبهه اصلاحات  دیروز از حضور اسحاق جهانگیری در جلسه مجمع عمومی این ائتلاف انتخاباتی خبر داد و گفت: به دلیل همزمانی جلسه دولت با این نشست فرصت نشد که برنامه خود را ارائه کند. به گزارش ایرنا، آذر منصوری در این باره افزود: البته جهانگیری در این جلسه گفت که هنوز تصمیمی نگرفته‌ و تابع تصمیم جمعی اصلاح طلبان است. وزارت کشور اعلام کرده است که مرحله ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده برگزار خواهد کرد. از این جهت داوطلبان انتخابات فقط با یک همراه می‌توانند وارد ستاد انتخابات شوند. شورای نگهبان ‌در فاصله روزهای ۲۶ تا۳۰ اردیبهشت صلاحیت داوطلبان را رسیدگی می‌کند. از روز ۳۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد نیز شورای نگهبان فرصت دارد تا به شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده رسیدگی کند. روز پنجم خرداد لیست داوطلبان تأیید صلاحیت شده اعلام خواهد شد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7625/2/576682/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها